För tre år sedan var normal byggkostnad för nya hus 30000/kvm +- några tusen beroende på materialval etc.
Nu får jag uppgifter om att det drar mot 60000/kvm. Är det vad ni som tar in offerter nu också ser och ni som just nu bygger, är det vad slutpriset verkar gå mot?
 
E
Byggkostnad för oss (minus tomt) är ca 33 000 kr/kvm. Vi fick priset 2021 och huset är klart 2022.

Beror väl på var man bygger i Sverige. Vi bygger i Skåne.
 
F ErlandJ skrev:
För tre år sedan var normal byggkostnad för nya hus 30000/kvm +- några tusen beroende på materialval etc.
Nu får jag uppgifter om att det drar mot 60000/kvm. Är det vad ni som tar in offerter nu också ser och ni som just nu bygger, är det vad slutpriset verkar gå mot?
Vems uppgifter är dessa 60000kr/m2? Är det med tomt och markarbete? Prefab eller arkitekt och lösvirke?
 
V mutalisken skrev:
Vems uppgifter är dessa 60000kr/m2? Är det med tomt och markarbete? Prefab eller arkitekt och lösvirke?
Det är byggkostnad utan kostnad för mark. En arkitekt i Stockholmstrakten för privatboende. Jag djupdök inte i förutsättningarna men det var hans siffror om upp mot dubbling för motsvarande byggen.
 
F ErlandJ skrev:
Det är byggkostnad utan kostnad för mark. En arkitekt i Stockholmstrakten för privatboende. Jag djupdök inte i förutsättningarna men det var hans siffror om upp mot dubbling för motsvarande byggen.
Måste vara ett jävligt pampigt hus :crysmile: jag byggde mitt för cirka 18000 2018. Gjorde inget själv. Medel standard i huset.
 
F ErlandJ skrev:
Det är byggkostnad utan kostnad för mark. En arkitekt i Stockholmstrakten för privatboende. Jag djupdök inte i förutsättningarna men det var hans siffror om upp mot dubbling för motsvarande byggen.
Låter som ett litet hus med väldigt hög standard eller speciallösningar eller typ Ross-hus.
 
PeterFalun
vilken typ av hus och byggnadssätt talar vi om? helentrepenad?
byggsats?
 
PeterFalun PeterFalun skrev:
vilken typ av hus och byggnadssätt talar vi om? helentrepenad?
byggsats?
De offerter jag sett av nära som bygger med totalentrepenad modifierad prefab ligger runt 19-25. De som är arkitektritade knappt det dubbla för väldigt hög standard. Också totalentrepenad. Liten sample size. 0-2 år gammal data. Kan bara inte tro att det ligger på 60000 m2 för tex ett 2 plans hus ex tomt. De flesta bygger 130-180 boarea. Det skulle innebära 7.8 msek - 10.8 msek för det färdiga huset. Har svårt att tro på de siffrorna som generell riktlinje givet det jag sett/hört.
 
  • Gilla
PeterFalun
  • Laddar…
V mutalisken skrev:
De offerter jag sett av nära som bygger med totalentrepenad modifierad prefab ligger runt 19-25. De som är arkitektritade knappt det dubbla för väldigt hög standard. Också totalentrepenad. Liten sample size. 0-2 år gammal data. Kan bara inte tro att det ligger på 60000 m2 för tex ett 2 plans hus ex tomt. De flesta bygger 130-180 boarea. Det skulle innebära 7.8 msek - 10.8 msek för det färdiga huset. Har svårt att tro på de siffrorna som generell riktlinje givet det jag sett/hört.
Mycket möjligt att det inte är generellt. Vet inte specifikt vad det gällde men fick uppfattningen att det hänt mer än en gång. Stockholmstrakten arkitektritat. Inte helt otroligt ändå, alla som varit på besök hos bygghandlare har väl sett prisutvecklingen. Steg 2021, se nedan länk, och förhoppningen om sjunkande priser 2022 kom på skam efter Ukraina. 2021 vet jag byggare som hoppade av redan givna offerter,

https://www.byggvarlden.se/svarbedomda-byggmaterialpriser-2022/
"Totalt steg byggmaterialpriserna med 28,5 procent under 2021, och överlag steg priserna i de flesta kategorier med tvåsiffriga belopp. Träkategorierna utmärkte sig med prisökningar på över 70 procent på helåret."
 
"Från och med imorgon fredag höjs trävarupriserna med i snitt 30 %. Detta enligt flera bygghandlare som iSkogen talat med. Trävarupriserna har, sett över en period på två år och efter höjningen imorgon skenat med över 200 %. Och tyvärr verkar inte höjning imorgon vara något aprilskämt."
https://iskogen.se/skogsindustri/travarupriser-hojs-30-1-april-2022/
 
F ErlandJ skrev:
"Från och med imorgon fredag höjs trävarupriserna med i snitt 30 %. Detta enligt flera bygghandlare som iSkogen talat med. Trävarupriserna har, sett över en period på två år och efter höjningen imorgon skenat med över 200 %. Och tyvärr verkar inte höjning imorgon vara något aprilskämt."
[länk]
Jag återkommer efter sommaren. Ska börja samla in offerter och skriva på då. Bor i stockholmsområdet. Hoppas att det inte ligger på 60000. Då blir det inget hus för oss.
 
  • Gilla
MrJay och 1 till
  • Laddar…
V mutalisken skrev:
Jag återkommer efter sommaren. Ska börja samla in offerter och skriva på då. Bor i stockholmsområdet. Hoppas att det inte ligger på 60000. Då blir det inget hus för oss.
Går säkert att få lägre, det han sa att är att det dragit upp mot. Spelar såklart roll vad det är man bygger men som jag uppfattade det så är det dubbelt så dyrt som för 2-3 år sedan. Det borde dock inte gälla arbetskostnaden även om överhettningen i den branchen verkar konstant.
 
Vi ritar en del i Stockholm och de senaste offerterna jag såg för riktigt hög kvalitet på arkitektritat stenhus med mycket platsbyggt låg på ca 40 000/kvm BOA. Det är inte orimligt, men med normalhög standard kan du komma ner till ca 35. Trä blir lite billigare.. Men folk är oroliga inför hösten, med räntor, marknadslägen, materialtillgång osv.. Detta påverkar priserna både upp och ner beroende på en uppsjö av omständigheter.
 
  • Gilla
Viktorbyggahus
  • Laddar…
J Grisbacka skrev:
Vi ritar en del i Stockholm och de senaste offerterna jag såg för riktigt hög kvalitet på arkitektritat stenhus med mycket platsbyggt låg på ca 40 000/kvm BOA. Det är inte orimligt, men med normalhög standard kan du komma ner till ca 35. Trä blir lite billigare.. Men folk är oroliga inför hösten, med räntor, marknadslägen, materialtillgång osv.. Detta påverkar priserna både upp och ner beroende på en uppsjö av omständigheter.
en sidofråga: när folk säger 35000 / m2 osv, ingår kostnader för markarbete, byggherre och arkitektur i det? Eller är det endast själva huset med montering? Så slutliga priset blir således mycket högre?
 
  • Gilla
PeterFalun
  • Laddar…
Oftast är det bara själva huset man pratar om men det är ju olika - ibland ingår markentreprenaden, men det är inte så vanligt. Bygglovskostnader och ev. tillkopplingsavgifter osv tillkommer alltid.

men sen beror det ju på vad och var du vill bygga.. går det att bygga ett hus ink allt för 35k? Absolut, om man vet vad man gör och är beredd att kompromissa osv
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.