Hej

funderar på om jag klantat till det lite genom att be vvs-killen använda det material som jag själv köpt till ett badrum.

Gick i tron om att alla Pex-rör var universala och att de hade samma dimension. Men nu har jag ett badrum som skall stängas igen och göras iordning med PEX-rör som har dimensionen 15 mm x2.5.

verkar ju knappt finnas kopplingar till detta. Behöver jag riva ut slangen och ersätta med tex LK 16mm?

Eller är det så bra att LK presskopplingar passar på 15mm rör?
Väldigt tacksam för all input. Försökt googla men hittar ingen vettig info.
 
Nej, LK-press passar inte till 15 rör.
Det finns anslutningar för 15. Vad ska du ansluta? Är det duschblandare med väggbricka?

Vatette har grejer för 15 PEX. Dock inte pressdelar
 
N Noooordin skrev:
Hej

funderar på om jag klantat till det lite genom att be vvs-killen använda det material som jag själv köpt till ett badrum.

Gick i tron om att alla Pex-rör var universala och att de hade samma dimension. Men nu har jag ett badrum som skall stängas igen och göras iordning med PEX-rör som har dimensionen 15 mm x2.5.

verkar ju knappt finnas kopplingar till detta. Behöver jag riva ut slangen och ersätta med tex LK 16mm?

Eller är det så bra att LK presskopplingar passar på 15mm rör?
Väldigt tacksam för all input. Försökt googla men hittar ingen vettig info.
Lk passar inte på 15mm, Du ska använda samma kopplingar som märket heter på slangen annars gäller inte garanti/försäkring.
 
Det är ett helt badrum och kök. Så duschblandare, 2 kranar, toa, köksblandare, diskmaskin.

därav min fundering om det är värt att dra om allt för att förenkla allt annat arbete.
 
  • Gilla
Åsa Norrby
  • Laddar…
N Noooordin skrev:
Det är ett helt badrum och kök. Så duschblandare, 2 kranar, toa, köksblandare, diskmaskin.

därav min fundering om det är värt att dra om allt för att förenkla allt annat arbete.
Vad är det för märke på slangen?
 
J Johan92 skrev:
Vad är det för märke på slangen?
Märket är Gelia och köpt på Hornbach
 
N Noooordin skrev:
Märket är Gelia och köpt på Hornbach
Det funkar med ett flertal fabrikat, men Gelia kör med TRIO-perfekta väggbrickor. Dessa bör de ha på Hornbach, annars så finns det hos rörgrossisterna.

Har du använt väggboxar så medföljer ju kopplingar. Du behöver bara komplettera med anslutningar med brickor till blandaren.
 
Kolla upp vatette och upponor ifall det kan kombineras eller trio perfekta som ovan
 
J Johan92 skrev:
Kolla upp vatette och upponor ifall det kan kombineras eller trio perfekta som ovan
tack

ska kolla på detta
 
Trio perfectas väggbrickor är inte bundna till någon speciellt märke, så det är ingen fara alls. Pex-rören är inte heller bundna till något märke.

Schematisk illustration av Trio Perfektas väggbricka och dess tekniska specifikationer samt förpackningens innehåll.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.