Hej,
Ska bygga en 2-plans villa nu till hösten och har påbörjat diskussioner med en elingenjör för projektering av el och belysning. Han nämnde då KNX-system som jag kikade närmare på. Har nu läst på lite om hemautomation och tånker att detta vill jag ha.

Vilka system finns det som är vettiga idag? Jag vill inte köpa något som inte är framtidssäkrat.
Vill kunna styra värme/ventilation/belysning/högtalare/larm/kameror/bevattning och med möjligheter till annat man kanske kommer på senare. Måste också vara användarvänligt.

Jag har budgeterat 350k för el inkl. mtrl men kan sträcka mig till 500k om jag och familjen ser värdet i systemet.

är helt novis på detta så alla tips och varningar mottages tacksamt
 
Det enda vi vet om framtiden är att vi inte vet hur den blir. Så framtidssäkrat är ett lite luddigt begrepp. Hur lång fram vill du framtidssäkra 10-50 år?

KNX spelar nog i en egen division jmf med andra system. Du lär behöva ha professionell om allt det du räknar upp ska integreras i ditt system.

För värme så levererar idag tillverkarna egna lösningar för styrning/övervakning. Ett värmesystem ska vara stabilt och ska sig själv. Ev. natt- eller semestersänkning kan vara av intresse.

Samma sak gäller för vent.anl. Den ska injusteras sedan i stort bara rulla på.

För belysning finns det idag massor av lösningar.
 
Du bör läsa på mer och bilda dig en egen uppfattning för att slippa bli lurad. Elektriker kommer i 100 fall av 100 rekommendera KNX, Plejd eller något annat proprietärt skitsystem eftersom det är fördelaktigt för dem av olika skäl. Läs gärna någon av alla trådar där detta redan diskuterats till världens ände flera gånger.
 
Skitsystem vet jag inte om nåt av dom är? KNX är ju väldigt spritt och kompetent, men tyvärr relativt dyrt och man måste betala för en elektriker varje gång man vill göra minsta lilla förändring i systemet (då menar jag inte fysiska förändringar, utan att t ex lägga till eller ta bort en lampa från en grupp).
 
TRJBerg
useless useless skrev:
Skitsystem vet jag inte om nåt av dom är? KNX är ju väldigt spritt och kompetent, men tyvärr relativt dyrt och man måste betala för en elektriker varje gång man vill göra minsta lilla förändring i systemet (då menar jag inte fysiska förändringar, utan att t ex lägga till eller ta bort en lampa från en grupp).
Jag hade uppfattningen att det handlade om programmering av KNX-systemet i ditt exempel, var det fel? Dvs kan man inte själv göra programmeringen?
 
Knx är det enda system jag känner till, jag söker mer andra lösningar som ev är billigare och kanske går att använda tsm med ex google home, philips hue mm. Dvs man är inte bunden till 1 system. Finns det sådana som pr trådbundna? Eller är allt sådant trådlöst?
 
useless useless skrev:
Skitsystem vet jag inte om nåt av dom är? KNX är ju väldigt spritt och kompetent, men tyvärr relativt dyrt och man måste betala för en elektriker varje gång man vill göra minsta lilla förändring i systemet (då menar jag inte fysiska förändringar, utan att t ex lägga till eller ta bort en lampa från en grupp).
I fallet med KNX är det väl inte systemet som sådant som är skit, men rätt system ska användas på rätt plats. Att rekommendera KNX till en privatperson som på ett smidigt sätt vill styra alla möjliga nödvändiga och onödiga prylar blir skitdåligt. Och tom plånbok.
 
  • Gilla
Jonatan79
  • Laddar…
J Jonte Karlsson skrev:
I fallet med KNX är det väl inte systemet som sådant som är skit, men rätt system ska användas på rätt plats. Att rekommendera KNX till en privatperson som på ett smidigt sätt vill styra alla möjliga nödvändiga och onödiga prylar blir skitdåligt. Och tom plånbok.
om man ska använda andra system, t ex home assistant
, homey eller liknande, används de mot ett vanligt elnät, och inte som knx där man drar kablar endast för det?
Ursäkta dumma frågor, vet att jag antagligen kan hitta alla svar jag söker med har så mycket att tänka på gällande bygget så kom detta på tal, tog mig på sängen
 
Det vanligaste i dag är att man har 'puckar' i dosorna vid de prylar man vill styra och/eller bakom strömbrytarna. Puckarna kommunicera sen trådlöst och kan kopplas till någon central enhet, typ home assistant, homey eller liknande där man konfigurerar saker och bygger scener.

Gör man rätt så blir det mindre kabeldragning än en traditionell lösning utan fjärrstyrning/automation.


Sen finns det en hel djungel av olika puckar och protokoll dom använder, men satsar du på något som använder de öppna standarder som finns så ska det inte vara några problem att integrera dom i valfri centralenhet som använder öppna standarder.
 
Jag byggde villa med KNX. Köpte egen Lite licens o delade upp huset i 3 olika projekt. Bara att lära sig hur KNX funkar det är väldigt simpelt jämfört med riktiga programmeringsspråk.

Bygger man nytt och vill ha riktig hemautomation är det KNX som gäller. Du kan köra med värme aktorer som styr ställdonen. Du kan styra börvärden med samma knappar du styr belysning o markiser med om du vill.

Jag kör även Dali gw o stya alla spottar i badrum o korridorer med Dali. Väldigt smidigt!

Det är bra om elektrikern har lite koll o inte bara gör vanliga villa installationer. Man får tänka lite annorlunda vid KNX. Slutade med en jätte central på 280u plus en lite här. Så här i efterhand hade de nog varit bättre med kanske 3 centraler. Blev nästan 100 rör in i den stora centralen.

Jag höll nere kostnaderna o köpte mkt grejjer på tradera och eibmarkt. Har idag grejjer från ABB, Hager och MDT. Allt funkar väldigt bra!
 
  • Gilla
Patrik_Hed och 2 till
  • Laddar…
J Joonazz skrev:
Bygger man nytt och vill ha riktig hemautomation är det KNX som gäller. Du kan köra med värme aktorer som styr ställdonen. Du kan styra börvärden med samma knappar du styr belysning o markiser med om du vill
Det är väl inget unikt för KNX? Sätter jag en trådlös puck bakom strömbrytaren kan jag bestämma i home assistant exakt vad som ska hända om jag trycker på knappen (eller dubbel-/trippeltrycker eller håller in). Om det sen är att lägga ut markisen, höja värmen i poolen eller skicka ett sms till svärmor om att vi är bortresta på obestämd tid behöver inte knappen veta om.
 
  • Gilla
David L
  • Laddar…
useless useless skrev:
Det är väl inget unikt för KNX? Sätter jag en trådlös puck bakom strömbrytaren kan jag bestämma i home assistant exakt vad som ska hända om jag trycker på knappen (eller dubbel-/trippeltrycker eller håller in). Om det sen är att lägga ut markisen, höja värmen i poolen eller skicka ett sms till svärmor om att vi är bortresta på obestämd tid behöver inte knappen veta om.
Nej vem har påstått något annat? Fördelen är ju i så fall KNX bussen så om din HA installation dör eller krånglar så slutar inte huset fungera då enheterna pratar med varandra via gruppadresser. Men de har du säkert koll på!
 
  • Gilla
Patrik_Hed och 2 till
  • Laddar…
MrJay
Matter. Lanseras i höst och bygger på kommunikation mellan alla typer av enheter via IP oavsett medium (Bluetooth, Wifi, kabel etc.) Stora aktörer såsom Amazon, Apple, Google, Samsung, Zigbee Alliance, IKEA, Philips med flera ligger bakom denna nya standard.

Kostar säkert 1/10 av det du planerar lägga på KNX.
 
  • Gilla
MikeB65 och 2 till
  • Laddar…
Jag har använt OpenHAB några år nu för att automatisera mitt hus och en stor fördel är öppenheten mot andra lösningar och jag integrerar idag mot Z-wave, Hue, Nibe, APC (ups), Davis (väderstation), Husqvarna, Verisure, med mera. När jag för ett år sen påbörjade renoveringen av en flygelbyggnad på min fastighet föll valet på KNX, bl a för att det handlar om en nyinstallation och för att jag upplever det som robust och autonomt när det är programmerat och klart. KNX integrerar väl mot OpenHAB så det blir bara en förlängning/utökning av mitt existerande system. Som många andra tar jag själv kommandot över KNX och sköter programmeringen själv för att slippa vara utelämnad till en elektriker när jag vill förändra funktionen.

OpenHAB är inte för alla, men om man är teknikintresserad och är villig att utvecklas med systemet så finns det få begränsningar.
 
  • Gilla
Patrik_Hed
  • Laddar…
Bestäm med elektriker vilken typ av automation du skall ha så rätt rör med fördragna kablar monteras.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.