Hur koppla ihop PEM 32mm Slang och utkastare / andra ändan PEM 32 Sland och Gardena Slang

Vad behöver man för delar.
Utkastet ser ut som normalt svenskt utkast.
vattenutkastare-gustavsberg-for-max-400-mm-vagg__2c3eacb4-9a68-4c86-a9da-68ed93150a8a.jpg

Denna skall alltså ansluta till 32mm PEM slangen.

PEM Slangen skall sen på andra sidan ansluta mot Gardena slang och inkoppling.


Köpt upp halva K-rauta Jula och Hornbach så tacksam för tips vad för delar man behöver

Tack på förhand
 
tommib
Utkastaren har vanligen vanlig halvtums gänga, eller R/G15 som den också kallas. Från den behöver du gå över till en PRK402 eller PRK403 (rak anslutning med invändig resp utvändig gänga) med korrekt dimension. Eftersom PEM32 är en ganska grov slang finns dess motsvarande PRK-kopplingar med G32 eller G25. Du behöver därför gängade rördelar i lämplig dimension för att göra den övergången. Beroende på hur du kommer med PEM-slangen mot utkastaren så kan det vara lättare att sätta en vinkel eller två för att ta upp att slangen inte kommer perfekt mot utkastaren. Du kan då använda vinklarna för att också reducera anslutningsdimensionen.

I bortre änden kan du sätta en vanlig reducerad PRK403 (med dimensionerna 32xR25) eftersom gardenakopplingar finns med anslutning mot R25.
 
Tack

Såg delarna på Jula i inlägget men produkterna hade utgått..
 
tommib
Allt du behöver finns på Hornbach, de har ett utmärkt utbud av rördelar för privatpersoner.
 
tommib
Utomhus vatteninstallation med T-rör, vinkel och kran monterat på en vägg, intill grått avloppsrör och stenar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Så här ser min lösning ut. Ett T-rör och en vinkel för att ta upp att slangen kommer in lite snett och dessutom ha möjlighet att ansluta trädgårdsslang även här. PEM-slangen är 20 mm och kopplingen där är en PRK403 20xR15 så jag behövde inte reducera ytterligare.
 
tommib tommib skrev:
[bild]

Så här ser min lösning ut. Ett T-rör och en vinkel för att ta upp att slangen kommer in lite snett och dessutom ha möjlighet att ansluta trädgårdsslang även här. PEM-slangen är 20 mm och kopplingen där är en PRK403 20xR15 så jag behövde inte reducera ytterligare.
vad är den andre bjässen för något :)
 
tommib
Dränering från en olämpligt byggd altan. Under stenarna finns det en brunn som leder ner i en slänt.
 
  • Gilla
Gorbatjov och 1 till
  • Laddar…
tommib
Ja, har man vattendatorn där så går det väl an men jag skulle aldrig i livet lämna gardenakopplingar konstant trycksatta. Det finns många skräckhistorier om det.

O olofh skrev:
en del estetiska icke funktionella krav
Vad f*n säger han? Är inte min installation höjden av rörmokarkonst? Vet hut!
 
  • Haha
  • Gilla
ådal och 1 till
  • Laddar…
tommib tommib skrev:
Ja, har man vattendatorn där så går det väl an men jag skulle aldrig i livet lämna gardenakopplingar konstant trycksatta. Det finns många skräckhistorier om det.


Vad f*n säger han? Är inte min installation höjden av rörmokarkonst? Vet hut!

Avantgardistisk kanske… ja, vågade inte ha fullt fräs 24/7 så satte en i den ändan som slår på systemet. Sen delar det sig i växthuset till dels en drippbevattning som också styrs av ett ur och en slinga som går till slangboxen. Så ska jag använda slangboxen behöver jag gå förbi entrén och trycka på en knapp på den datorn så får jag 30min tillförsel. Hatar gardenaslangar/kopplingar. Skulle helst vilja slippa utkastaren helt och hållet och kört fast anslutning
 
Jag har gjort så här. Har kramar på 3 ställen. Tömmer systemet och kopplar loss samt proppar systemet på hösten.
Utomhuskran med isolerad slang fastsatt längs en röd husvägg och betongplattor.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Utvändig vattenkran med slang och avstängningsventil monterad mot en röd träfasad.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Espen64 och 1 till
  • Laddar…
@tgr_se tappar du mycket tryck pga anslutningskopplingarna? De är ju inte så grova som en 20mm pemslang
Var inne på samma lösning men vart tvek när jag såg invändiga diametern på anslutningskopplingen
 
P Panelmannen skrev:
@tgr_se tappar du mycket tryck pga anslutningskopplingarna? De är ju inte så grova som en 20mm pemslang
Var inne på samma lösning men vart tvek när jag såg invändiga diametern på anslutningskopplingen
Tryck / flöde duger för bevattning och vattenspridare. Har nog mer tryckfall i slangar efter kranen samt i utkastare.
 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.