B
hobbs hobbs skrev:
Okidoki, tack! Fungerar den som relä? Jag skall inte installera detta själv, men vill ha lite koll på materialkostnader innan jag börjar jaga elektrikern.. Vad för typ av Shelly behövs till detta?
Just till en vvb kan det ju vara smart att ta en shelly som man kan sätta en tempgivare på, t.ex. denna
https://www.styrahem.se/p/451?gclid...iXtwY-PY3VL5UD05zKwhlxaLZ_R3Sz4xoCeG8QAvD_BwE

Då kan du t.ex. slå på elpatronen om tempen blir för låg, trots att elpriset inte är lågt. Om du nu vill det.

men annars, om du skippar tempmätning så är det väl snyggare att sätta dit en sådan här
https://shop.shelly.cloud/shelly-pro-1-wifi-smart-home-automation
Så kan du sätta den på en dinskena bredvid kontaktorn i samma kapsling.

Den nya pro versionen går att scripta, så den kan vara enklare att få till mer avancerad programmering utan att gå hela vägen till homeassistant, node red eller liknande för att få till styrningen.

Berätta gärna hur du löser styrningen rent praktiskt, om det blir homeassistant eller hur du nu gör.
 
  • Gilla
RoAd och 1 till
  • Laddar…
B BSOD skrev:
Just till en vvb kan det ju vara smart att ta en shelly som man kan sätta en tempgivare på, t.ex. denna
[länk]

Då kan du t.ex. slå på elpatronen om tempen blir för låg, trots att elpriset inte är lågt. Om du nu vill det.

men annars, om du skippar tempmätning så är det väl snyggare att sätta dit en sådan här
[länk]
Så kan du sätta den på en dinskena bredvid kontaktorn i samma kapsling.

Den nya pro versionen går att scripta, så den kan vara enklare att få till mer avancerad programmering utan att gå hela vägen till homeassistant, node red eller liknande för att få till styrningen.

Berätta gärna hur du löser styrningen rent praktiskt, om det blir homeassistant eller hur du nu gör.
Smart idé med tempstyrningen! Inte alls tänkt så långt, men det hade såklart varit vettigt att ha. På frågan om hur jag skall lösa styrningen rent praktiskt, så vet jag inte. Har ju egentligen inget intresse av att kunna styra det någon annanstans ifrån än här hemma just nu, så gärna så enkelt och billigt som möjligt. Funkar Pro-versionen du länkade att köra helt själv med WiFi/Bluetooth från mobil eller PC?
 
T tomasfr skrev:
Du verkar ju ha en RS-232-port bakom en lucka där! Kanske kan du få ut användbar data ur den. En Raspberry Pi på det så har du en smart växelriktare!
kanske, men kanske inte – jag fick intrycket att den porten kan användas för att kontrollera status och uppgradera programvaran, och sitter bakom en lucka med fyra skruvar... så mer för installation och service

däremot fanns ett optionellt kommunikationskort (som i så fall skulle ha tittat ut under 230V-anslutningen) för mer datauthämtning

den verkar vara 10-15 år gammal så det kan vara klent med dokumentation, programvara, tillbehör...
 
hobbs hobbs skrev:
Smart idé med tempstyrningen! Inte alls tänkt så långt, men det hade såklart varit vettigt att ha.
ja, kontroll över temperaturen bör du ha som BSOD skrev – sen kan man ju välja att använda den informationen antingen bara för direkt styrning, eller bara för att lära sig hur systemet fungerar (hur vattentemperaturen beter sig) och om det behöver/kan trimmas

och det är dumt att hålla varmvatten på temperaturer som maximerar tillväxten av legionella

alla Shellys har kommunikation över WI-Fi (och därmed möjlighet att styra och iaktta via en app från valfri plats på jorden), men Pro-varianten har tyvärr inte någon temperaturmätningsmöjlighet (ännu)
 
harka harka skrev:
ja, kontroll över temperaturen bör du ha som BSOD skrev – sen kan man ju välja att använda den informationen antingen bara för direkt styrning, eller bara för att lära sig hur systemet fungerar (hur vattentemperaturen beter sig) och om det behöver/kan trimmas

och det är dumt att hålla varmvatten på temperaturer som maximerar tillväxten av legionella

alla Shellys har kommunikation över WI-Fi (och därmed möjlighet att styra och iaktta via en app från valfri plats på jorden), men Pro-varianten har tyvärr inte någon temperaturmätningsmöjlighet (ännu)
All right, men är det egentligen Pro man vill ha? Tanken är väl att på något sätt koppla ihop den med NordSpots elpriser och skriva lite logik för när den hoppar igång. Är det möjligt oavsett Pro eller vanlig? Det smutta med att köra på den med tempsensor är ju om det skulle gå att få till logik som gör att den INTE startar elpatronen trots att det är dygnets billigaste timme, om det är så att vattnet redan är tillrckligt varmt och det blir billigare elpris inom de närmsta sex timmarna eller så..

Angående legionella trooor jag (men rätta mig gärna om jag har fel!) att det är rätt lugnt eftersom det är endast är varmvattenslinga. Ingen stor och stillastående mängd vatten alltså.
 
jag har själv inte jobbat med den nya Pro-modellen, så jag vet inte om det skulle vara möjligt att göra något som kopplar den till priset på Nordpool – jag gissar att det är svårt (inte minst hur man billigt och långtidssäkert kommer åt priserna)

jag förstår nog inte funktionen på din varmvattenapplikation då ...ingen stor mängd vatten... men du ska bara "värma vatten på natten" – ska du inte ha något varmvatten på dagen då? är det tappvarmvatten? radiatorvatten?

jag antar att beredaren är försedd med en egen termostat, så att den redan idag inte startar elpatronen om temperaturen är den önskade – vad Shelly-lösningen skulle bidra med är att dra igång strömmen om vattentemperaturen faller till en alltför låg temperatur
 
harka harka skrev:
jag har själv inte jobbat med den nya Pro-modellen, så jag vet inte om det skulle vara möjligt att göra något som kopplar den till priset på Nordpool – jag gissar att det är svårt (inte minst hur man billigt och långtidssäkert kommer åt priserna)

jag förstår nog inte funktionen på din varmvattenapplikation då ...ingen stor mängd vatten... men du ska bara "värma vatten på natten" – ska du inte ha något varmvatten på dagen då? är det tappvarmvatten? radiatorvatten?

jag antar att beredaren är försedd med en egen termostat, så att den redan idag inte startar elpatronen om temperaturen är den önskade – vad Shelly-lösningen skulle bidra med är att dra igång strömmen om vattentemperaturen faller till en alltför låg temperatur
Ah! Elpatronen sitter en bit över mitten på en 750-liters acktank, så den värmen kanske 300 liter vatten. Tappvattnet går i en cirka 10 meter lång kopparslinga genom acktanken. Jag har förstått det som att det upplägget inte skapar problem med legionella, i och med att själva tappvattnet i sig bara är ett rör och inte en stor tank.

Jag är inte superhaj på APIer och om det finns kompabilitetsproblem som begränsar, men Tibber har ett som är tillgängligt för mig som kund i alla fall.
 
okej, är det en slinga med liten volym så låter det ju bättre, även om tillväxten fortfarande beror av tappningsmönster och [omkringliggande] vattnets temperatur

av ren nyfikenhet: jag antar att ni har testat med att manuellt stänga av patronen tidig morgon och sedan levt på restvärmen under hela dagen/kvällen och att det fallit väl ut?
 
  • Gilla
hobbs
  • Laddar…
B
Många värmepumpar ligger ju och kör med temperaturer som ligger i legionellatillväxtzonen, men att de kör upp hela tanken till 60-65c nånting var 14:e dag ungefär.

Så jag ser ingen större risk med att tempen I en beredare sjunker lite på dagen, och sedan återställs inom 24h.

Jag skulle gissa att 80-90% av alla lågpristimmar infaller mellan 00-05 på natten. En enkel grej är ju att bara köra på tid. Kontaktorn programmeras så den är till mellan 00-06. I normala fall kanske 2h drift räcker? (9kWh räcker nog till 2 personer varmvatten) och då slår ju termostaten i elpatronen av ca 2 på natten. Eller kl 4 om ni förbrukat mycket varmvatten.

Men att shellyn bryter vid t.ex. 06.00.

Jag tror en sådan enkel lösning är värd att börja med. Ni kommer pricka lågpristimmarna ganska bra, inte perfekt men ganska bra. Det är säkert en hel del timmar med programmering för att få till det bättre än så.
 
  • Gilla
djac och 3 till
  • Laddar…
harka harka skrev:
okej, är det en slinga med liten volym så låter det ju bättre, även om tillväxten fortfarande beror av tappningsmönster och [omkringliggande] vattnets temperatur

av ren nyfikenhet: jag antar att ni har testat med att manuellt stänga av patronen tidig morgon och sedan levt på restvärmen under hela dagen/kvällen och att det fallit väl ut?
Japp, det har vi kört med ibland och det funkar fint. Problemet är att de billiga timmarna oftast börjar när vi sovit några timmar, så det blir lite trubbigt i längden.

B BSOD skrev:
Många värmepumpar ligger ju och kör med temperaturer som ligger i legionellatillväxtzonen, men att de kör upp hela tanken till 60-65c nånting var 14:e dag ungefär.

Så jag ser ingen större risk med att tempen I en beredare sjunker lite på dagen, och sedan återställs inom 24h.

Jag skulle gissa att 80-90% av alla lågpristimmar infaller mellan 00-05 på natten. En enkel grej är ju att bara köra på tid. Kontaktorn programmeras så den är till mellan 00-06. I normala fall kanske 2h drift räcker? (9kWh räcker nog till 2 personer varmvatten) och då slår ju termostaten i elpatronen av ca 2 på natten. Eller kl 4 om ni förbrukat mycket varmvatten.

Men att shellyn bryter vid t.ex. 06.00.

Jag tror en sådan enkel lösning är värd att börja med. Ni kommer pricka lågpristimmarna ganska bra, inte perfekt men ganska bra. Det är säkert en hel del timmar med programmering för att få till det bättre än så.
Tidsstyrning skulle absolut funka som första åtgärd och som du säger hade det nog träffat rätt de flesta av gångerna! Men, det hade varit kul att försöka ge sig på att styra den mer exakt också. Är inte något programmerargeni men har viss erfarenhet, så det hade varit ett kul projekt. Jobbar dessutom med en massa utvecklare, så jag har hjälp i närheten. Kan man sätta kontaktor + Shelly och köra enkel tidsstyrning till en början och sedan när tid/ork/lust finns gå bananas med tempgivare och mer avancerad logik?
 
hobbs hobbs skrev:
Kan man sätta kontaktor + Shelly och köra enkel tidsstyrning till en början och sedan när tid/ork/lust finns gå bananas med tempgivare och mer avancerad logik?
Det kan du göra med fördel och då har du alla möjligheter att ändra strategi senare.
 
  • Gilla
harka och 1 till
  • Laddar…
S
Jag har faktiskt gjort precis så hemma nu. Kör en shelly + kontaktor för att styra vår 300 L VVB så att den värmer på natten enligt fast tidsschema. Det har funkat bra för oss och det finns fortfarande varmvatten kvar på em/kvällen.
 
  • Gilla
hobbs
  • Laddar…
D
hobbs hobbs skrev:
Ah! Elpatronen sitter en bit över mitten på en 750-liters acktank, så den värmen kanske 300 liter vatten. Tappvattnet går i en cirka 10 meter lång kopparslinga genom acktanken. Jag har förstått det som att det upplägget inte skapar problem med legionella, i och med att själva tappvattnet i sig bara är ett rör och inte en stor tank.

Jag är inte superhaj på APIer och om det finns kompabilitetsproblem som begränsar, men Tibber har ett som är tillgängligt för mig som kund i alla fall.
Jag kör detta idag, har en extra vv-beredare efter min VP och en annan beredare för utekök/dusch, dessa styr jag med HA som i sin tur hämtar prisinformation från Tibber. De verkar så pass isolerade att jag ännu inte stött på problem, dvs att det har märkts.
 
  • Gilla
hobbs
  • Laddar…
S svuntrik skrev:
Jag har faktiskt gjort precis så hemma nu. Kör en shelly + kontaktor för att styra vår 300 L VVB så att den värmer på natten enligt fast tidsschema. Det har funkat bra för oss och det finns fortfarande varmvatten kvar på em/kvällen.
D djac skrev:
Jag kör detta idag, har en extra vv-beredare efter min VP och en annan beredare för utekök/dusch, dessa styr jag med HA som i sin tur hämtar prisinformation från Tibber. De verkar så pass isolerade att jag ännu inte stött på problem, dvs att det har märkts.
Gött! Då känner jag mig trygg med denna lösning. Tänker också att jag kanske går Home Assistant-vägen senare, men börjar med endast Shelly. Har beställt puckar och bokat elektriker. :)
 
Inte fått något installerat än (puckarna är hemma, men väntar på elektrikern), men tänkte bara bjussa på en inblick i hur det är att vara timprisare. :p Händer tillräckligt sällan för att egentligen kunna strunta i det, men såpass ofta att det skulle vara skönt att få en "smartare" styrning än bara tid.

Graf över elpriset med lågt pris klockan 06:00-07:00 och genomsnittspris för dagen.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
djac
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.