Sitter med en 7 år gammal tvättmaskin från AEG ( samma som Bosch, Electrolux och Siemens) där antingen ena lagret har gått eller så har hållaren mellan axel och trumma rostat sönder.
Nya lager hade kostat under hundralappen om det gick att byta, men trumman sitter i en plastsvetsad balja.(som man förvisso kan såga upp, men svårt att täta på ett sätt som håller och kan lita på)
Besvikelsen är stor då jag kan reparera och felsöka själv, men här blir stoppad av en idiotkonstruktion
Ny komplett trumma kostar ca 2500:-

Så är på jakt efter ny maskin.
Finns det nån producent som har maskiner man kan öppna och byta lager på utan att köpa proffsmaskiner för 25000+ ?
 
A
Västeuropen Västeuropen skrev:
Sitter med en 7 år gammal tvättmaskin från AEG ( samma som Bosch, Electrolux och Siemens) där antingen ena lagret har gått eller så har hållaren mellan axel och trumma rostat sönder.
Nya lager hade kostat under hundralappen om det gick att byta, men trumman sitter i en plastsvetsad balja.(som man förvisso kan såga upp, men svårt att täta på ett sätt som håller och kan lita på)
Besvikelsen är stor då jag kan reparera och felsöka själv, men här blir stoppad av en idiotkonstruktion
Ny komplett trumma kostar ca 2500:-

Så är på jakt efter ny maskin.
Finns det nån producent som har maskiner man kan öppna och byta lager på utan att köpa proffsmaskiner för 25000+ ?
Nä den är inte samma som bosch eller siemens, däremot zanussi och elektrohelios
komplett ny trumma är billigt
ofta åker man på att byta trumman för att lagren skurit på axeln eller att trumman lossnat från korset
har dessutom lagren snurrat i baljan av plast så är det den oxå
för gick dessa att dela men bakre halva och trumma med kors kostade 1800.- st dvs 3.600.- plus en massa extra jobb med packning, elementfjäder och 15st skruvar. byta balja för 2400.- och 3-4 timmars jobb är ju helt okay
 
A
vill du ha något som kommer nära en proffsmaskin så är det ASKO
 
Vilka delar i maskinen är bättre och varför?
Se vad en tidigare supportarbetare skriver här:

https://www.byggahus.se/forum/threads/vad-tycker-ni-om-asko.369340/#post-3621868
Skärmdump av ett diskussionsinlägg om erfarenheter och åsikter gällande varumärkena Asko, Cylinda och Miele inom vitvaror.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
electroluxaren skrev:
Nä den är inte samma som bosch eller siemens, däremot zanussi och elektrohelios
komplett ny trumma är billigt
ofta åker man på att byta trumman för att lagren skurit på axeln eller att trumman lossnat från korset
har dessutom lagren snurrat i baljan av plast så är det den oxå
för gick dessa att dela men bakre halva och trumma med kors kostade 1800.- st dvs 3.600.- plus en massa extra jobb med packning, elementfjäder och 15st skruvar. byta balja för 2400.- och 3-4 timmars jobb är ju helt okay
Ok, trodde det var samma skit alltihopa=)
vad är det som skiljer Aeg/Electrolux från Bosch och Siemens?

Jag vet inte om det är billigt med 2500 för ny trumma när billigaste AEG i samma 7 kg klass kostar 4500.
 
Känner du till nåt om det tyska märket Bauknech?
Tror jag läste att det var produserat i Tyskland fortfarande.
 
A
Västeuropen Västeuropen skrev:
Känner du till nåt om det tyska märket Bauknech?
Tror jag läste att det var produserat i Tyskland fortfarande.
Whirlpool köpte därifrån tidigare så det är väl inget höjdarmärkre
 
Var inne och kollade på deras sida nu.
Asko upfyller faktiskt mina krav. Gutjärnsdel som håller trumman och utbtbara lager.
En maskin kostar från 10000, det tror jag det är värt.
 
  • Gilla
mika m
  • Laddar…
Finns nog ingenting idag som är gjort för att repareras på det viset. Vad hjälper bytbara lager när de har elektronik värdig en rymdfärja i allting nuförtiden. Minsta fel så är det byte som gäller och det kostar lika mycket som hela maskinen.
 
A
Västeuropen Västeuropen skrev:
Ok, trodde det var samma skit alltihopa=)
vad är det som skiljer Aeg/Electrolux från Bosch och Siemens?

Jag vet inte om det är billigt med 2500 för ny trumma när billigaste AEG i samma 7 kg klass kostar 4500.
Det är helt olika plattformar. Inga delar passar den andra.
BOSCH å Siemens tillverkar en del i Tyskland, samtidigt som AEG gör sina i polen
 
Är det någon kvalitetsskillnad på de menar du?
Fick inte tag i nån Asko inom rimligt avstånd igår så det blev den billigaste 7kg Electroluxen til under 4000:-
Inne i maskinen ser allting likt ut som på den gamla 7kg Aeg som gick sönder. Bara ny typ av motor.
Öppnade höljet till trumman (med hammare och spett) på den gamla för att kolla om det var lager eller hållaren till trumman som gått.
Det främsta lagret i den var tokslut, hälften av kulorna var borta, av resterande kulor var hälften kulan bortsliten med en platt kant. Bakre lagret var fortfarande i "ok" skick.
Konstigt att det gick så bra som det gjort så länge.har varit några få gånger som vi fått packa om för att centrifugen har skakat för mycket, men inte tänkt mer på det än sista gången den gick. då skakade den rejält.
 
Jag öppnade den nya maskinen och satte in ljudämpningsmattor som var överblivet från billjudsprojekt..
Fronten är nu heldämpad och lite på sidorna, orkade inte ta ut trumman och gå all in.
Blev ganska tyst faktiskt.

Har elektruluxaren nån erfarenhet av modifikationer för att få den att tvätta bättre eller hålla längre?


Funderar på att öka vattennivån genom att ändra på trycksensorn
Sparade den gamla och det skiljer en siffra i reservdelsnumret från 1 -2 på sluten.
Låter det inte troligt att den nya sensorn sitter för att maskinen ska följa nya energikrav och använda ännu mindre vatten.
Sensorn går på 5v och sänder en pwm signal ut på 36-44Hz beroende på vattennivå.
Antingen kan man justera på den plomberade justerskruven (och flytta hela kurvan?) under locket eller så sätta en arduino som modifierar kurvan så man inte förstör 0mm läget.
Graf som visar PWM-signalfrekvensen i Hz mot vattennivå i mm H2O för en tvättmaskin.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
mika m
  • Laddar…
Lite utanför ämnet, men jag tänkte på det här med hållbarhet och reservdelar när morsan ringde i morse, tvättmaskinen hade fyllt badrumsgolvet med vatten, bekant konstaterade att nått vid vattenintaget hade spruckit, så hon skulle åka och köpa en ny maskin.
När köpte du den där frågade jag ?? "Den stod här när jag flyttade in 2002"
Cylinda Sverigetvätten, några nya reservdelar har den aldrig fått under mammas tid.
 
A
Isakare Isakare skrev:
Lite utanför ämnet, men jag tänkte på det här med hållbarhet och reservdelar när morsan ringde i morse, tvättmaskinen hade fyllt badrumsgolvet med vatten, bekant konstaterade att nått vid vattenintaget hade spruckit, så hon skulle åka och köpa en ny maskin.
När köpte du den där frågade jag ?? "Den stod här när jag flyttade in 2002"
Cylinda Sverigetvätten, några nya reservdelar har den aldrig fått under mammas tid.
bara byta inloppsventil
snabbt och enkelt
 
  • Gilla
mika m och 1 till
  • Laddar…
Västeuropen Västeuropen skrev:
Ok, trodde det var samma skit alltihopa=)
vad är det som skiljer Aeg/Electrolux från Bosch och Siemens?

Jag vet inte om det är billigt med 2500 för ny trumma när billigaste AEG i samma 7 kg klass kostar 4500.
Det är olika företag AEG Electrolux, Husqvarna och Zanussi är samma företag mycket tillverkas i Italien med fokus på att vinst maximera produkter. Livslängd på disk, tvätt och tork ligger på 5-7 år . Cylinda var ett riktigt bra köp för ca 15år sedan gick att laga delar i metall. Serien som hetta Sverige disk och tvätt var helt otroligt bra. UPO från Finland var bra med. Men när jag hörde efter med fd kollegor så de att det inte tillverkas den typen av maskiner längre. Vi får hoppas på ett EU direktiv som tvingar tillverkare att bygga maskiner som går att byta delar i . Men vi konsumenter får var beredda att kanske lägga ett par tusen till då på bas modeller .
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.