Har ett hus från -72 som behöver målas om. Troligtvis har det endast målats någon enstaka gång sedan byggåret. Ytterpanelen är delvis fjällpanel spikad direkt på asfaboard. Panelen känns just nu i stort sett obehandlad, väldigt torr. Inga rötskador trots att det finns helt omålade partier under trappa etc.(tryckimpregnerat?). Inför detta har jag några funderingar:

1. Kan jag måla med vilken färg som helst med tanke på den obefintliga luftspalten? Vad kan tidigare färgtyp vara med tanke på att träet känns obehandlat?

2. Skulle det vara värt att ta ner panelen och montera någon centimeter luftspalt eller är det onödigt arbete då panelen verkar ok?

Tack på förhand!
 
  • Närbild på torr och obrukad ytterpanel vid ett hus från 1972 utan synlig färg och luftspalt.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Jag hade försökt tagit reda på vad den är målad med tidigare. Plocka ner en planka och åkt till en seriös färgaffär och be de kika. Jag hade sen målat med samma färg och skippat luftspalt, uppenbarligen har det funkat så försök göra likadant igen.

jag har ingen luftspalt hos mig och när jag målade om så passade jag på att byta några plankor som hade rötskada i skarvarna. Plankorna var riktigt fina , bara skarvarna som var dåliga - där hade de ”glömt” (läs skippat) att olja och grundmåla . Trots detta höll skarvarna ett ”bra” skick trots att de varit obehandlade i +30 år
 
Redigerat:
Ja, att det har fungerat hittills är ju en bra poäng. Jag har varit runt hos lite färghandlare och inte blivit jätteimponerad hittills. De flesta verkar vilja att man ska måla med deras heltäckande underhållsfria akrylatfärger utan att fråga om tidigare färg eller underlag. Men jag tror jag får göra ett försök till kanske då.
 
J Jonas12456 skrev:
Ja, att det har fungerat hittills är ju en bra poäng. Jag har varit runt hos lite färghandlare och inte blivit jätteimponerad hittills. De flesta verkar vilja att man ska måla med deras heltäckande underhållsfria akrylatfärger utan att fråga om tidigare färg eller underlag. Men jag tror jag får göra ett försök till kanske då.

Måla för allt i världen inte med akrylat, har samma kontruktion på mitt garage, fast det är från -79.
Förmodligen var det laserat eller oljat från början, men tidigare ägare har målat över med någon form av plastfärg. Det gör att fjällpanelen ruttnar mitt på väggen. Inte vid skarvar eller nederkanten som ålder och väder borde påverka, utan tex. mitt på en bräda så kan det bara vara smulor kvar av virket under färgen.

Så jag åker på att byta, då fixar jag en luftspalt såklart när man ändå håller på. Alla (nästan) tycks vara överens om att luftspalt och modern akrylatfärg är den bästa lösningen, vi har idag för träskydd.

Att återanvända även dom plankor som inte är ruttna går inte för mig, ingen bräda är hel när den kommer ner, det är spikat med stora spik väldigt nära den tunna toppen av fjällpanelen så dom spricker där. Asfaltstboard är inte heller det bästa underlaget för en kofot, det är lite för mjukt även om en regel finns inunder, finns det inte en regel där man trodde så blir det rätt stora hål (har jag hmm...hört...)

Nu blir det 28mm fjällpanel istället, den är rejälare och jobba med och för oss glada amatörer till hemmafixare är allt hummörsänkade krångel bäst att undvika. :)
 
Redigerat:
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.