Hej. Jag har av en känd svenskt företag, köpt en friggebod som byggsats.
På annonsen samt fakturan står det 15 kvadratmeter. Ingen manual för montering följde med och det enda jag fick från företaget var en enkel skiss på grunden som inte ingick i byggsatsen.

Jag följde måttet på millimeter och byggde en stabil grund med impregnerad virke samt plintar. Nu när friggeboden är byggd och jag skulle räkna hur mycket faluröd skulle köpas, upptäcker jag att hela längden på byggnaden är efter montering 7 meter gånger 2,6 meter. D v s 18 kvadratmeter…
Friggeboden följer alla övriga regler med t ex tomtgränser, utseende, hänsyn och anpassning till övriga byggnader, mm. Närmaste granne finns på andra sidan grusvägen minst 100 meter från friggeboden och utan direkt sikt över byggnaden. Resten är största del egen skog med minst 25 meter till tomtgräns.

Enligt regler på min kommun, få man bygga 15 kvadratmeter utan bygglov. Är det någon som har erfarenhet av detta eller kännedom om bygglovs reglerna med liknade fall?
Tacksam för någon kommentar.
 
Tack för länken.
 
  • Gilla
wildeside
  • Laddar…
Tomture61
Tror inte polisen kommer med blåljusen påslagna :D
Om du har ngn granne med tumstock i bakfickan vid din frigga , se upp :giggle:
 
Som @wildeside är inne på låter det som om ditt hus ligger utanför detaljplanerat område och då är det friare att bygga komplementbyggnader.

Så på ryck du på axlarna, köp lite extra prylar att fylla de oväntade tre kvadraten med och gå vidare i livet. Med allra största sannolikhet har du inte gjort något fel.
 
  • Gilla
vcx
  • Laddar…
Min tanke är att skriva till kommunen och förklara med förhoppning att de kommer att svara det du vänlig skriver, men man vet aldrig... och jo, granarna är nog värst... "Grannpolisen"...
Men den jag har närmast vågar inte öppna munnen... Om jag skulle komma på tanken att anmälan honom då skulle han vara tvingat att riva halva tomten...: Tillbyggnad troligen utan bygglov på kulturhus med varken känsla eller kunskap för gamla byggnader. Också en oanvänd altan där halva samhället skulle rymma på ytan... och till sist en carport med solpaneler som han själv har fixat utan yrkesmän eller behörighet... Vad tror ni...? Skulle han anmäla mig...?
Han planerar dessutom ett stor garage typ maskinhall mitt emot mitt hus. Den kommer han inte att bygga... Där går gränsen för min snälla jag och laddar för min onda jag...
Om att köpa prylar... icke! Precis tvärtom! Tänker tömma brygghuset på allt, kasta det som inte behövs, sälja de som går att sälja och börja renovera den gamla fina byggnaden med känsla och respekt...
 
J Jylais skrev:
[Grannen] planerar dessutom ett stor garage typ maskinhall mitt emot mitt hus.
Det är inte helt givet att du kan stoppa. Har han en lantbruksfastighet och han hävdar att det är en maskinhall för näringen är det något som inte ens är bygglovspliktigt.

Så istället för att förbereda dig på konflikt är det nog bättre att prata med grannen om var han kan bygga utan att störa.
 
wildeside
J Jylais skrev:
Min tanke är att skriva till kommunen och förklara med förhoppning att de kommer att svara det du vänlig skriver, men man vet aldrig... och jo, granarna är nog värst... "Grannpolisen"...
Men den jag har närmast vågar inte öppna munnen... Om jag skulle komma på tanken att anmälan honom då skulle han vara tvingat att riva halva tomten...: Tillbyggnad troligen utan bygglov på kulturhus med varken känsla eller kunskap för gamla byggnader. Också en oanvänd altan där halva samhället skulle rymma på ytan... och till sist en carport med solpaneler som han själv har fixat utan yrkesmän eller behörighet... Vad tror ni...? Skulle han anmäla mig...?
Han planerar dessutom ett stor garage typ maskinhall mitt emot mitt hus. Den kommer han inte att bygga... Där går gränsen för min snälla jag och laddar för min onda jag...
Om att köpa prylar... icke! Precis tvärtom! Tänker tömma brygghuset på allt, kasta det som inte behövs, sälja de som går att sälja och börja renovera den gamla fina byggnaden med känsla och respekt...
Och snart kan vi på bygga hus läsa om en ny grannfejd.
Nä det är nog bättre att du sköter dit på din planhalva och låter grannen sköta sitt.
Skrivet i all välmening.
Många krig har startats pga att någon försöker pissa över gränsen
 
Helt överens med dig. Det var bara en kommentar som svar från en annan läsare angående grannar.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.