Flyttar in i villa nästa vecka och håller på att kolla på elavtal. De bundna elpriserna verkar ligga högt nu. Är det värt att binda tycker ni eller ska man välja rörligt?

108kvm villa, bergvärme, två pers i hushållet.

Har noll erfarenhet av detta då jag bott i lägenhet hela mitt vuxna liv.
 
I södra Sverige(Elområde 4) så har mitt rörliga inte legat högre än dom bundna alternativen förutom någon månad i höstas. Nu när det varit som värst under vinterns så har det rörliga(medelvärdet under månaden) legat ca 30 öre lägre än om jag skulle binda det just då.

Många elbolat har förlorat en massa pengar i vinter, folk med tidigare bundet har tjänat pengar genom att förbruka mer så jag tror inte elbolagen vågar sänka det bunda åtminstånde över kommande vinter.
 
  • Gilla
Claes Sörmland
  • Laddar…
Nej, resonerar på samma sätt. Var ju bra att binda innan elpriserna stack iväg men nu ser det ju inte lika fördelaktigt ut.

Bor i elområde 3.
 
hsd
Vad hade tidigare ägare för avtal, kansk går att ta över det
 
BirgitS
R Rujan skrev:
Är det värt att binda tycker ni eller ska man välja rörligt?
Det beror på vad man har för marginaler, klarar man av om elpriset blir tre gånger så högt under två månader nästa vinter eller inte.
 
Att binda nu känns mindre fördelaktigt då priserna varit höga under en längre tid nu.
Frågan är ju om det verkligen kan springa iväg så mycket mer än det redan gjort?

Vi kör på timpris nu. Det har vi tjänat på under senaste månaderna. Det viktiga är att man får anpassa energikrävande saker till tider när det inte är så dyrt.
I skrivande stund har vi ett elpris på 11öre (område 3)
 
BirgitS
H Haas84 skrev:
Frågan är ju om det verkligen kan springa iväg så mycket mer än det redan gjort?
Det var någon chefsperson på E-on, Fortum eller liknande som i någon tidning för ett par veckor fick frågan om vad han trodde om elpriset framöver och svarade att till vintern får vi nog se elpriser på minst samma nivå som i vintras.
 
Inga nya bud ? Går att binda nu för runt 135 öre per kwh.. 36 månader.
Idioti eller klokt?
Man skulle ha en spåkula.
 
Beroende på vad man har för förbrukare så tycker jag man även ska titta på timpris, kan man påverka sin förbrukning så den infaller på tider när elen är billig så kan man tjäna stora pengar på timavtal genom exempelvis tibber.
 
hsd
Mycket svårt läge , kriget kan bli långvarigt , men jag tror att det är värt att vänta
(Tur att jag band elen på 35 öre ;))
 
Terminspriserna ger ju en liten fingervisning om vad de som handlar med längre kontrakt förväntar sig för pris men det beror ju på många faktorer. Skulle det bli kaos nere i europa med gasleveranserna så ser vi nog helt andra nivåer känns det som. Vem vet, det är bara att åka med.

https://elavtal24.com/elpris-prognos/

Elområde 1 & 2: Luleå & Umeå
  • Q3: 43 öre/kWh.
  • Q4: 60 öre/kWh.
Elområde SE3: Stockholm
  • Q3: 131 öre/kWh.
  • Q4: 169 öre/kWh.
Elområde SE4: Malmö
  • Q3: 200 öre/kWh.
  • Q4: 238 öre/kWh.
 
  • Gilla
BirgitS
  • Laddar…
S salkin85 skrev:
Inga nya bud ? Går att binda nu för runt 135 öre per kwh.. 36 månader.
Idioti eller klokt?
Man skulle ha en spåkula.
Jag skulle personligen inte binda nu på 3 år. Man betalar ju alltid en riskpremie till elbolagen för att binda, som nog har ökat en hel del i dessa tider. Även om det möjlgtvis stundtals kan bli ännu dyrare i vinter skulle jag inte vilja binda upp mig i tre år på dagens nivå.
 
  • Gilla
Zlatje
  • Laddar…
S salkin85 skrev:
Inga nya bud ? Går att binda nu för runt 135 öre per kwh.. 36 månader.
Idioti eller klokt?
Man skulle ha en spåkula.
Är också kluven (dock ligger fast på 310 öre atm på 12 mån.

Elbolagen vet om situationen. Låter de dig binda på det "låga" priset på hela 3 år så känns det som att de är väldigt säkra på att det inte kommer vara dyrare. Annars hade de gått i konkurs direkt. Det tar ju ut en bra marginal för bundet pris.
Och andra sidan kan de ha jävligt fel. Jag var en av dom som hade tur och band förra sommaren på 50 öre i SE4 dock bara 1 år. Fel kan de definitivt också ha
 
  • Gilla
A.G
  • Laddar…
Jag band fyra år på 150 öre.
 
A
S salkin85 skrev:
Jag band fyra år på 150 öre.
låter ju galet. Tänk på att moms och skatt läggs ovanpå. Kurvan blir progressiv.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.