Hej,

tänkt påbörja ett altanbygge, och har eventuellt tänkt ställa ett mindre spabad i ena hörnan.

Hur kraftigt behöver bjälklaget vara? Spabadet rymmer 1100 liter vatten och är ca 2m i diameter.
Med 6 pers i räknar jag med en vikt på ca 1700-1800kg.

Min tanke är 9 st plintar med ca 1m mellanrum, och 3 bärlinor 45x195 (alternativt 45x220).
Golvreglar 45x170, med cc40.
Trall blir 28x145.

Se bild nedan, det är bärlinorna som syns på bilden.
Är det overkill, eller lagom?
Hade jag kunnat strunta i mittenbärlinan och kört 45x170 cc40 med 2 meters spännvidd?


Ritning över en altankonstruktion med dimensioner och markering för planerat spabad.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Jag tror det där är lite overkill. Själv har jag spabadet i änden av altanen med 1 plint under bärlinan mitt under spabadet och de och övriga 2 bärlinor har jag tryckt in trädgårdsplattor, cc60 mellan bärlinor. Altanen är fäst i huset med hjälp av gängstång i grunden ca 1m från spabadets ände.
Bör räcka med en plint i varje hörn av spabadet enl din ritning
 
Pewbinator Pewbinator skrev:
Jag tror det där är lite overkill. Själv har jag spabadet i änden av altanen med 1 plint under bärlinan mitt under spabadet och de och övriga 2 bärlinor har jag tryckt in trädgårdsplattor, cc60 mellan bärlinor. Altanen är fäst i huset med hjälp av gängstång i grunden ca 1m från spabadets ände.
Bör räcka med en plint i varje hörn av spabadet enl din ritning
Tack för svar. 9 st 70cm plintar för badet samt 3 bärlinor 45x195 är redan på plats, då kan jag nog känna mig trygg över att det inte sjunker under marken :)
 
S Swebfn skrev:
Tack för svar. 9 st 70cm plintar för badet samt 3 bärlinor 45x195 är redan på plats, då kan jag nog känna mig trygg över att det inte sjunker under marken :)
Upphöjd träkonstruktion med justerad plint och stenar som stöd, omgiven av gräs och stenar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Upphöjt trädäck med justerad plint och sten på skogsmark, synlig domkraft under trädäcket.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

såhär ser det ut hos mig. Duger ute i skogen
höjde upp med domkraft och efterjusterade plinten och övriga stenar då det hade sjunkit någon cm första året.
 
Ja men då var spabadet på plats.. hann inte fylla det helt idag, fortsättning imorgon. Återkommer om det rasar igenom golvet.

Till slut blev det 9 plintar, 3 st bärlinor 45x195 samt 45x170 med cc30 som golvreglar. Det är 1 meter mellan plintarna och 1 meter mellan bärlinorna. Hade en dålig bild som visar hur det ser ut (saknas någon golvregel på bilden).

Träreglar och bärlinor arrangerade för fundament till spabad utomhus, nära husvägg.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Oövertäckt spabad på trädäck bredvid hus med grå panel, vita fönster och trädgårdsmöbler.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Bödvar McOlsson
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.