T tobefound skrev:
Vad är längsta mått på stående panel?
5, 4m är vanligt förekommande men tex Derome och Holmen sågar längre
 
T tobefound skrev:
Att göra det har jag inga problem med, hittar bara ingen info om hur deras väggreglar ser ut... annat än att de har tjocka väggar. :)
Kolla på hemsidan så ser du en tydlig bild på hur väggregeln är sammansatt av ett par klenare bitar trä rejält med frigolit sammanfogat med spikbleck
 
  • Gilla
tobefound
  • Laddar…
Har klurat vidare och tänkte att jag uppdaterar den här tråden för dom som kanske är intresserade. Jag lutar nu åt alt 2 i denna bild för att avsluta med stående takpanel. Finns det ngn anledning att inte göra så här? Alt 1 har för mkt nackdelar. Alt 2 kan jag faktiskt återanvända min 95-isolering genom att köra 95+70-isolering i takstolen (vilket skapar 30mm luftspalt vilket känns bra).

Feedback?

Skiss av takkonstruktionsalternativ ALT1 och ALT2 med isoleringsdetaljer och fördelar/nackdelar listade.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Rickard.
Glespanel som normalt används för att skruva upp gips och annat innertak är 28x70 och monteras liggande (ett måste för gipsskarvarna) och det gör det utan märkbar svikt. Nu kommer du väl ha ett större cc-mått än 30-40 som är vanligt med gles men 45x45 kommer inte svikta så det kan du ta bort från ekvationen, annars känns det rimligt som du tänker.
 
  • Gilla
tobefound
  • Laddar…
Rickard. Rickard. skrev:
Glespanel som normalt används för att skruva upp gips och annat innertak är 28x70 och monteras liggande (ett måste för gipsskarvarna) och det gör det utan märkbar svikt. Nu kommer du väl ha ett större cc-mått än 30-40 som är vanligt med gles men 45x45 kommer inte svikta så det kan du ta bort från ekvationen, annars känns det rimligt som du tänker.
Ja, jag tänker att 600cc borde funka givet att det är stående takpanel och att virket är 45x70. I värsta fall får jag köra 450cc. Men du tror alltså inte att 45x45 skulle svikta ngt över 1200cc?
 
Rickard. Rickard. skrev:
Glespanel som normalt används för att skruva upp gips och annat innertak är 28x70 och monteras liggande (ett måste för gipsskarvarna) och det gör det utan märkbar svikt. Nu kommer du väl ha ett större cc-mått än 30-40 som är vanligt med gles men 45x45 kommer inte svikta så det kan du ta bort från ekvationen, annars känns det rimligt som du tänker.
En fråga till: är det alltså normalt att man kör gles med 28x70 med cc300 över 1200cc mellan takstolarna? Alltid funderat på det; man bygger alltså inget extra för att få 600cc mellan takstolarna? Svikten över 1200cc kanske försvinner när man kör 300cc.
 
Rickard.
T tobefound skrev:
Men du tror alltså inte att 45x45 skulle svikta ngt över 1200cc?
Det tror jag inte.

T tobefound skrev:
En fråga till: är det alltså normalt att man kör gles med 28x70 med cc300 över 1200cc mellan takstolarna?
Normalt är väl ett dåligt ordval av mig egentligen men det är en vanlig lösning. Cc styrs av innertaket mellan 30-40cmisch ;)
 
  • Gilla
tobefound
  • Laddar…
Hej igen!

Har blivit en liten paus i arbetet men nu dags att sätta fart.

Det som jag funderar på nu är om jag faktiskt inte ska ha glespanel på det "vanliga" sättet. Dvs sätta 28x70 liggande med cc45 för stående takpanel. Anledningen till det är att jag hört folk säga att ångspärren inte ska ligga direkt mot takpanelen utan det ska vara en liten luftspalt där med (för ventilering och minskad risk för perforering). Med mitt alt1 eller alt2 så kommer ju ångspärren att läggas som yttersta lager innan takpanelen kommer på och då blir det ju ingen luftspalt alls.

Så då är jag alltså inne på kors och tvärs igen. Tycker fördelarna med att få stöd för iläggning av isolering samt enklare att jobba med 70-reglar vinner (plus argumentet för ångspärrens placering). Först 70x45 liggande, sen 70x45 stående, sen 28x70 liggande. Det ger mig mig 195 (takstol) - 25 (luftspalt) + 70 (första salningsvarvet) + 70 (andra salningsvarvet) + 28 (glespanel). Det ger 170 + 70 + 70 = 310 isolering.

Galet?
 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.