LoweW
Lång historia kort så fick jag fel dimension på slangen från stadens stadsnät. Så den slangen jag grävt ner är betydligt grövre än den från vägen, men stadsnätet entreprenör sa att dom kunde lösa det eftersom att ”det inte var första gången det blev så”.

Den lilla slangen var ~4m längre och gick att köra in i den större så jag gissar på att dom gjort det här eftersom att jag hittade rester av glidmedel man använder till avloppsrör.

Men vad kan jag göra för att få en bra och tät skarv? Ser ut som att dom trät på en 16mm flexslang över och sedan bara tejpat med eltejp.

Har ingen lust att jaga efter stadsnätet eller entreprenören för att påtala undermåligt arbete. Lägger hellre den tiden på att fixa en lösning själv.

Det bästa vore väl att hitta lämplig krympslang och sätta på men jag drar mig för att ta isär detta och börja om.

Tar tacksamt emot förslag på hur jag enkelt kan täta skarven utan att behöva ta isär den.
 
  • Ett rörskarv med en flexibel slang över en tjockare och en tunnare sladd, fastsatt med eltejp, grävd ner bland stenar och jord.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Eltejpade slangen i en grävd grop som visar en otät skarv mellan två kablar.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Rent tekniskt behöver det inte vara tätare än att dom kan blåsa in fibern.
 
LoweW
useless useless skrev:
Rent tekniskt behöver det inte vara tätare än att dom kan blåsa in fibern.
Sant, men jag är rädd att vatten och jord ska leta sig in över tiden.
 
Skarven ser väl bra ut, skulle vara mer orolig över att fiberslangen ligger så grunt....
 
LoweW LoweW skrev:
Sant, men jag är rädd att vatten och jord ska leta sig in över tiden.
Att det kommer in vatten har ingen betydelse.
 
Det kommer in vatten hur man än gör och då kan det vara bra med hål så att vattnet kan rinna ut också, typ.

Protte
 
H hapazard skrev:
Skarven ser väl bra ut, skulle vara mer orolig över att fiberslangen ligger så grunt....
Och bland vassa stenar

Protte
 
LoweW
Kul med mycket intresse i tråden!

Skarven ligger ~25cm djupt just nu, men denna delen kommer höjas med ytterligare ~20cm så djupet oroar jag mig inte för. Den ligger en bra bit från stenarna och med jord runt är jag inte bekymrad över det.

En vän fick problem just för att vatten och jord tagit sig in i skarven och gjorde det svårare för honom att blåsa in nytt fiber när han byggde om och blåste in nytt fiber istället för att skarva befintligt fiber.
 
C
Är det de-facto en skarv, eller går den smala slangen nu inuti den grövre slangen över hela sträckan?

Om den grövre slangen nu bara är ett "skyddsrör" för den smalare slangen behöver du inte någon särskild tätning, men frågan är då varför de hållit på och pillat med flexslangen utanpå?
Om det däremot är en övergång från en dimension till en annan känns det väldigt amatörmässigt.
 
  • Gilla
Bonzo2000 och 2 till
  • Laddar…
LoweW
C cpalm skrev:
Är det de-facto en skarv, eller går den smala slangen nu inuti den grövre slangen över hela sträckan?

Om den grövre slangen nu bara är ett "skyddsrör" för den smalare slangen behöver du inte någon särskild tätning, men frågan är då varför de hållit på och pillat med flexslangen utanpå?
Om det däremot är en övergång från en dimension till en annan känns det väldigt amatörmässigt.
Den större slangen är 20m och det låg en hel del glidslem runt om så jag misstänker att dom tryckt in den lilla slangen en bit. Men den var bara ~4m.
 
Det finns färdiga övergångar mellan alla vanligt förekommande slangstorlekar, som borde ha använts här.

/M
 
  • Gilla
Lullejulle och 1 till
  • Laddar…
Det ska inte ligga stenar som dukt/fiberslang pressas mot utan ett jämnt underlag.

Skarvning av duct/fiberslang ska göras med skarvkoppling och med utanpåliggande skydd, finns i olika storlekar och med övergång mellan olika storlekar.

Ducten/fiberslang ska vara tätad och det ska sitta tätningar i ändarna som monteras efter att fiber blivit blåst, både vi fastighet och skåp/brunn. Det får inte komma in vatten i duct/fiberslang och är det rätt utfört kommer det inte in vatten. Tätningarna förhindrar också att luft kan komma in och kondensera.

Exempel från leverantör
https://www.solar.se/se-webshop/act...ucts-and-accessories/glass-fibre-duct-coupler

"Robust fiber" är det som de flesta följer.
 
Redigerat:
  • Gilla
cpalm och 1 till
  • Laddar…
C
Noterar för övrigt att det finns en skarvsats som liknar det på bilden, men det skall vara en krymslang utanpå:
https://www.hexatronic.com/sv/produ...or/rorskarvar/rorskarvningssats-nde45115-plus

Kanske glömde de bort krympslangen eller kanske hade de inte med sig något att värma med, och så blev det eltejp istället?
Noterar också att den inte verkar finnas som "förminskning" utan endast för skarv av lika dimensioner.
 
  • Gilla
knightjocke
  • Laddar…
Om det är efteranslutning borde de ha riktiga grejor med sig, inget ont om den skarvsatsen men kanske inte det enklaste för de som gräver.
Vi kontrollerade alltid att alla underentreprenörer hade riktig klipptänger för duct och extra skär, var det dålig kvalite fick de en som vi ansåg vara bra och sedan påsar med skarvhylsor med väskor.

I ts fall, är det en efteranslutning av fiber där det funnits duct vid tomtgräns eller kanske redan intunnlad under någon betongdel som bilden visar och som nu installerats?
 
  • Gilla
cpalm
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.