Hej!

Första våren sedan vi flyttade in och den första trädgården jag någonsin haft eget ansvar över. Det leder till en del fundering och rynkade ögonbryn :oops:

Vi har en blommande buske i trädgården men efter regn och storm har några grenar börjat lägga sig. Hur sköter jag bäst om det, ska det bindas upp eller sågas ner (se bifogade bilder)?

Extrafråga - någon som vet vad det är för en buske? :)
 
  • Blommande buske med nedböjda grenar i en trädgård efter regn och storm.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Blommande buske i trädgård med grenar som hänger efter stormen, omgiven av gröna växter och träd.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • En buske med rosa blomknoppar och gröna blad som lutat sig efter regn, i en trädgård.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder

Bästa svaret

Det är en rosentry, lonicera tatarica, släkt med kaprifol.
Den behöver föryngras. Jag rekommenderar att ni tar ner hela när den slutat blomma. Slå ett band om så länge om ni är rädda att den fläks av eller är ivägen. Lonicera är vansinnigt tåliga växter och den kommer att komma upp igen. När den gjort det rensar ni ut de största grenarna varje år, typ en femtedel eller så, ner till marken så kommer det alltid att komma ny tillväxt och den blir inte så bångstyrig. Däremot växter den fontänformat så den kommer alltid att vara smalare i basen.

Välkommen till forumet!
 
  • Gilla
BirgitS och 1 till
  • Laddar…
Jiji Jiji skrev:
Det är en rosentry, lonicera tatarica, släkt med kaprifol.
Den behöver föryngras. Jag rekommenderar att ni tar ner hela när den slutat blomma. Slå ett band om så länge om ni är rädda att den fläks av eller är ivägen. Lonicera är vansinnigt tåliga växter och den kommer att komma upp igen. När den gjort det rensar ni ut de största grenarna varje år, typ en femtedel eller så, ner till marken så kommer det alltid att komma ny tillväxt och den blir inte så bångstyrig. Däremot växter den fontänformat så den kommer alltid att vara smalare i basen.

Välkommen till forumet!
Tack så mycket för ett väldigt bra svar och det varma välkomnandet :giggle: Det svaret ska jag ta tillvara på!
 
  • Älska
Jiji
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.