Hej, försöker hitta ångbroms till två ytterväggar till ett framtida badrum. Söker jag på ångbroms på Bauhaus får jag en träff på en vara som inte finns i något varuhus typ. Byggmax har det som beställningsvara.

Heter det något annat i byggvärlden? Finns det någon affär som man hittar det bättre i?
 
wildeside
Du ska nog inte ha någon ångbroms utan tätskikt är nog bättre för ett badrum
 
  • Gilla
Daniel 109
  • Laddar…
wildeside wildeside skrev:
Du ska nog inte ha någon ångbroms utan tätskikt är nog bättre för ett badrum
Absolut ska det på tätskikt senare. Men då det är yttervägg så tolkar jag säkert vatten som det ska vara ångbroms innan installationsväggen? Menar du att det inte används?
 
wildeside
pokasd pokasd skrev:
Absolut ska det på tätskikt senare. Men då det är yttervägg så tolkar jag säkert vatten som det ska vara ångbroms innan installationsväggen? Menar du att det inte används?
Då tolkar du fel.
Man ska inte ha dubbla täta skikt i en vägg.
 
wildeside wildeside skrev:
Då tolkar du fel.
Man ska inte ha dubbla täta skikt i en vägg.
Det håller jag med om. Men en ångbroms är ju inte helt tät.

hur menar du att jag ska tolka bilden?
 
  • Sektionsdiagram av en våtrumsyttervägg med keramik, angiven konstruktionsuppbyggnad och isolering.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
K
wildeside wildeside skrev:
Sorry jag som tolka dej fel.;)
Titta på
[länk]
Vindskydd sätter man ju utanpå ytterväggen innan panel, denna är inte rätt!

Vi köpte T emballage ångspärr på Hornbach
 
  • Gilla
pokasd
  • Laddar…
wildeside
K kniv skrev:
Vindskydd sätter man ju utanpå ytterväggen innan panel, denna är inte rätt!

Vi köpte T emballage ångspärr på Hornbach
Ja och skillnaden är enorm mellan dom
 
K
wildeside wildeside skrev:
Ja och skillnaden är enorm mellan dom
Varför länkade du då felaktigt till vindskydd om du vet det kan man ju fråga sig…
 
wildeside
K kniv skrev:
Varför länkade du då felaktigt till vindskydd om du vet det kan man ju fråga sig…
Är du här för att göra en höna av en fjäder?
Det är ingen större skillnad på dom dukarna och huset kommer inte ruttna och falla ihop oavsett vilken av dom dukarna du använder.
Om du vill veta mer om dom kan du ringa tillverkaren(det har jag gjort) så om dom inte ljuger kan du använda vilken som.
 
Jo, det är stor skillnad på ångbroms och vindskydd. I en vägg med fuktspärr kommer det att funka med vindskydd eller helt utan. Men det är definitivt olika saker.
 
K
wildeside wildeside skrev:
Är du här för att göra en höna av en fjäder?
Det är ingen större skillnad på dom dukarna och huset kommer inte ruttna och falla ihop oavsett vilken av dom dukarna du använder.
Om du vill veta mer om dom kan du ringa tillverkaren(det har jag gjort) så om dom inte ljuger kan du använda vilken som.
Är du här för att ge oklara påståenden som skapar förvirring eller här för att ge bra råd till någon som faktiskt försöker lära sig.
 
  • Gilla
pokasd
  • Laddar…
försöker fatta beslut om vilken ångbroms jag ska använda - om jag nu ska använda någon - i badrumsyttervägg, ser "90 000 – 190 000 s/m" hos https://www.sakervatten.se/download...uktsakerhetsprojektering-Vatrumsyttervagg.pdf:

Textdokument som beskriver väggens uppbyggnad inifrån och ut med olika material och isoleringsskikt.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

har sen tidigare köpt denna Probaus ångspärrsfolie hos Bauhaus,

https://www.bauhaus.se/fukt-angspar...RUiVMMHLPV9wST0sdKsp20aAsmAEALw_wcB#go-to-pdf

verkar säga "sd-värde DIN EN 1931 ≥ 100 m enligt DIN EN 1931"

Produktbild av PROBAU Ångspärrfolie med tekniska specifikationer för byggisolering på svenska; blå vit bakgrund.

Är det någon som kan hjälpa mig jämföra dessa enheter? s/m och sd-värde per m?

Hornbachs ångspärrfolie som nämnts här ovan verkar ha "Ångspärrvärde enligt DIN 52615
3,5".

Känns inte glasklart detta .. :)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.