Jag håller på att dra avloppet i grunden till mitt husbygge och funderar på hur det ska se ut vid toan.

-Ska man komma upp med ett vanligt 110mm muffrör rakt under toa anslutningen för att sedan sätta på en "stos" (toa anslutning) när plattan är gjuten och man ska montera toastolen?

-På vilken höjd över färdigt golv ska muffröret sluta?

-Eller ska kanske "stosen" vara ingjuten i plattan?

-Tycker mig ha sett att man använder mufflösa rör som sticker upp ca 0,5m som man sen kapar till rätt höjd...?
 
Använd en wc-stos som du låter sticka upp. Dessa levereras med gummitätning till wc-stolen. Sen kapar du den i rätt längd (ca 9-10 cm ovan golv) när golvet är färdigt.

Låter du en 110 spikände (utan muff) sticka upp, så måste du kapa den längs med golvet och montera en lös stos efteråt.
 
Ok, tack. Har jag förstått dig rätt om jag gör som följande: Jag köper en stos, plockar bort gummitätningen och gjuter fast plaströret som blir kvar (stosen utan gummi tätningen). Sen kapa och återmontera gummitätningen.

Jag trodde att det som heter stos var endast gummitätningen...

-Ska inte stosen kopplas till en muff utan en rak rörända?
 
Dra upp röret med gott mått...sen när toaletten monteras så kapas röret jämt med golvet och den medföljande klosett anslutningen annvändes till att ansluta wc stolen mot avloppet.
Lagom mått på avsättningen är 150-175mm C/L
 
jakim skrev:
Ok, tack. Har jag förstått dig rätt om jag gör som följande: Jag köper en stos, plockar bort gummitätningen och gjuter fast plaströret som blir kvar (stosen utan gummi tätningen). Sen kapa och återmontera gummitätningen.

Jag trodde att det som heter stos var endast gummitätningen...

-Ska inte stosen kopplas till en muff utan en rak rörända?
Stämmer precis.
Jo wc-stosar finns både som raka eller 88graders böjar. Den ska kopplas till en muff, men den hamnar ju i golvet.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.