Vi har beställt 500 kvm konstgräs och ett annat företag gör markarbetet. När markarbetet är klart så ser jag att det inte är något pad på utan bara finjusteras med stenmjöl.

Denna ”gräsmatta” är inte tänkt att användas som en lekplats. Är då pad viktig? Någon som har erfarenhet?

Illustration av uppbyggnad av konstgräsytan med och utan stötdämpande pad.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Paden är ju för att få en svikt i planen. Det är inte alls nödvändigt för anläggandet som sådant utan beror på vad planen ska användas till.

Jag har anlagt en multiarena med bärlager och stenmjöl under konstgräset och den funkar hur bra som helst.
 
  • Gilla
Alex Holmén
  • Laddar…
mexitegel mexitegel skrev:
Paden är ju för att få en svikt i planen. Det är inte alls nödvändigt för anläggandet som sådant utan beror på vad planen ska användas till.

Jag har anlagt en multiarena med bärlager och stenmjöl under konstgräset och den funkar hur bra som helst.
Grannen som också har konstgräs säger det är skönare med pad och att det dräneras mycket bättre. Enligt markentreprenören så tränger inte vatten igenom bärlagren så bra för de är så hårt packade, vattnen rinner iväg mer pga lutningen.

Det är till en hemmaträdgård. Skulle du då vilja ha pad eller funkar lika bra utan?
 
Överallt pratas det om bidöd och mikroplaster. Och nu kommer du och funderar på om du borde lägga mer plast under din plastmatta? Jag är absolut ingen klimatalarmist, men ärligt talat: Vafan?
 
  • Gilla
Peoplebeer och 8 till
  • Laddar…

Bästa svaret

A Alex Holmén skrev:
Grannen som också har konstgräs säger det är skönare med pad och att det dräneras mycket bättre. Enligt markentreprenören så tränger inte vatten igenom bärlagren så bra för de är så hårt packade, vattnen rinner iväg mer pga lutningen.

Det är till en hemmaträdgård. Skulle du då vilja ha pad eller funkar lika bra utan?
Ingen erfarenhet av skillnaden men utifrån erfarenheten av den plan jag byggde upp så skulle jag inte lagt pengar på pad.

I den jag var med och byggde upp så var pad inte ens på tal från konstgrästillverkarna. Det är förvisso en väldränerad yta och den har en liten bombering (lite högre på mitten just för att vattnet ska rinna av) och med en makadambotten innan bärlagret, men jag har så här 3 år senare inte fått till mig att det skulle varit några problem med vatten på planen.
 
  • Gilla
Alex Holmén
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.