Hej!
Vilken hemsida! Jag är förstagångsläsare och djupt imponerade av allas kunskaper!

Hoppas någon kan hjälpa mig.

Vi har en trätrappa som vi tidigare har tagit bort plastmatta, slipat och målat. Med tiden så har man tappat en hel del saker i trappan och det är massor av märken. Vi inser att materialet är för mjukt så vi vill inte spackla och måla om på nytt.

Jag skulle vilja klä in trappan i t ex parkett! Är det möjligt? Har någon gjort det?

Tacksam för alla svar
/Anna
 
Ja, varför inte? Du skriver inte vilken typ av trappa det är, men är det en rak typ, och man har en bra såg och får till fina, raka kanter så kanske det räcker med en vinkellist framtill. Har du däremot en vinkeltrappa blir det ju lite mer jobb. Har för mig att vår käre Timell i TV4 gjorde något liknande för något år sedan..
//GoForIt
 
GoForIt skrev:
Har för mig att vår käre Timell i TV4 gjorde något liknande för något år sedan..
Visst har han gjort det: http://www.tv4.se/visa/?ID=306981 ;)
 
Vår vår trapp är "inklädd" med parkett och på varje steg finns en list(90 grades vinkel) som sitter över kanten.

Detta gör att trappen är helt hopplös att gå i stegen är hala och man slår hela tiden tårna i listerna.
 
Tack för era svar.

Jag hänger inte riktigt med om det där med list och hal trappa. Trappan är hal i sin helhet?? Eller gör listan att den blir hal?

Tyvärr så är trappan mjuk rundad så helst skulle jag vilja ha proffs-hjälp så har ni tips på hantverkare tar jag gärna emot det!

/Anna
 
veno skrev:
Tyvärr så är trappan mjuk rundad så helst skulle jag vilja ha proffs-hjälp så har ni tips på hantverkare tar jag gärna emot det!

/Anna
Kolla med lokala trapptillverkare alt. snickerier, nu är det ju så "inne" med ektrappor, jag har sett flera gamla trappor i furu som varit målade och "hopplöst" jobbiga att få snygga som klätts in med ekplank och det har blivit kanonfint och dessutom inte jätte dyrt :)

Min väninna lät ett lokalt snickeri klä in deras jättegamla, målade trappa, snickaren kom ut till dem och mätte noggrant varenda del av trappan, sedan gjorde han massiva ekinklädnader som var ca. 1 cm tjocka till varenda del av den svängda, stängda trappan, mao. så blev det många delar, han monterade sen alltihop och kostnaden slutade på under 10' kr.
Nu när man ser trappan så kan man inte se skillnad på en "riktig" ektrappa och hennes inklädda :D

//Christina.
 
Christina, wow...... det där låter intressant!
Har själv en nernött, svängd furutrappa som jag grämer mig över.
Men vilken fin ide! Att klä den med ek!
Låter mycket bättre än att måla den med två-komponent lackfärg som jag tänkte göra.

Tackar för tipset som satte fantasin i rullning!!!

MvH
Thorsten
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.