Jag skulle vilja bygga igen utrymmet under lavarna då den totala volymen i bastun blivit såpass stor att den annars kräver ett bastuaggregat på 13 kW och 3x20 A. Om jag minskar volymen lite kan jag komma ned till 10 kW och 3x16 A och slipper en massa extra arbete för elektriker med såväl ny undercentral som utökad huvudsäkring.

Jag tänker mig lavar i två nivåer och i L-form (till höger om fönstret, se bild).

Jag har dock några funderingar kring att bygga igen utrymmet under lavarna.
1) Hur får man det snyggt och bra så att det inte samlas smuts eller fukt precis under lavarna som inte går att städa? Jag hade även tänkt sätta tätskikt och det blir kanske mer komplicerat med en trappkonstruktion?
2) Jag riskerar att få ett utrymme med förhöjd fuktnivå som nog behöver ventileras eftersom betonggolv och betongsockel är oisolerad och i kontakt med mark och yttervägg.

Bastun är en ouppvärmd tillbyggnad som är byggd mot berg som skall vara synligt i bastun. Detta kan också innebära förhöjd fuktnivå oavsett inbyggda lavar eller inte. Ursprunglig tanke är att ventilera ordentligt för att motverka eventuell mögelpåväxt.

Hörn av en bastu under konstruktion med synligt berg och betonggolv, nära ett fönster och en brunn i golvet.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Synpunkter och idéer mottages tacksamt! :D
 
Isolera extra i tak och väggar istället och kör på 10-agget, tror det blir enklast och tillräckligt effektivt
 
Hmm. Kanske. Just nu är väggarna 120 resp 145. Tänker du att jag skulle regla ut och öka väggtjockleken då? Taket kan jag nog bygga på så det blir ca 25-30 cm isolering.

Volymen i rummet nu är ca 16 m3 och lägger man på för bergväggen, fönstret och ev. en glasdörr så landar jag på motsvarande 20 m3. Så tabellerna för dimensionering säger klart och tydligt att jag behöver 13 kW. Även det är faktiskt i underkant om man skall gå strikt på dimensioneringstabeller. Jag vill ju inte starta bastun 4 timmar i förväg eller sitta och huttra för att temperaturen inte kommer upp ordentligt när det är vinter ute.
 
Det är för lite isolering i ytterväggen, dubbla eller minst 25cm,
 
Jonatan79 Jonatan79 skrev:
Det är för lite isolering i ytterväggen, dubbla eller minst 25cm,
Jonatan79 Jonatan79 skrev:
Det är för lite isolering i ytterväggen, dubbla eller minst 25cm,
Får fundera på det då det påverkar en del mått på oväntat och oönskat sätt.

Det hade oavsett varit intressant att få höra om någon har en idé kring konstruktion av igenbyggt utrymme under lavarna.
 
Ska väll inte va några problem, ha bara två luckor i konstruktionen så du kan få luft cirkulation när bastun är avstängd. Isoleringen räcker för att hålla värmen inne.
 
T topmount skrev:
Ska väll inte va några problem, ha bara två luckor i konstruktionen så du kan få luft cirkulation när bastun är avstängd. Isoleringen räcker för att hålla värmen inne.
Ja det är sant det löser sig om jag inte bygger igen det helt. Jag har faktiskt möjlighet att ha det väldigt öppet på ena sidan då bastun angränsar till en förrådsdel och då skulle tom utrymmet kunna nyttjas till viss förvaring.

Det som återstår av mina frågor är nu hur man konstruerar för att få det snyggt och undviker skapa en fälla för smuts och fukt under laven från dem som badar bastu. Att bara spika ihop en låda av plywood och lägga laven uppepå känns t.ex. inte som en lösning.
 
Sätt in ett vedaggregat
 
  • Gilla
Ubbe55
  • Laddar…
Matti_75 Matti_75 skrev:
Sätt in ett vedaggregat
Inte aktuellt.
 
Förråds möjligheten låter ju smart. Skulle säga att smuts och fukt väldigt sällan är ett problem i en privat bastu. Hinner torka up mellan användningarna. Jag hade nog täckt lådan med minerit skivor och med lösa lavar ovanpå.
 
Tittar man på större publika basturum har de ofta en sluten triangel under lavarna. Det gör dels att man blir av med en del av luftvolymen, dels att man inte får horisontella ytor som det kan samlas fukt eller skräp på.

Det blir förvisso en lite mindre volym som stängs av jämfört med om man jobbar med rektanglar, men inte så mycket.
 
Tveksamt om du vinner något på att bygga igen under laven. Luftvolymen blir mindre, men det är svalt under laven / under den höjd som aggregatets övre kant har. Största värmeförlusten är i taket och högt uppe på väggarna.
Kom ihåg att göra ventilationen rätt. Sätt inte från luften uppe under taket utan under laven.
 
  • Gilla
Nikorasu och 1 till
  • Laddar…
M Maxitupla skrev:
Tveksamt om du vinner något på att bygga igen under laven. Luftvolymen blir mindre, men det är svalt under laven / under den höjd som aggregatets övre kant har. Största värmeförlusten är i taket och högt uppe på väggarna.
Kom ihåg att göra ventilationen rätt. Sätt inte från luften uppe under taket utan under laven.
Det där med ventilationen verkar det finnas olika skolor för. Här t.ex. beskrivs att frånluften skall placeras högt.
https://www.byggbeskrivningar.se/invandigt/bastu/
"Den ska sitta högt på väggen eller i taket och ha samma area som tilluftsventilen."

Som jag förstått det får man större skillnad i temperatur mellan övre och undre lav med en högt placerad frånluftsventil och omvänt en jämnare temperatur om den placeras mitt på väggen. Vad som är rätt eller fel borde då vara en smaksak?
 
P På Fritiden skrev:
Det där med ventilationen verkar det finnas olika skolor för. Här t.ex. beskrivs att frånluften skall placeras högt.
[länk]
"Den ska sitta högt på väggen eller i taket och ha samma area som tilluftsventilen."

Som jag förstått det får man större skillnad i temperatur mellan övre och undre lav med en högt placerad frånluftsventil och omvänt en jämnare temperatur om den placeras mitt på väggen. Vad som är rätt eller fel borde då vara en smaksak?
Nja, om ventilen är öppen under bad(som den bör vara) så går den varmaste luften rätt ut och du får nog större värmeförlust i tillägg til starkare skiktning av värme.
Rekommenderar ventil i vägg under laven OCH högt upp(denna öppnas efter bad.
120mm isolation i vägg bör ju vara nog egentligen- tilläggsreduktionen är väl relativt sett lite. Men su uppnår en volumefekt-bastun blir ganska mycket mindre i volum om du isolerar inåt.
Med dessa isolationstjocklekar hade jag iaf Nvänd folie- som då også reducerar energiförbruk ngt.
Sist men inte minst- bygg övre laven högt nog upp. Om du vil ha 80grader när du badar så kan det vara svårt att uppnå i sitthöjd om laven är 80cm från golv.
Bygg den 110-120cm NED från tak - jag har laven 115cm ned med takhöjd på 225.
Mvh
Sakke
 
  • Gilla
Nikorasu och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.