Hej!
Ställer frågan här där det verkar finnas många som är kunniga om mycket.

Vi har precis köpt ny tvättmaskin och torktumlare. Igår la jag i en tvätt för första gången och tyckte att det lät lite märkligt när tvättmaskinen centrifugerade. Den lät relativt högt men jag hörde också något som liknade typ ett rasslande ljud. Vi har torktumlare monterad på tvättmaskin på en monteringsram. Jag tittade först om ljudet kom från denna anordning vilket det inte verkade göra. Tittade då bakom maskinen och kände att det luktade olja (?) Kände på baksidan av maskinen och känner då att bakstycket känns oljigt/fett. Torkar med papper som blir grönt/gult oljigt/fett. Vi fick maskinerna installerade när vi köpte dom, så jag funderade först på om de på något sätt blivit skitiga när de bars in i lägenheten, men de kom ju i emballage och packades upp här. Försökte mig på att googla då jag aldrig varit med om samma sak tidigare när jag köpt ny tvättmaskin och hittade trådar här om tvättmaskiner som läcker fett/olja och liknande.
Bifogar bilder på hur det såg ut när jag torkade baksidan. Är något bekymrad efter trådar jag kommit in på och undrar nu om det kan vara något fel på maskinen, varifrån kommer oljan? Smörjs maskinen på något sätt vid tillverkning och detta är något överskott eller är något trasigt? Tyckte ju också att det lät konstigt från maskinen när den centrifugerade.

Jag har bara hunnit tvätta en maskin och har inte märkt att kläderna fått fläckar eller liknande. Men jag undrar om jag bör kontakta återförsäljaren angående detta eller om det bara är att torka av och inte bry sig om. Det var väldigt dyra maskiner så det känns väldigt tråkigt om det är fel på den redan när man får hem den..

Vad tror ni som kan något?
 
  • Ett papper med gröngul oljeaktig fläck efter att ha torkats mot baksidan av en nyinstallerad tvättmaskin.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Pappershand håller pappersservett med gröngult oljigt fläck, tecken på möjlig maskinläcka.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Tillägg; satte på en maskin ny och samma oväsen vid centrifugering. Den låter väldigt högt och det skramlande ljudet låter bakifrån maskinen. Denna gång hörde jag även att maskinen "tjöt" vid centrifugering. Om detta har något med oljan att göra vet jag inte, men något verkar onekligen fel vid centrifugering, maskinen låter i hela lägenheten. Var brukar felet sitta om en helt ny maskin låter så här från start?
 
Har du har tagit bort transportsäkringen?
Trumman brukar vara fastmonterad under transport och dessa måste tas bort innan användning
 
Tas inte de bort fungerar inte dämpningen och trumman skakar hela maskinen istället. Oftast Tre ordentliga skruvar plus plast pluggar som tas bort bakifrån maskinen.
 
Redigerat:
A
Många som inte läser inläggen här oxå inan de svarar. TS fick dessa installerade, dvs inte TS problem, kontakta säljaren/installatören.

Olja skall inte finnas där, olja förekommer inte alls i tvättmaskiner.
Kanske säljaren fick till tillbaks denna maskin pga oljud och oljade upp den på eget bevåg.
Vad är det för maskin?
 
electroluxaren skrev:
Många som inte läser inläggen här oxå inan de svarar. TS fick dessa installerade, dvs inte TS problem, kontakta säljaren/installatören.

Olja skall inte finnas där, olja förekommer inte alls i tvättmaskiner.
Kanske säljaren fick till tillbaks denna maskin pga oljud och oljade upp den på eget bevåg.
Vad är det för maskin?
Så du menar att vi skall strunta att svara va de vanligaste orsaken till oljud är för att de inte är TS ansvar och strunta i frågan? Inte första gången en installatör missar att ta bort säkringarna (självupplevt). Håller med att olja är konstig men de lager jag bytt på tvättmaskiner har i alla fall varit fyllda med olja/fett. Kör man trumman utan dämpning blir belastningarna på lagerna mycket större så tyckte på sätt och vis att felen/observationerna hängde samman.
 
Redigerat:
electroluxaren skrev:
Många som inte läser inläggen här oxå inan de svarar. TS fick dessa installerade, dvs inte TS problem, kontakta säljaren/installatören.

Olja skall inte finnas där, olja förekommer inte alls i tvättmaskiner.
Kanske säljaren fick till tillbaks denna maskin pga oljud och oljade upp den på eget bevåg.
Vad är det för maskin?

electroluxaren skrev:
Många som inte läser inläggen här oxå inan de svarar. TS fick dessa installerade, dvs inte TS problem, kontakta säljaren/installatören.

Olja skall inte finnas där, olja förekommer inte alls i tvättmaskiner.
Kanske säljaren fick till tillbaks denna maskin pga oljud och oljade upp den på eget bevåg.
Vad är det för maskin?

Tack för svar!
Det är en Bosch, modellen heter WAU28SB9SN.
Tycker att det hela känns så konstigt, jag funderade också på om denna maskin gått i retur och sen sålts igen, förstår inte hur oljan kan ha hamnat där. Men läste något om olja i lagret på tvättmaskiner, därav började jag fundera på om det är något tillverkningsfel eller något som har hänt i fabrik. "Skramlandet" låter ungefär som att det är fullt med sand i maskinen, det knastrar mer än skramlar skulle jag kanske säga. Och så tjuter det om maskinen när den centrifugerar som mest.
Jag hoppas att det går att reklamera detta, den är köpt på media markt och jag har inte upplevt deras kundtjänst som särskilt behjälpliga. Strul från köp till leverans och nu strul igen
 
T topmount skrev:
Har du har tagit bort transportsäkringen?
Trumman brukar vara fastmonterad under transport och dessa måste tas bort innan användning
Jag kollade att transportskruvarna är borttagna, så det är inte problemet. Svarade här nedanför att skramlandet låter mer som knastrande, som att det är sand i maskinen. Det låter som mest när maskinen centrifugerar men även till och från under tvättprogrammet.
Min gamla tvättmaskin lät på liknande sett efter att ett klädesplagg fastnat i luckan och maskinen försökte centrifuger när plagget satt fast. Något i maskinen gick uppenbart sönder när det hände (vad vet jag inte) men det är enda gången jag har hört liknande ljud från en tvättmaskin. Den nya tvättmaskinen låter dessutom värre än den gamla då den verkligen för oljud och tjuter när den centrifugerar som mest
 
A
A Angelica583 skrev:
Tack för svar!
Det är en Bosch, modellen heter WAU28SB9SN.
Tycker att det hela känns så konstigt, jag funderade också på om denna maskin gått i retur och sen sålts igen, förstår inte hur oljan kan ha hamnat där. Men läste något om olja i lagret på tvättmaskiner, därav började jag fundera på om det är något tillverkningsfel eller något som har hänt i fabrik. "Skramlandet" låter ungefär som att det är fullt med sand i maskinen, det knastrar mer än skramlar skulle jag kanske säga. Och så tjuter det om maskinen när den centrifugerar som mest.
Jag hoppas att det går att reklamera detta, den är köpt på media markt och jag har inte upplevt deras kundtjänst som särskilt behjälpliga. Strul från köp till leverans och nu strul igen
Det är bara att reklamera för en ny maskin och synnerhet den skall vara nästintill ljudlös, tråkigt mycket tråkigt
 
A
T topmount skrev:
Så du menar att vi skall strunta att svara va de vanligaste orsaken till oljud är för att de inte är TS ansvar och strunta i frågan? Inte första gången en installatör missar att ta bort säkringarna (självupplevt). Håller med att olja är konstig men de lager jag bytt på tvättmaskiner har i alla fall varit fyllda med olja/fett. Kör man trumman utan dämpning blir belastningarna på lagerna mycket större så tyckte på sätt och vis att felen/observationerna hängde samman.
hittar du tillbaks till stenen?
 
electroluxaren skrev:
hittar du tillbaks till stenen?
Den kommentaren säger helt klart mer om dig än mig, men visst inte mig emot. Får de dig att må bättre så varsågod.
 
A
T topmount skrev:
Den kommentaren säger helt klart mer om dig än mig, men visst inte mig emot. Får de dig att må bättre så varsågod.
säger du det, vem vill analysera detta? fritt fram
 
Kan det vara dämparna som läcker, på min som gick sönder var det typ som dämpare liknande till bakluckan på en kombi och vet att det var nåt kladd runt dom.
Nu var ju den maskinen kanske 10år gammal
 
A
nino nino skrev:
Kan det vara dämparna som läcker, på min som gick sönder var det typ som dämpare liknande till bakluckan på en kombi och vet att det var nåt kladd runt dom.
Nu var ju den maskinen kanske 10år gammal
jo de kan ju bli kladdiga men hur får man ut det på baksidan?
 
electroluxaren skrev:
jo de kan ju bli kladdiga men hur får man ut det på baksidan?
Ja det vet jag inte :D
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.