Beställde anläggning med 23 paneler+batter i mitten av februari. Leveranstid på 12 veckor angavs.

Jag ligger på efterhand för att få dem att precisera leveransdatum, men nu har 14 veckor gått och de svarar bara svepande och generellt. En person antydde att de inte hade montageteam i mitt område (dvs Göteborgs omnejd) och det senaste är att leveransproblem på beställda paneler. Uppgift till eventuell nykund idag är att målet är installerat och klart 12-14 veckor.

Pga de svepande, generella svaren, ingen proaktivitet i informationen - kan jag bara dra slutsatsen att det är fullkomligt kaos i bolaget!

De erbjöd att jag får makulera min order, vilket jag anser är ett rent självmål och bekräftelse på deras egen icke-leveransförmåga.

Kanske sker leveranser till en del kunder i vissa områden? Inte vet jag - jag får ingen detaljerad information överhuvudtaget.

Bor man i Västsverige och står i begrepp att beställa solceller - kan det ju vara bra att känna till ovanstående.

(tillägg för tydlighetens skull: detta gäller alltså ett solcellspaket med batteri från Solcellen.nu)
 
  • Gilla
Slutt68
  • Laddar…
Markus_Lerum Markus_Lerum skrev:
Beställde anläggning med 23 paneler+batter i mitten av februari. Leveranstid på 12 veckor angavs.

Jag ligger på efterhand för att få dem att precisera leveransdatum, men nu har 14 veckor gått och de svarar bara svepande och generellt. En person antydde att de inte hade montageteam i mitt område (dvs Göteborgs omnejd) och det senaste är att leveransproblem på beställda paneler. Uppgift till eventuell nykund idag är att målet är installerat och klart 12-14 veckor.

Pga de svepande, generella svaren, ingen proaktivitet i informationen - kan jag bara dra slutsatsen att det är fullkomligt kaos i bolaget!

De erbjöd att jag får makulera min order, vilket jag anser är ett rent självmål och bekräftelse på deras egen icke-leveransförmåga.

Kanske sker leveranser till en del kunder i vissa områden? Inte vet jag - jag får ingen detaljerad information överhuvudtaget.

Bor man i Västsverige och står i begrepp att beställa solceller - kan det ju vara bra att känna till ovanstående.

(tillägg för tydlighetens skull: detta gäller alltså ett solcellspaket med batteri från Solcellen.nu)
Jag fick vänta 6 månader men kanon fun trösta med att anläggning
 
Jag fick en offert I höstas som verkade väldigt prisvärd. Bad om en uppdaterad offert nu för några veckor sen. Fått en offert på 30% mindre effekt till 30% högre pris.

De uppger att det är andra paneler de köper nu och priserna har ju stigit på allt. Men de är verkligen inte lika prisvärda längre. Kommer nog tyvärr innebära att vi avvaktar med solceller. Skulle såklart ha beställt i höstas men visste inte riktigt hur utrymmet i ekonomin skulle se ut nu i år.
 
T TobiasStockholm skrev:
Jag fick en offert I höstas som verkade väldigt prisvärd. Bad om en uppdaterad offert nu för några veckor sen. Fått en offert på 30% mindre effekt till 30% högre pris.

De uppger att det är andra paneler de köper nu och priserna har ju stigit på allt. Men de är verkligen inte lika prisvärda längre. Kommer nog tyvärr innebära att vi avvaktar med solceller. Skulle såklart ha beställt i höstas men visste inte riktigt hur utrymmet i ekonomin skulle se ut nu i år.
140k kr för 8 kwh med batteri typ 12 kwh, vad fick du
 
Slutt68 Slutt68 skrev:
140k kr för 8 kwh med batteri typ 12 kwh, vad fick du
I juli 2021 ca 9kWh paneler utan batteri ca 90.000kr
I november 2021 ca 9 kWh paneler med 9,6kWh batteri ca 105.000kr
Nu i maj 2022 6 kWh paneler med 12,8kWh batteri ca 140.000kr
 
  • Gilla
sandos och 1 till
  • Laddar…
T TobiasStockholm skrev:
I juli 2021 ca 9kWh paneler utan batteri ca 90.000kr
I november 2021 ca 9 kWh paneler med 9,6kWh batteri ca 105.000kr
Nu i maj 2022 6 kWh paneler med 12,8kWh batteri ca 140.000kr
100k kr före nyår, ny offert i feb, 40% höjning samma setup, kanske bättre att köra timpris på el och hålla koll, noll kr investeringar och rätt bra pris ibland
 
  • Gilla
sandos
  • Laddar…
Priserna på solcellspaneler har grovt stigit ca 50 % sedan sommaren 2021.
 
A Arnodt skrev:
Priserna på solcellspaneler har grovt stigit ca 50 % sedan sommaren 2021.
Är det så illa alltså. Då kanske man kan hoppas på att priserna sjunker lite när produktion/logistik/inflation lugnar sig lite (om de nu gör det inom överskådlig framtid). Då är det ju inte solceller.nu som kör en fuling bara iaf.
 
A Arnodt skrev:
Priserna på solcellspaneler har grovt stigit ca 50 % sedan sommaren 2021.
Priser jag angav är efter root på 88500 kr.
Snuskigt dyrt, men elektricitet verkar bli dyrare hela tiden så paneler kommer att sitta på taket ändå.
 
Men får du ingen skattereduktion grön teknik, den är 15 % på allt, både material och arbete?
Rot-avdrag är väl endast 30 % och enbart på arbetskostnaden.

Jag funderade i somras att bygga ut en solcellsanläggning, då kostade i aug 2021 en panel 380 Wp 1900 kr, inkl. moms.
Nu precis samma panel 2900 kr, inkl. moms. Det är ju ökning med 52 %.
 
Redigerat:
A Arnodt skrev:
Men får du ingen skattereduktion grön teknik, den är 15 % på allt, både material och arbete. Rot-avdrag är väl endast 30 % och enbart på arbetskostnaden.
Energilagring genom batteri ger 50% på del av summan.
 
Slutt68 Slutt68 skrev:
Energilagring genom batteri ger 50% på del av summan.
Förra året, årets är 40k kr dyrare
Skärmdump av en offert för solcellspaneler med specifikationer och priser, personlig information överklottrad.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Det finns kanske inga lagringsbatterier att få tag på. Det verkar inte ens gå att beställa. Hög efterfrågan från Tyskland? I alla fall inte BYD lagringsbatterier som man har till bl.a. Fronius Gen24 växelriktare.
På vissa leverantörer säger de preliminär leveranstid dec 2022. Men du kan ju ringa och höra med leverantörer.
 
Redigerat:
A Arnodt skrev:
Det finns kanske inga lagringsbatterier att få tag på. Det verkar inte ens gå att beställa. Hög efterfrågan från Tyskland?
Källa på det tack
 
Finns det någon som beställt från Solcellen.nu och har fått leverans i närtid? Hur lång var väntetiden?

Jag har 16 veckor sedan beställning och de har ingen som helst framförhållning eller information. "Wait and see" är ungefär budskapet jag får. Just nu skyller de på underleverantör.

Samtidigt annonserar de fortfarande för fullt, men gissningsvis har försäljningen gått ner en del pga oförmåga att leverera, samt de prishöjningar de gjort.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.