Hej! Har en strömställare till tvättmaskinen, den fungerar förutom att lampan som finns där lyser inte, men av och på funktionen fungerar men behöver lampan börjar känna mig dement så behöver lampan för att påminnas att jag inte stängt av


Inte jag som kopplat varit där sen huset köptes
 
  • Strömställare med öppet kretskort och synlig glödlampa som är släckt.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Glimlampan ligger troligen inkopplad mellan L1 & L2.
Det kan gå å se det på undersidan av utgående plintar.
Sen är egentligen nollan inlagd på fel plint, även fasen ligger på fel plint.
 
  • Gilla
GK100
  • Laddar…
Går skyddsjorden via brytaren?
 
Nej det gör den inte. Ja förutsatt att vi kan anta den normala färgkodningen på den.
 
Jag tyckte att den gick in på L1. Men den går ju bakom ser jag om jag förstorar.
 
Demmpa Demmpa skrev:
Glimlampan ligger troligen inkopplad mellan L1 & L2.
Det kan gå å se det på undersidan av utgående plintar.
Sen är egentligen nollan inlagd på fel plint, även fasen ligger på fel plint.

Kan flytta dom och skaffa mer bilder. Ska hela altet flyttas till dom andra plintarna på andra hållet ?
 
Du behöver först skruva ur glimlampan för att se om den är 230V eller 400V.
En 400V glimlampa kommer troligen att lysa fastän den bara matas med 230V, om än svagare.

På vissa arbets-/säkerhetsbrytare så kan man flytta glimlampans trådar till de plintar som används. Om inte så kan man flytta inkommande & utgående trådar till rätt plintar.
 
Tommy Hall1 Tommy Hall1 skrev:
Kan flytta dom och skaffa mer bilder. Ska hela altet flyttas till dom andra plintarna på andra hållet ?
Som Demmpa skrev ligger lampan troligtvis mellan två faser. Du kan kolla vid centralen om du har tre säkringar till maskinen. Är det så vilket är troligt med femledaren till brytaren kan du lägga om med brun-svart-svart/vit-blå anslutet från vänster till höger upptill och på undersidan lägg trådarna mot brun-blå som nu. Har du säkringarna i/till kommer då lampan fungera oavsett hur den ligger kopplad mot brytaren.

Tänk som alltid på att vara säker på att det är frånkopplat och spänningslöst innan du gör ev omkopplingar oavsett.
 
GK100 GK100 skrev:
Som Demmpa skrev ligger lampan troligtvis mellan två faser. Du kan kolla vid centralen om du har tre säkringar till maskinen. Är det så vilket är troligt med femledaren till brytaren kan du lägga om med brun-svart-svart/vit-blå anslutet från vänster till höger upptill och på undersidan lägg trådarna mot brun-blå som nu. Har du säkringarna i/till kommer då lampan fungera oavsett hur den ligger kopplad mot brytaren.
I skåpet är det bara en sån där säkring till tvättmaskinen
 
Tommy Hall1 Tommy Hall1 skrev:
I skåpet är det bara en sån där säkring till tvättmaskinen
Ok då får du som sagt koppla så brun-blå hamnar på polerna där lampan är inlagd. Vad är det för brytare, fabrikat. Du kanske kan hitta beskrivning så slipper du laborera om det inte går att se hur det ligger till.

Du kan ju lägga in bild på brytarens lock och centralen så är det lättare att säga något mer vettigt.
 
GK100 GK100 skrev:
Ok då får du som sagt koppla så brun-blå hamnar på polerna där lampan är inlagd. Vad är det för brytare, fabrikat. Du kanske kan hitta beskrivning så slipper du laborera om det inte går att se hur det ligger till.

Du kan ju lägga in bild på brytarens lock och centralen så är det lättare att säga något mer vettigt.
Testade köra sicksack. Så två polerna uppe tog jag till vänster och dom andra nere till höger. Då funkade lampan men inte strömmen. Men ska plocka isär så man ser lite bättre
 
Tommy Hall1 Tommy Hall1 skrev:
Testade köra sicksack. Så två polerna uppe tog jag till vänster och dom andra nere till höger. Då funkade lampan men inte strömmen. Men ska plocka isär så man ser lite bättre
Då behöver du bara följa efter med trådarna nertill också så blir det bra.
 
GK100 GK100 skrev:
Ok då får du som sagt koppla så brun-blå hamnar på polerna där lampan är inlagd. Vad är det för brytare, fabrikat. Du kanske kan hitta beskrivning så slipper du laborera om det inte går att se hur det ligger till.

Du kan ju lägga in bild på brytarens lock och centralen så är det lättare att säga något mer vettigt.
På denna bilden fungerar lampan men inte strömmen
 
  • Eluttag med inkopplad lampa och synliga ledningar där lampan tänds utan ström.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Tommy Hall1 Tommy Hall1 skrev:
På denna bilden fungerar lampan men inte strömmen
Se inlägg #12.
 
GK100 GK100 skrev:
Se inlägg #12.

Du tänker så eller har jag missförstått dig helt?
 
  • Närbild på en elektrisk anslutning med kablar och säkringshållare i en skyddslåda.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Närbild av en elektrisk anslutning med kablar och en säkring eller kontaktor.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
GK100
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.