Hej, jag har en Jonsered med Briggs & Stratton Quantum.
Den har stått i lodrät läge ett jag och jag har därför rengjort topplocket och förgasare.
Den startade efter rengörning, gick ett tag, men sen är den omöjlig att starta igen.

Jag har:

Rengjort förgasare med tryckluft
Rengjort topplocket (där oljerester fanns)
Bytt tändstift
Den ger gnista men startar inte. Inte ens med startgas. Använd röd gräsklippare från Jonsered med Briggs & Stratton Quantum motor i en verkstadsmiljö med gräsrester på hjulen och chassit.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Hur går jag tillväga för att felsöka?
 
Skulle plocka bort luftfiltret och försökt starta utan.
 
  • Gilla
Elvis1970
  • Laddar…
T topmount skrev:
Skulle plocka bort luftfiltret och försökt starta utan.
Redan gjort. Ingen skillnad. Tack för tipset
 
Jag skulle kolla gnistan och göra rent tändstiftet. Om tändstiftet är torrt efter upprepade startförsök skulle jag rengöra förgasaren.
 
  • Gilla
Elvis1970
  • Laddar…
F Frasse99 skrev:
Jag skulle kolla gnistan och göra rent tändstiftet. Om tändstiftet är torrt efter upprepade startförsök skulle jag rengöra förgasaren.
Redan gjort. Startar ändå inte
 
Tipsar för av någon anledning vet jag att man kan missa detta. Har du öppnat bränslekranen?
 
  • Gilla
Elvis1970
  • Laddar…
Lodrätt dvs typ mot en vägg med förgasaren nedåt eller uppåt?
 
  • Gilla
Elvis1970
  • Laddar…
T topmount skrev:
Tipsar för av någon anledning vet jag att man kan missa detta. Har du öppnat bränslekranen?
bränslekran daknas
 
Om det är nån bränsleslang mellan tanken och förgasaren skulle jag släppa den för att se att det kommer bränsle så det inte har satt sig i tanken.
 
  • Gilla
Elvis1970
  • Laddar…
N Nyblivenhusägare123 skrev:
Om det är nån bränsleslang mellan tanken och förgasaren skulle jag släppa den för att se att det kommer bränsle så det inte har satt sig i tanken.
Kollar
 
Kolla om den tänder till på startgas eller häll lite bensin direkt i förgasaren.
Det kan också vara så att det sitter en sil där bränsleslangen sitter och den är tilltäppt av skit.
 
  • Gilla
Elvis1970
  • Laddar…
N Nyblivenhusägare123 skrev:
Om det är nån bränsleslang mellan tanken och förgasaren skulle jag släppa den för att se att det kommer bränsle så det inte har satt sig i tanken.
bytte motor
 
  • Gilla
Kraxxan och 1 till
  • Laddar…
Det där ser ut som hälften är olja som den går på :crysmile:
 
  • Gilla
klaskarlsson och 1 till
  • Laddar…
L Leif i Skåne skrev:
Det där ser ut som hälften är olja som den går på :crysmile:
Det var bra restolja från meket. Nu går den fiiiiiint
 
  • Gilla
klaskarlsson och 1 till
  • Laddar…
E Elvis1970 skrev:
Det var bra restolja från meket. Nu går den fiiiiiint
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.