Vi bytte tak förra året och ska nu måla om huset. Vindskivorna är i ganska dåligt skick på vissa ställen så vi tänkte förat byta dom. Men iom att nya vindskivor tillkom ovanpå dom gamla så känns det som att det blir väldigt knepigt att byta dessa utan att måsta lossa på först takplåten som går över dom nya vindskivorna och sedan lossa dom nya vindskivorna också - för att sedan kunna riva dom gamla...

Så lättjans tanke slog till och jag undrar om det inte går att panga på ett nytt lager vindskivor på dom gamla bara. I mitt huvud känns det enklare. Men innebär säkert också utmaningar med att det måste passa väldigt exakt för att se ok ut... och på tal om utseende, kommer det se sämre ut än jag tror? :) Vi är samtidigt måna om att vårda det gamla och det får inte se konstigt ut.

Hjälp oss gärna i rätt riktning. Kanske är lättare att riva det gamla än vad jag tror? Men då måste lite mer underspikning också till om vi gör på "rätt" och ordentligt sätt och får dit nya vindskivor i liv.
Hörnet av ett gult hus med en närbild på vindskivorna och takplåten mot en blå himmel.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
S
Eftersom ni tog lättjans väg vid takbytet så får ni sota för det nu.;)
Lossa och använd de gamla som mall så är det inte så svårt.
 
S sinuslinus skrev:
Eftersom ni tog lättjans väg vid takbytet så får ni sota för det nu.;)
Lossa och använd de gamla som mall så är det inte så svårt.
Ja tyvärr var detta inget som vi kom att tänka på vid takbytet, hur det skulle bli med vindskivorna :sweat:
Hur fäster vi vindskivorna i liv? En trälapp bakom vindskivan som är fäst i takläkten som nästa vindskiva kan skruvas fast i?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.