C
Hej, det är en "ny" gräsmatta som ser hyfsat fin ut men den är ganska gles och man ser jorden tydligt. Hur tycker ni jag ska göra för att få den tät och fin i sommar?

Egna funderingar:
Räcker det med att gödsla med långtidsverkande gödsel och hålla efter med klippning?
Bör jag stödså hela gräsmattan nu och kanske ett lager toppdress på det?
Om jag stödsår bör jag nog undvika långtidsverkande gräsmattegödsel innan?
Jag har en påse Algomin trädgårdsgödsel och kanske kan den med fördel användas redan nu. Det är iaf något man kan blanda i jorden vid nysådd enligt deras hemsida.

Detta är i stockholmsområdet och jag har gräs för skugga och det står att den är mindre bra att stödså (enligt skala på paketet) men jag fortsätter att köra på det då det är mycket skugga under träd och häck på sommaren.
 
  • Gles gräsmatta med synlig jord och två skotoppar längst ned i bilden.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Redigerat:
  • Gilla
Tj4li
  • Laddar…
Hade nog tittat åt andra hållet några veckor till. När det börjar hålla sig upp mot 7–8 grader över några nätter en vecka så rasslar det till. Du kämpar ännu lite i motvind.
 
  • Gilla
BirgitS och 1 till
  • Laddar…
C
@halper låter vettigt, mattan har ännu inte haft en bra och lång tillväxtperiod. Är bara oroligt att det ska komma ogräs när det är så glest :-D och att mattan ska se ut som innan jag vände på den.
 
Gödsla och se till att vattna ner ordentligt, minst 10mm (eller gödsla innan regn :))så kommer den där att bli hur fin som helst.
 
  • Gilla
Chippe
  • Laddar…
C Chippe skrev:
@halper låter vettigt, mattan har ännu inte haft en bra och lång tillväxtperiod. Är bara oroligt att det ska komma ogräs när det är så glest :-D och att mattan ska se ut som innan jag vände på den.
Ja, ogräset lurar ständigt bland stråna :sweat:
 
C
Uppdaterar: Gräset satte fart som ni sade och är nu tät och fin. Stödsådde ej men gödslade i början på maj med Substrals billiga gödsel (Value pack) En nackdel är att detta långsamtväxande gräs nu är otroligt snabbväxande och måste klippas efter 2-3 dagar :-D
Ser viss tendens till gulhet under trädet, inte bara vid stammen. Suger det näring?
Vi får se vad som händer men siktar på att lägga extra dressjord där nästa år. Tät och fin gräsmatta med skugga av ett träd och lite gulhet nära stammen.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Tät och grön gräsmatta med skuggor från träd och lite gula fläckar under trädet.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Redigerat:
  • Gilla
mexitegel och 1 till
  • Laddar…
BirgitS
C Chippe skrev:
Ser viss tendens till gulhet under trädet, inte bara vid stammen. Suger det näring?
Det är torrt under träd som har blad eftersom en hel del regnvatten stannar kvar på bladen. Dessutom blir det skuggigare och tunnare jordlager pga. alla rötter som finns under ytan så det brukar vara svårt att få en fin gräsmatta under träd. Annars brukar man mest säga att gräs nära träd och buskar stjäl näringen (det är därför som din buske står i bar jord).
 
  • Gilla
Chippe
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.