Hej alla, på grund av lite nattliga påhälsningar ville jag i sommar stänga av trädgården så det inte bara går vandra in/ tanke på baksidan är som har två grannar bredvid men rakt bak är de en öppen allmän gräsyta.

Får man anlägga ett staket med spjälor ca 100cm högt samt 2m höga reglar så den metern som står öppen tänkte jag sätta spaljé av metallnät och göra en blomsterlåda på toppen av staketet med klängväxter.

Man får ju inte ha något i fred i nya Sverige . Så med detta måste man riva sönder hela spaljén för att komma in på baksidan.
 
BirgitS
Exakt hur högt staket får vara varierar mellan kommunerna, så kolla upp vad din kommun sätter för gräns, men det är i storleksordningen 1 m. Sen är det fritt att fortsätta uppåt med en spaljé som har minst 50 % genomsiktlighet.

Plantera dina växter i marken på insidan av staketet så att de får tillgång till ordentligt med jord och vare sig behöver vatten flera gånger i veckan eller fryser bort på vintern.

Vet inte vad du menar med nya Sverige för det är över 20 år sen jag hörde om folk som hade blivit av med trädgårdsmöbler, och det i ett område med gott rykte.
 
  • Gilla
Abies koreana och 1 till
  • Laddar…
Claes Sörmland
Staket och spaljé kräver inte bygglov medan plank och mur gör det. Frågan är då var gränsen går mellan t ex ett staket och ett plank och svaret är att det inte finns någon formell definition. Domstol dömer baserat på att om anläggningen ser ut som ett plank så är det ett plank och om det ser ut som ett staket så är det ett staket. Typ.

Syftet med ett staket är ju att hålla folk och fä ute medan syftet med ett plank är att också hindra insyn. Men domstolen dömer inte efter funktion utan efter utseende.

Boverket:
Text urklipp som förklarar att en del kommuner tagit fram policy eller program rörande staket, murar och plank som är vägledande men ej bindande.

https://www.boverket.se/sv/byggande/bygga-nytt-om-eller-till/bygglov/staket-murar-och-plank/
 
Danin Danin skrev:
n får ju inte ha något i fred i nya Sverige
Beror ju på när "nya" Sverige räknas ifrån. Som gammal Stockholmare så räknade man även för 50 år sedan med att tex cyklar försvann regelbundet ifrån trädgården/tomten.
Kläder som hängde ute blev jag av med för 60 år sedan.
 
  • Gilla
Abies koreana och 2 till
  • Laddar…
L lat skrev:
Beror ju på när "nya" Sverige räknas ifrån. Som gammal Stockholmare så räknade man även för 50 år sedan med att tex cyklar försvann regelbundet ifrån trädgården/tomten.
Kläder som hängde ute blev jag av med för 60 år sedan.

Ja det var väl dumt uttryckt men känslan är att mer saker händer i våra villakvarter än tidigare . Det är väl inte helt okänt kanske .
 
BirgitS BirgitS skrev:
Exakt hur högt staket får vara varierar mellan kommunerna, så kolla upp vad din kommun sätter för gräns, men det är i storleksordningen 1 m. Sen är det fritt att fortsätta uppåt med en spaljé som har minst 50 % genomsiktlighet.

Plantera dina växter i marken på insidan av staketet så att de får tillgång till ordentligt med jord och vare sig behöver vatten flera gånger i veckan eller fryser bort på vintern.

Vet inte vad du menar med nya Sverige för det är över 20 år sen jag hörde om folk som hade blivit av med trädgårdsmöbler, och det i ett område med gott rykte.
Tack för bra tips ! Tänkte blomlåda räckte men klart tänkte inte på frosten. Samt att rötterna inte blir särskild bra.

Tips på klätterväxt av bra täthet och bonus om de håller sig under vinter.
 
BirgitS
Kaprifol, klematis, murgröna
Vad som fungerar beror på typ av jord, djupet på jorden, mängd sol, växtzon etc.

Danin Danin skrev:
Ja det var väl dumt uttryckt men känslan är att mer saker händer i våra villakvarter än tidigare . Det är väl inte helt okänt kanske .
Den typen av känslor kan vara förrädiska. Eftersom jag inte längre bor i villa så hör jag mycket mindre vad som händer där när det gäller inbrott och cykelstölder i villaområden, vilket gör att min känsla är att det är bättre. För dig kanske det är tvärtom.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.