Hej,

När jag kopplar in poolvärmepumpen så slår löser jordfelsbrytaren i centralen...

Från centralen till pumpen så finns det två kopplboxar.
Vid den första boxen ska det kopplas in lite annat senare,
men just nu bara en skarvad kabel.

Jag har mätt ström fram till den andra koppl boxen.

När jag sedan kopplar in kabeln från pumpen till koppl box 2
så löser jordfelsbrytaren + säkring så fort jag slår till säkringen.

Detta oavsett om brytaren på pumpen står läge off.

Är det kontakt mellan jord och nolla någonstans eller kan orsken
vara något annat?

MVH
Johan
 
Låter som gu har en fullfjädrad kortslutning i pumpen redan före värme och pump (eller vad som nu finns i apparaten).

Efterssom säkringen löser ut direkt så måste det vara en kortslutning från fas troligen till jord i pumpen. Hade det "bara" varit jfb som löser så skulle man kunnat tänka sig några olika varianter.

Den bör du nog reklamera.
 
Ok,

Jag har testat en annan variant...

Jag monterar en stickkontakt på kabeln från värmepumpen och
tar sedan ström från garaget via en förl kabel. Då får jag inget
jordfel. Garaget har en separat central med jordfelsbrytare.

??

//Johan
 
När säkringen löser ut när du har kopplat som du hade först är ju frågan om du har en massa annat kopplat på den eftersom säkringen inte löser ut i garaget.. Hur stor är säkringen inne och hur stor är den ute??

Är det samma felström som jfb löser för både inne och i garaget?? 30mA ??
Om det är samma är det väl helt enkelt så att du har mycket krypströmmar inne i huset som tillsammans kommer över 30mA
 
Det är inte så enkelt att felet beror på hur du vänder kontakten i uttaget?
 
Ang säkring så är det samma i garage som i huset..tror jag 10amp kat C

Jag ska testa att vända kontakten och se om jordfelsbrytaren löser...

Jag har en elektriker på g. Hoppas han kan hjälpa mig...jag återkommer..

//Johan
 
problemet löst...

elektrikern hade kopplat fel i centralen...hmm...det trodde jag var snudd på omöjligt.

//Johan
 
Vah? Skyddade inte den magiska behörigheten från felkoppling? *OBS IRONI OCH SKOJ*
 
ge dumstruten till elektrikern och låt honom stå och skämmas i skamvrån;)
 
Hehe...låter som min elektrikers "fel". Har nämligen 3 banker med säkringsgrupper försedda med varsin jordfelsbrytare. När vi flyttade byggströmmen till övervåningen hamnade nollan på den gamla platsen, men fasen på en ny bank. Jordfelsbrytaren löste för minsta lilla belastning. Ibland 2 st. Säkringen gick dock aldrig.
H-e vad vi fick leta innan felet upptäcktes. Pinsamt.
 
Hade i stort samma fel hemma hos mig efter temporär inkoppling av ny central med JFB. Nollan kopplades i fel riktning genom JFB. Minsta belastning löste JFB. Elektrikern ensam hemma med barnen och kan inte komma ifrån. Kväll med efterföljande helg. Vinter och kallt. Jag blev mycket glad när jag hittat felet efter någon timme på stege med en ficklamoa i munnen.
 
Näääääääää!!!!!!!!

Min lista efter 'elektrikerns' framfart i vårt förra hus (nybygge).

1. Ugnen felinkopplad, blev inte varm.
2. Fasen utkopplad på jordstiftet i belysningsuttaget i köket.
3. Belysningsuttagen över fönster felkopplade. Några av och några på och vice versa.
4. Flertalet utomhusuttag sönderdragna med skruvdragare.
5. Jorden ej inkopplad på uttagen i garaget.
6. Sket i att använda färdigdragna rör till uttag och lampor på fasad och spikade kabel direkt på väggen istället.

osv....

Konstigt att man blev förbannad! :mad:
 
JohanKson skrev:
Vah? Skyddade inte den magiska behörigheten från felkoppling? *OBS IRONI OCH SKOJ*
Hmm, man undrar ju vad folk tror när man skriver så?

Självklart skyddar ju inte behörigheten mot felkopplingar, däremot ska kontrollerna som måste göras göra det!
Och görs dom kontrollerna och felen åtgärdas innan elektrikern åker därifrån vet jag inte om man kan kalla det "felkoppling", för den människa som är ofelbar finns inte vad jag vet iallafall!

Iofs skrev du att det var ironi i det du skrev, men jag kännde ändå att jag var tvungen att svara, no hard feelings!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.