Hej jag har byggt en attefallare och ska hyra ut den.
Jag tänkte först sätta en ledstång längst med väggen. Men sen tänkte jag på om någon skulle ramla ner för att det inte var räcke på utsidan och vad som händer försäkringsmässigt då?

Det är ju ett loft och ingen riktigt våning där uppe.
Men vad händer om någon ramlar? Är det mitt fel som hyresvärd?

Räcker det med ett ledstång längst väggen?
Funderar på att göra ett räcke på utsidan om man måste?

Någon som kan reglerna?
Tack på förhand.
 
  • Attefallshus inredning med vit trappa utan räcke som leder till ett loft.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Vit trappa inuti en byggnad som leder upp till ett loft utan räcke eller ledstång.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • En inomhustrappa utan ledstång eller räcke leder upp till ett loft i en modern attefallare med köksinredning.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Tomture61 Tomture61 skrev:
En snabb Googling
[länk]
Hej som jag förstår måste man ha räcke på trappa? Men detta är ju till ett loft?
Någon som kan reglerna?
 
G Grymsi skrev:
Hej som jag förstår måste man ha räcke på trappa? Men detta är ju till ett loft?
Någon som kan reglerna?
Varför skulle inte reglerna gälla ett loft?
 
  • Gilla
Heij83
  • Laddar…
E
Om det finns sovrum i markplan behövs ingen trappa. Stegdjup för en trappa bör vara minst 250mm, så det du byggt räknas nog inte som en trappa oavsett
 
Jag snubblade i trappan en dag och är mkt glad över ett räcke som jag tidigare funderat på att ta bort. Utan räcke hade jag ramlat ner till bottenvåningen och slagit mig i bordet som står där.
 
E Emil_K skrev:
Om det finns sovrum i markplan behövs ingen trappa. Stegdjup för en trappa bör vara minst 250mm, så det du byggt räknas nog inte som en trappa oavsett
Bör eller skall?
 
E
Vad skrev jag?
 
E Emil_K skrev:
Vad skrev jag?
Det vet du.
 
Oavsett vad reglerna säger så kommer en liksanering innebära en del problem inklusive trolig värdeminskning.
 
wildeside
G Grymsi skrev:
Hej som jag förstår måste man ha räcke på trappa? Men detta är ju till ett loft?
Någon som kan reglerna?
Tänk efter själv.
1 finns det risk för fallolycka.
2 har jag som hyresvärd ansvar för att bygga efter PBL (säkerhet vid användning) för människor som uppehåller sig/vistas i byggnaden.
3 Kan det möjligtvis finnas anledning at försäkringsbolag inte ersätter ev skada vid fall pga att det saknas räcke
4 finns det möjlighet att jag kan bli åtalad som hyresvärd pga jag inte byggt/underhållit bostaden för att minimera risk för skada/olycka.

Kommer du fram till ja på någon av frågorna ovan så skulle jag rekommendera dej att bygga så att risk för fallolycka minimeras.
 
  • Gilla
BirgitS
  • Laddar…
Om du vill locka så många potentiella hyresgäster som möjligt bör du montera ett räcke och det utvändigt. Tror dock knappast att nån med barn eller nån som tycker om att skrota runt i ullraggsockor kommer nappa.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.