Hej!

Har en Cylinda FT 46 med några år på nacken.
Misstänker att lagren har gjort sitt då maskinen ylar vid centrifugering och trumman nyper.

Jag tänkte göra ett försök att byta lagren själv och har börjat demontera maskinen men har kört fast då jag inte får ut trumman. Tänkte att det bara skulle vara att dra ut trumman då man tagit bort allt i fronten men så var inte fallet. Har även tagit bort rem och remskiva på baksidan.
Behöver jag även ta bort "hubben" som lagren sitter i? Verkar som den sitter väldigt hårt!
Behövs det specialverktyg? Eller är jag helt ute och cyklar?
 
  • Typskylt på en Cylinda FT 46 tvättmaskin med tekniska specifikationer.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Öppen tvättmaskin Cylinda FT 46 under demontering, visar trumman, kontrollpanel och delvis synliga inre komponenter.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Tvättmaskins trumaxel med lager och fastsatt skivelement, tecken på slitage och korrosion.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
A
Det där skall gå
Du får putsa axlen lite
 
A
Är du säker på att det inte är motorns lager? De är 3573ggr vanligare
 
Jag är faktiskt inte alls säker på vad felet är, jag bara antog att det var lagret till trumman.
 
electroluxaren skrev:
Är du säker på att det inte är motorns lager? De är 3573ggr vanligare
Är det motorbyte som gäller då eller kan man byta bara lagren i motorn?
När du säger putsa axeln menar du att det bara ska var att dra ut trumman sen utan att behöva lossa någonting mer på baksidan av maskinen? Jag kan förflytta trumman ca 10 mm fram och tillbaka, sen är det stopp.
 
A
Du har väl nån grad på axeln
Motorns lager hår att byta om man får bort rem hjulet helt
 
R Riverfox skrev:
Är det motorbyte som gäller då eller kan man byta bara lagren i motorn?
När du säger putsa axeln menar du att det bara ska var att dra ut trumman sen utan att behöva lossa någonting mer på baksidan av maskinen? Jag kan förflytta trumman ca 10 mm fram och tillbaka, sen är
electroluxaren skrev:
Du har väl nån grad på axeln
Motorns lager hår att byta om man får bort rem hjulet helt
Ok! Efter lite felsökande har jag lokaliserat missljuden till motorn och det är även den som går trögt/nyper. Så du vet vad du pratar om! (y)
 
A
R Riverfox skrev:
Ok! Efter lite felsökande har jag lokaliserat missljuden till motorn och det är även den som går trögt/nyper. Så du vet vad du pratar om! (y)
det händer....
 
  • Gilla
  • Haha
lob och 4 till
  • Laddar…
Hur gick det med lagerbytet? Jag har samma problem med Cylinda FT 27.62 från ca år 2000, men är rätt säker på att det är trumlagret. Motoraxeln löper fint, men trumman flexar någon mm i höjdled, klickar när man drar runt den och maskinen tjuter högfrekvent vid centrifugering.
 
Olle i Stureby Olle i Stureby skrev:
Hur gick det med lagerbytet? Jag har samma problem med Cylinda FT 27.62 från ca år 2000, men är rätt säker på att det är trumlagret. Motoraxeln löper fint, men trumman flexar någon mm i höjdled, klickar när man drar runt den och maskinen tjuter högfrekvent vid centrifugering.
Bytte du lagret? Han ovan verkar ju haft fel på motorlagren....

Min har glappat i flera år utan att "fallera" men tänker att det kanske är bättre att byta innan.
 
Hon jag köpte maskinen av 2013 sa att hon tror att den var inköpt 2002.
Stämmer det? När kan den vara tillverkad?
Typskylt på en maskin med modellbeteckning, tekniska specifikationer och serienummer som kan indikera tillverkningsår.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
A
Huddingebo Huddingebo skrev:
Hon jag köpte maskinen av 2013 sa att hon tror att den var inköpt 2002.
Stämmer det? När kan den vara tillverkad?
[bild]
Stämmer
 
A
Huddingebo Huddingebo skrev:
Bytte du lagret? Han ovan verkar ju haft fel på motorlagren....

Min har glappat i flera år utan att "fallera" men tänker att det kanske är bättre att byta innan.
Är det lager Eller att trumman sitter löst.?
 
electroluxaren skrev:
Stämmer
Tack! Vecka 40 år 2002 antar jag då.
 
  • Gilla
Anonymiserad 137805
  • Laddar…
electroluxaren skrev:
Är det lager Eller att trumman sitter löst.?
Den klappar upp och ner om man tar tag i den.
Och glappet ökar hela tiden, men mycket sakta.
När maskin går med vissa varvtal hör man att den glappar. När maskin växlar mellan att rotera kring masscentrum (inkl tvätten) och trummans axel typ.
Men det kanske inte är lagren som glappar? Inga andra missljud än iaf
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.