Jag har nu blivit avrådd ett antal gånger att köpa hyvlad panel vid fasadbyte då färgen har sämre vidhäftning. Eftersom jag har ett hus från 1908 så anser jag hyvlad panel vara enda alternativet ur estetisk synpunkt. Jag har inte tagit ner plåten för att få en 80-talsfasadkänsla...

Frågan är dock vilken färgtyp som funkar på hyvlad panel och dessutom är lättarbetad då tidsaspekten är extremt viktig då mitt stora ombygge börjar kännas vär stort.

Jag drar mig för linoljefärg just av denna anledning. Slamfärg funkar inte vet jag med är inte heller aktuellt. Sedan känner jag mig mycket tveksam till alkydoljefärg pga att dem inte klarat Folksams test. Och plastfärger som akrylat känns inte helt bra.

Hjälp mig, vad har jag för vettiga alternativ?
 
Du har ju uteslutit det mesta!! Vad tycker du själv?
Anders
 
Tyvärr vet jag inte vad jag tycker. :confused:
Är nybliven villaägare och har ingen egen erfarenhet att fasadfärger överhuvudtaget. Men vill väl givetvis det som alla andra: lite jobb, lång hållbarhet, snygg finish, ingen negativ påverkan på huset i övrigt (t.ex. fukt), miljövänligt och liten kostnad... ;)
 
Linoljefärg är helt klart snyggast på ett gammalt hus tycker jag
 
Svea_ skrev:
Linoljefärg är helt klart snyggast på ett gammalt hus tycker jag
Jo, det tycker jag med, och är det nu ett gammalt hus, varför då inte använda det färgsystem som används på kåken från början.
Täcklasyr (olja, lösningsmedel eller alkyd bas) blir nog det bästa att välja. Men sedan får man kanske förstå hur de olika färgsystemen verkar. Oljefärgen/täcklasyren har den egenskapen att oljan med tiden sugs upp av träet, och underhåller detta, och då sitter färgpigmentet kvar på ytan, som med tiden "blåser" bort, och en ommålning blir då aktuell. Svårt att säga med vilka intervaller man skall ommåla, då det beror på virket och hur utsatt detta är för väder och vind, och naturligtvis vilken kulör man valt. Är virket hyvlat, vilket man inte bör ha på fasader, är det viktigt med grundningen och att grundfärgen är tunn.
 
Vi har också valt bred hyvlad fasadpanel, med pärla. Jättesnyggt blev det, man gissa vi blev avrådda !
Jag ville ha linoljefärg men min sambo byggaren vågade inte ta detta (avrådd från alla, hela huset skulle mögla och ruttna bort m.m.... ;-). Därför blev det täcklasyr, grundat först med grundolja.
 
Jag tycker personligen att din sambo byggaren gjorde rätt som valde täcklasyr.
Anders
 
W
Tycker själv att han valde fel. Linoljefärg hade varit det rätta valet.
/Wester
 
Ottossons har en linoljefärgslasyr (eller vad man kan kalla den) som bara kräver en strykning.
Finns i ett par färdigblandade kulörer, men man kan säkert få den blandad i andra kulörer.

Sedan kan du måla över den med täckande linoljefärg ett annat år när du har mera tid. När du nu har gjort dig mödan att sätta hyvlad panel, vilket är stilenligt på ett hus från början av 1900-talet, så är linoljefärg det enda rätta! Den åldras på ett stilfult sätt. Du får helt enkelt inte samma utseende med en annan färgtyp. Rådgör med en kunnig återförsäljare av linoljefärg och lyssna inte på dussinfärghandlarna.

PS Läste någonstans att man övergick från hyvlad till ohyvlad panel för att akrylatfärgen skulle fästa bättre. Med andra ord, genom att välja hyvlat har du redan gjort ditt val. Linoljefärgen är arbetskrävande att stryka ut vid målning. Men eftersom den inte flagnar som alkydoljefärgen så behöver man åtminstone inte skrapa vid ommålning.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.