Sitter i valet och kvalet, har fått offerter på luft/luft-värmepumpar från såväl Daikin som Toshiba. Ska beställa två separata system med varsin utedel och varsin innedel, och med wifi. Vi behöver inte diskutera varför jag bestämt mig för denna konfiguration. Bor i Stockholm, har en liten 1.5-plans villa på 140 m2.

Kan inte särskilt mycket om detta, men tycker att jag har landat i ett val mellan de två olika fabrikaten. Vilket är bäst? Har hört mycket gott om Daikin men tror att Toshiba är bra grejer också.
 
Båda är kvalitetsfabrikat men vilka modeller tänker du på? Daikin har även lågbudgetgrejer som tillverkas i Turkiet och kanske det går att hitta motsvarande för Toshiba? Då fungerar de inte särskilt bra i Sverige på vintern. Gäller att välja modeller anpassade för Norden möjligen med undantag för om man bor i Skåne.
 
Hej, det gäller Daikin XRH30 resp Toshiba ...hmm...ser ut att vara RAS2M18U2AVG-E (fast vänta nu, det ska ju inte vara multisplit, får be dem klargöra). Måste be att få återkomma. Pinsamt. Innedelar för Toshiba angavs som Shorai Edge 10.

Kommer att vilja köra värme vintertid på båda våningsplanen i första hand, men även kyla på övervåningen sommartid.

Köpte 6 Samsung innedelar samt 6 utedelar till sommarhuset för något år sedan. Tycker att detta med värmepumpar är en djungel.
 
Toshibas Daiseikai 9,5 vilket är deras premium modell är nog mest lik att jämföra med XRH från Daikin.
Vilken som är bäst över tid kan ingen svara på , är priset detsamma så är nog val av återförsäljare som känns bäst för dig som kan vara avgörande.
 
  • Gilla
rådmottagare
  • Laddar…
Ok, Daikin Caldo II XRH30 är en mycket bra Nordenanpassad modell som ger 4,6 kW vid -15°. På övervåningen behövs inte lika mycket värme eftersom värmen i viss grad stiger upp från bottenvåningen till övervåningen.

6 st Samsung till sommarstugan!?!? Måste vara ett speciellt hus. Tyvärr är det mycket kvalitetsproblem rapporterade från innehavare av Samsung värmepumpar.
 
J Josth skrev:
Ok, Daikin Caldo II XRH30 är en mycket bra Nordenanpassad modell som ger 4,6 kW vid -15°. På övervåningen behövs inte lika mycket värme eftersom värmen i viss grad stiger upp från bottenvåningen till övervåningen.

6 st Samsung till sommarstugan!?!? Måste vara ett speciellt hus. Tyvärr är det mycket kvalitetsproblem rapporterade från innehavare av Samsung värmepumpar.
Sommarhuset ligger i sydligare nejder, stenhus med allt annat än öppen planlösning. Fanns önskemål om minimal ledningsdragning samt helt olika krav på rumstemp. Jag vill ha varmt vintertid och svalt sommartid, så vi har våra respektive olika temperaturzoner. Exotiskt kan kanske tyckas :cool: Är inte överdrivet imponerad av Samsung men än så länge fungerar de (AR24/12/09).
 
Hur är Toshiba Seiya Nordic?
 
Det är en lite enklare modell med lägre effekt såsom äldre modeller. Kanske räcker för övervåningen?
 
Ja, kanske. Fast det kan vara bra att ha lite bättre flås när man ska kyla, det blir lätt 30+ på övervåningen sommartid. Känns som dubbla Daikin ligger närmast till hands.

Superbra att kunna få så bra info på det här viset :)

Får väl hålla tummarna också för att mina Samsungs håller ihop ett tag.
 
Har man markiser eller åtminstone bra persienner krävs det inte särskilt hög kyleffekt i Sverige. Blir ju inte 40° här på dagen och alltid svalare ute framåt kvällen/natten så kyleffekten och verkningsgraden blir höga. Beror på hur snabbt man vill kunna kyla ner övervåningen. Brukar ta ett par timmar efter en het sommardag men sedan lugnar värmepumpen ner sig och går med lägre effekt och fläkt.
 
  • Gilla
Mejmon och 1 till
  • Laddar…
R rådmottagare skrev:
Ja, kanske. Fast det kan vara bra att ha lite bättre flås när man ska kyla, det blir lätt 30+ på övervåningen sommartid. Känns som dubbla Daikin ligger närmast till hands.

Superbra att kunna få så bra info på det här viset :)

Får väl hålla tummarna också för att mina Samsungs håller ihop ett tag.
Det blir detaljer som avgör valet.
Ljudet men även luftflödet från fläkten vid näst högsta och högsta fläktläge.
Lägsta ”input power” blir viktigt om man har tänkt att ha båda pumparna i drift samtidigt vår och höst, bör ligga på ca 200W och inte 300W. Du vill ha varmt i huset ner till en utomhustemperatur på -15 grader utan annat tillskott vilket kräver minst 3 kW, gärna mer, vid den temperaturen.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.