Är i färd med att dra fram vatten och avlopp i sommarstugeköket.

Eftersom anslutningarna i blandaren är rör med diametern 10 mm räcker det väl om jag drar prisolrör i den dimensionen också eller?
 
Jag hade dragit 15, minst 12,
Du kanske vill koppla in en diskmaskin någon ggn och då räcker nog inte 10.
 
Och tio mm ger väldigt högt motstånd för det strömmande vattnet när det blir längre längder på rören. Men kan inte se det som att om man ändå har en flaskhals så kan man lika gärna köra allt i den dimensionen, rörets längd spelar också in.

Fast nu pratar jag generellt, jag är inte alls särskilt duktig på rör. Tio mm kanske fungerar utmärkt för era ändamål.
 
Mikael_L
Hur långt ska det vara?
Det påverkar också, är det väldigt kort avstånd kan ni säkert klara er bara med 10mm men börjar rörlängden bli mer än ett par meter så borde ni nog öka diametern lite. Jag är inte heller någon rörexpert, men jag ser vad som installeras överallt.
 
Jag tycker du skall dra 12. Som jon_h skrev så får du högt motstånd i 10 rör.
 
Staffans2000
12mm blir som sagt alldeles utmärkt!
Själv har jag 12mm till vv. i hela huset, och det funkar bra. Varmvattnet kommer fort som attans och utan större tryckfall då annat tappställe användes sammtidigt.

En annan fördel med 12mm är att det kan användas nästan överallt, och på så vis får du på köpet ett eget standardsortement av rördelar.

Summa summarum: Överdimensionera ej varmvattenrören.
 
Har sett ut RIR med PEX-slang för vv och kv till kranar mm... Äre för fläskigt att dra så feta slangar? Har inte sett nån mindre PEX-slang!

//Blanken
 
15/16mm pex är helt lagom till en blandare även köks blandare.
10mm är faktiskt för klent. 12mm är i dag det absolut minsta man kan tänka sig annvända.
15mm gäller alltid till dusch eller badkar
 
Staffans2000
12mm fungerar alldeles utmärkt, till och med till badkar om man kan tåla en något långsammare fyllnadstakt-Jag vet, för jag har det själv.
För dusch,tvättställ och köksblandare är måhända 15mm standard. men denna standard är knappast till fromma för konsumenten, utan för installatören som garderar sig på kundens bekostnad, samt att han kan ta ut ett högre pris på materialet.
 
Man måste i denna diskution komma ihåg att nämna om det är koppar eller Pex det handlar om då det skilljer nästan 1 storlek då det är yttermåttet som anges.
Hade själv 12mm pex som sista bit till badkaret som provisorium ett tag och det va meningslöst. Nu blev det 15mm koppar och det är inte den biten som stoppar flödet nu iaf.
 
Staffans2000
Mina inlägg har enbart berört rör med 1mm. gods.

Med rådnad beklagar jag min trångsynthet!
 
PEX-rör med skyddsslang som är 25 mm i omkrets... Är inte dessa smått omöjlig att böja å bända? Göra en 90 graders böj, går det utan risk att böja den sönder och samman?

Är det smartare/bättre att välja denna PEX-slang än ett Plusprisolrör med samma dim? Jag ska lägga mina vattenrör/slang i trossbotten. Jag har torpargrund och träbjälklag där slangen/rören ska ligga... Förslag? Lösning?
 
Staffan 2000, det handlar inte om att man ska kunna ta ut ett högre pris mot kund utan att det finns flödeskrav man ska kunna garantera och det gör man inte när man förlägger ett kopplingsrör till ex en badkars blandare med endast ett 12mm koppar rör.
Gennerellt kan man säga att ett 15mm pex rör har samma flöde som ett 15mm kopparrör.

Blanken det går helt utmärkt att vika ut ett pex rör i en 70mm vägg. Betänk bara att du fäster upp slangen enligt tillverkarens föreskrifter. Tex med vägg bockstöd samt att du fixerar skyddslangen vid utgången och med lämpligt avstånd i väggar/bjälklag
 
Okej Pelle! Som jag sagt i ett annat forumrum, så lutar det åt PEX / RIR 15 x 2.5 mm...

Rinkaby har en väggdosa som heter 8120. Är det en sån man ska använda för att vräna ut slangen från väggen/golven för att få det bra?

http://www.rinkabyror.se/prodimg/small/8120.jpg
 
Staffans2000
Hejsan: Pelle Persson.
Helt rätt. Garantera var ordet. Men här handlar det om en privatperson som skall draga rör i sin egen sommarstuga,och därmed sannorlikt ej är i behov av flödeskrav enligt gällande normer! Ett hotellbygge är däremot i behov av dessa garantier, till skilnad mot privatpersoner, vars prioritet ofta lutar mer åt det ekonomiska hållet.

För övrigt vidhåller jag att regler & normer inte alltid skyddar privatpersoner, utan installatören, samt ger extra klirr i dennes kassa.

När jag själv var rörmokare fick vår firma in många extra slantar genom att använda dyrare material än nödvändigt.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.