Hej.
Har läst många inlägg om antal JFB i villa och förstår det att man ska skilja på de grupper som kan "skapa problem".

Jag har bokat tid för byte av normcentral ifrån diazed till dvärgbrytare, jag är en sådan person som gillar att vara förbered och kunna disktura med elektrikern som kommer vad han och jag tycker är bäst/ mest lämpligt. Kan säga redan nu att NEJ, jag SKA INTE göra detta arbete själv då jag vill ha intyg på installationen.

Lite fakta: En villa på 80+80 kvm, i källardelen finns ett "garage" som har en egen parallelmatad normcentral. Härifrån får belysning på altan m.m sin ström. Separerat det såhär för att påverka inomhus så lite som möjligt.

Mina frågor är: hur många JFB hade ni monterat? samt jag har försökt att fas balansera dom stora lasterna, vad tycker ni om detta?

Förtydligande:
- fiber och eluttag i centralen påverkat nätverk då detta märks av väldigt snabbt här hemma ;)
- Har lagt ihop sovrum 1 nere samt tillhörande hall, Hallen består av 1 st uttagsbrunn samt taklampa.
-Tvättstuga nere/toalett består av takspottar samt 2st uttagbrunnar (dammsugare,strykjärn)
-Entre består av takbelysning, elektriskgolvvärme, spottar i simslåda (8st= 40W). Hall ovanvåning består av 1 st uttagsbrunn samt takbelysning samt vind som består av takbelysning.

Då normcentralen ligger i hall nere tänker jag om JFB 1 löses utmärker jag detta på nästan hela övervåningen dör samt jag har belysning i sovrum 2 i källaren kvar.

Löser JFB 2 ut märker jag detta på nätverket som försvinner samt såklart storarummet. Jag kommer då ha belysning precis vid normcentral i form av hallen.


Vet att det finns många duktiga elektriker här på forumet och hade gärna önskat eran erfarenhet i detta fall.

MVH Andreas Tabell över en normcentral med anslutna laster, märkström, jordfelsbrytare och fasfördelning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
hsd
Fasbalandering trodde jag var att utjämna så de tre faserna har likartad belastning...
Jag reagerade på att det ser ut som belysning och vägguttag ligger på samma säkring i de olika rummen, jag vill gärna ha belysning på separata grupper bara för enkelhetens skull om något överbelastar anslutet till vägguttag så finns belysning kvar när man ska utröna vad som fick säkringen att gå
 
hsd hsd skrev:
Fasbalandering trodde jag var att utjämna så de tre faserna har likartad belastning...

Det var det jag tänkte med raderna "FAS" bredvid JFB med sifforna 1,2,3. Så att de stora lasterna hamnar på olika faser.

Med uttag/belsyning kommer jag få leva med då huset är från 60 talet och dragning av rör/slang är som den är (utan att behöva öppna upp väggar/golv/tak )

//Andreas
 
Inte någon med några idéer, synpunkter? :thinking:

//Andreas
 
S Sandman88 skrev:
Hej.
Har läst många inlägg om antal JFB i villa och förstår det att man ska skilja på de grupper som kan "skapa problem".

Jag har bokat tid för byte av normcentral ifrån diazed till dvärgbrytare, jag är en sådan person som gillar att vara förbered och kunna disktura med elektrikern som kommer vad han och jag tycker är bäst/ mest lämpligt. Kan säga redan nu att NEJ, jag SKA INTE göra detta arbete själv då jag vill ha intyg på installationen.

Lite fakta: En villa på 80+80 kvm, i källardelen finns ett "garage" som har en egen parallelmatad normcentral. Härifrån får belysning på altan m.m sin ström. Separerat det såhär för att påverka inomhus så lite som möjligt.

Mina frågor är: hur många JFB hade ni monterat? samt jag har försökt att fas balansera dom stora lasterna, vad tycker ni om detta?

Förtydligande:
- fiber och eluttag i centralen påverkat nätverk då detta märks av väldigt snabbt här hemma ;)
- Har lagt ihop sovrum 1 nere samt tillhörande hall, Hallen består av 1 st uttagsbrunn samt taklampa.
-Tvättstuga nere/toalett består av takspottar samt 2st uttagbrunnar (dammsugare,strykjärn)
-Entre består av takbelysning, elektriskgolvvärme, spottar i simslåda (8st= 40W). Hall ovanvåning består av 1 st uttagsbrunn samt takbelysning samt vind som består av takbelysning.

Då normcentralen ligger i hall nere tänker jag om JFB 1 löses utmärker jag detta på nästan hela övervåningen dör samt jag har belysning i sovrum 2 i källaren kvar.

Löser JFB 2 ut märker jag detta på nätverket som försvinner samt såklart storarummet. Jag kommer då ha belysning precis vid normcentral i form av hallen.


Vet att det finns många duktiga elektriker här på forumet och hade gärna önskat eran erfarenhet i detta fall.

MVH Andreas[bild]
S Sandman88 skrev:
Inte någon med några idéer, synpunkter? :thinking:

//Andreas
Eftersom det bara finns 3 faser och oftast bort emot 10 lite tyngre laster så är konsten att bedöma vilka laster som kommer att användas samtidigt och lägga dom på olika faser. MEN som sagt eftersom det bara finns tre faser finns det ingen "perfekt" fasbalansering. Dom som tror att det är lösningen på överlaster i centaler har kanske inte hela bilden klar för sig, det kan vara en del men inte allt.
 
Ser ut som att du har spridit ut uttag/belysning uppe & nere på bägge JFBerna, det är bra, för då slipper en hel våning bli svart om en JFB löser ut.

Har du någon el utomhus, då kan det vara bra att det ligger på en egen JFB eller på en/flera PSA(er). Om inte, låt de ligga på den JFB som inte har fjärrvärmen.
 
E elmont skrev:
Eftersom det bara finns 3 faser och oftast bort

Jag förstår det :) det har fungerat hittils dagens setup men min tanke var bara när man nu ska byta skåp kanske ska tänka på något speciellt vad det gäller uppdelning mellan faser :)

Tack :)
 
Demmpa Demmpa skrev:
Ser ut som att du har spridit ut uttag/belysning uppe & nere på bägge JFBerna, det är bra, för då slipper en hel våning bli svart om en JFB löser ut.

Har du någon el utomhus, då kan det vara bra att det ligger på en egen JFB eller på en/flera PSA(er). Om inte, låt de ligga på den JFB som inte har fjärrvärmen.

Elen utomhus går via centralen som är monterad i garaget och är en parallel central med denna. Har dock ett uttag precis utanför ytterdörren som är sammankopplad med "Entre". Ska byta JFB på denna till den utan fjärrvärme.

Tack :)
 
Är tvättmaskin & torktumlare på var sin enfasgrupp eller är det en två-/trefasgrupp idag?

För om det är en två-/trefasgrupp idag så måste det fortsätta vara det framöver, i en normcentral så sitter dessa säkringar intill varandra. Är det en trefasgrupp så kan det vara lämpligt att sätta dit den tredje säkringen också fastän den inte används i dagsläget.

I nya uppdelningen så är det fyra grupper/säkringar mellan dessa två säkringar.
 
Är idag var sin enfasgrupp. Ända 3 fasgruppen är häll/ ugn. Där hällen tar 2 faser och ugnen tar 1 fas, Fast installation med gemensam nolla.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.