Hej,

Vi går i tankarna att köpa ett hus som är byggt 1974 där i det i källaren förekommer några sprickor i ytterväggen, varav iallafall en känns ganska rejäl. Dock har jag ingen erfarenhet att sätta detta i relation till, så hoppas på lite hjälp härifrån.

Enligt säljarna har sprickorna varit oförändrade under åren de bott där (25 år).

Besiktningsmannen skrev att det "bör hållas under uppsikt för förändringar". Finns det någon metod att via fackman ta reda på allvarlighetsgraden innan vi köper istället för att köpa och hålla det under uppsikt. Som jag förstår det kan det bli en ganska omfattande grej att reparera.

Kan tillägga att sprickorna på bilderna i vit vägg är i samma rum som används som tvättstuga och den gröna väggen är i rummet bredvid i samma gavel av huset.

Tips på hur man går vidare mottages gärna.
 
  • Vertikal spricka i en grön källarvägg med upphängd jacka och klädställning intill.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Sprickor i källarväggens hörn, ovanför en vit kabelkanal, i ett äldre hus från 1974.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Spricka i vitmålad yttervägg i källare, synlig från inomhus med fönster ovanför.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Hej!

Sådär ser det ut runt omkring hela vår källare, 70tals hus uppbyggt med någon form av lättbetongblock.
Vårt hus har en del gamla sättningar och då har blocken rört sig och således skapat sprickbildning i väggarna.

Vart efter vi renoverat rum har vi knackat upp sprickorna och lagat i med något bruk.
Det ser superbra ut i ett år sedan kommer det lite rörelser i huset antar jag och sprickorna kommer tillbaka…

De förra ägarna har i vissa rum satt upp någon form av bindande tapet. Den verkar göra att sprickorna inte lyser igenom så där ”finns dem inte”.

Vi har lärt oss leva med att småsprickor lyser igenom.

Vet inte om dina väggar är av lättbetongblock,, men verkar vara svårt att få bort sprickbildning i hus som står på dåliga markförhållanden.

Vet inte om detta hjälpte dig något, men :).
 
  • Gilla
LarsAugust
  • Laddar…
N
Allt i sten spricker, pga av rörelser.
Utan att veta med säkerhet, så tror jag inte detta kommer bli ett problem.
 
  • Gilla
LarsAugust
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.