Hej
Jag är helt novis så jag hoppas att ni har förståelse för detta. Jag och maken funderar på att köpa ett suterränghus, ända kruxet är att källarvåning ska göras om till en lägenhet. Där tvättstugan nu är ska ett kök sättas in och där bastun är ska ett nytt badrum in, med toalett, handfat och dusch.
Hur ska vi göra för att koppla på avlopp till toaletten och handfatet? Badkaret har redan en golvbrunn.
 
  • Ritning av suterränghusets nedre våning med tvättstuga, bastu, WC och andra rum.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Det var en väldigt öppen fråga du ställer :). Alla förutsättningar (vatten och avlopp) verkar ju finnas så frågan är nog vad du vill veta. Langar du upp bilder här på forumet kan du få en massa hjälp om ni ska göra jobbet själva. Alternativt be om offerter från några vvs-firmor. Även dessa offerter kan du diskutera här.
Välkommen till forumet förresten
 
Kruxet är nog att hitta åt en avloppsledning som du kan koppa in ett stick på, ska de göras så måste golvet bilas upp
 
Ska du göra det själv eller beställa arbetet?
Hade bilat golv och gjort om avloppet.
 
C Coraline18 skrev:
...där bastun är ska ett nytt badrum in, med toalett, handfat och dusch...
Där finns ju redan en toalett och handfat. Flytta väggen till toalettrummet och sätt in en dusch där också.
Det tycker jag vore enklast:
 
  • Ritning av badrumsområdet med markerad vägg som ska flyttas för att göra plats för dusch.
  • Gilla
Dublin och 3 till
  • Laddar…
Och glömde skriva:
Välkommen till Bygga Hus-forumet Coraline18 (y)
 
Vi får se vad ts skriver om lägenheten om den ska vara avskild från resten av huset och om befintlig toa ska vara till övriga huset.
 
BirgitS
Glöm inte bort att det finns en hel del regler förknippade med att det blir en egen lägenhet, brandskydd, utrymningsvägar, ventilation, takhöjd etc.
 
A AndersS skrev:
Ska du göra det själv eller beställa arbetet?
Hade bilat golv och gjort om avloppet.
Vi är osäkra, helst vill vi komma undan billigt.. Men att bila vet jag inte om vi hade vågat oss på själva.
A AndersS skrev:
Vi får se vad ts skriver om lägenheten om den ska vara avskild från resten av huset och om befintlig toa ska vara till övriga huset.
 
A AndersS skrev:
Vi får se vad ts skriver om lägenheten om den ska vara avskild från resten av huset och om befintlig toa ska vara till övriga huset.
Nej, "lägenheten" ska äldsta dottern hyra, och det är källarplanet som då blir en "lägenhet".
 
BirgitS BirgitS skrev:
Glöm inte bort att det finns en hel del regler förknippade med att det blir en egen lägenhet, brandskydd, utrymningsvägar, ventilation, takhöjd etc.
Det har vi absolut i åtanke men uppskattar alla tips och rekommendationer.
 
KnockOnWood KnockOnWood skrev:
Där finns ju redan en toalett och handfat. Flytta väggen till toalettrummet och sätt in en dusch där också.
Det tycker jag vore enklast:
Det är en toppen idé, men dessvärre är proppskåpet precis där, och det kommer behövas två enskilda toaletter på den våningen.
 
KnockOnWood KnockOnWood skrev:
Och glömde skriva:
Välkommen till Bygga Hus-forumet Coraline18 (y)
Tack så mycket
 
Baserat på förutsättningarna kommer du nog få lite olika olika svar. Har huset gjutjärnsrör så kan dessa vara dåliga och kanske inte lämpligt att röra allt för mycket om man inte vill byta allt sådant. Att bila brukar sällan vara ett problem. Fixa allt efter man bilar kan ta lite mer tid :rofl:
 
  • Gilla
Coraline18
  • Laddar…
B larry78 skrev:
Baserat på förutsättningarna kommer du nog få lite olika olika svar. Har huset gjutjärnsrör så kan dessa vara dåliga och kanske inte lämpligt att röra allt för mycket om man inte vill byta allt sådant. Att bila brukar sällan vara ett problem. Fixa allt efter man bilar kan ta lite mer tid :rofl:
OK, vi får helt enkelt sitta och gnugga geniknölarna, har även fått upp ögonen för kvarntoaletter
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.