Vi har i år planterat totalt 175 thuja brabant över 3 år från 3 olika leverantörer och olika höjder samt rotklump+kruka och här är några observationer.

År 1. De 100cm vi köpte via plantagen på kruka sattes en höst och säsongen efter växte de sig otroligt täta och fina och ser fortfarande väldigt täta och välmående ut.

År 2. Vi köpte då 160-180cm höga från en annan leverantör. Dessa var på rotklump och sattes på våren. Inne på säsong 2 nu och de växer på höjden så det knakar men har svårt att täta till sig. Tjocka stammar och bra växt på höjden men glesa. Vattnar och gödslar med thujagödsel men vi får se. De verkar betydligt segare med att täta till sig än de första vi satte på kruka.

År 3. Precis satt 100-120cm rotklump från thujaplantor.se . Billigast inköp helt klart och de ser med mina ögon ut precis som de man köpte på Plantagen.


Min fundering går kring tätheten på de högre vi satte år två. Min gissning är att de inte trimmats och fått en annan grundtillväxt som missgynnar tätheten på busken. Om man fortsätter att ta kanterna 2x per säsong, kommer de täta till sig då även om det tar mer tid?
 
Ju oftare man putsar ytskiktet ju tätare blir Brabanten. Det gäller att inte hoppa över en säsong och hålla efter bredden. Det är en häck som blir mer krävande ju äldre den blir men ja, den kommer förtätas med tiden.
 
yonna yonna skrev:
Ju oftare man putsar ytskiktet ju tätare blir Brabanten. Det gäller att inte hoppa över en säsong och hålla efter bredden. Det är en häck som blir mer krävande ju äldre den blir men ja, den kommer förtätas med tiden.
Många säger man ska stå över att trimma dom första säsongen så de får fokusera på att etablera sig. Några tankar om det?

Vi trimmade våra högre thujor i september första säsongen men de fick då bruna blad längst in mot stammen kort efter så jag överväger att låta de nyplanterade växa fritt år 1 och börja trimma dessa först nästa vår och framåt.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.