Som rubriken lyder, är väggen i betong? Jag undrar då jag vill ta tre hål i väggen för ljuddämpade ventiler.
 
  • Utsidan av ett hus med en ljusbeige betongvägg, ett fönster och en dörr, samt en del av en terrass.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Vägg intill fönster invändigt med potentiell betongstruktur, avsedd för ljuddämpade ventiler.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Betonghålsten eller lättbetong är en rimlig gissning.
 
Okej. Är det komplicerat att borra hål? Krävs det sk våtborrning? Och vad kan det tänkas kosta?
 
Aha! Nej det är en lägenhet, bostadsrätt med uteplats och väg utanför med mkt oväsen. Jag funderade på att anlita betonghåltagningsfirma för jobbet, men det kanske blir för dyrt om det kan göras på egen hand
 
Låter föreningen dig göra detta?
 
  • Gilla
BirgitS och 1 till
  • Laddar…
BirgitS
Om inte styrelsen har konstruktionsritningar och liknande där det framgår hur väggen är uppbyggd bör kommunen ha det.
 
Gör ingenting förens du pratat med föreningen, du får inte borra hål i väggen.
 
  • Gilla
BSOD
  • Laddar…
Nä det har ni nog rätt i. Jag har pratat med ordföranden och lämnat en produktbroschyr. Han har inte svarat på några månader nu, men han sa initialt att han inte såg problem med det. Och varför skulle man få nej egentligen, det förbättrar ju bara cirkulationen.
 
BirgitS
Du får ta kontakt med ordföranden igen för du behöver ett skriftligt svar.

Inte så stor idé med en massa tilluftsventiler om det inte finns någon frånluftsfläkt som ser till att det blir något sug i dem. Ventilationen är föreningens ansvarsområde, vilket innebär att de blir ansvariga för vad du orsakar i framtiden.
 
  • Gilla
16386
  • Laddar…
Frånluften drivs av köksfläkten. Det finns sug i garderob, badrum o kök. Inte världens bästa sug men ändå något. De ventiler jag tänkte sätta in ska ju ersätta spaltventilerna i fönstret och ger bättre flöde(eller möjlighet till det iallafall), så det kan inte försämra som jag ser det. Det är väl ner det estetiska då ventilernas utsida kommer sticka ut på fasaden lite. Syftet med detta är att slippa ljud från ttafiken
 
BirgitS
Det är viktigt att det är ett litet undertryck i lägenheten så tilluftsventilerna får inte släppa in för mycket luft i förhållande till frånluftssuget. Styrelsen borde kanske kräva ett intyg från en ventilationsexpert innan de godkänner din ändring.

Kanske bäst att höra med kommunen om de kräver bygglov för fasadförändring. Troligen inte men det beror ju på hur framträdande de är.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.