Hej alla sommarälskare, nu är det dags att börja anlägga sommarens 100 projekt .
Med tanke på elpriset har vi tredubblat vedinköpet i år.

Så kommer byggs enklaste vedboden jag kan likt bilden nedan med billigaste trycka virket.
Sen blir det plåttak på denna. Men kan någon ge tips på grunden vad jag kan lägga. Vill ha pallar men vet inte vart jag ska få tag i det billigt , vill inte lägga plankor på grund av kostnaden att göra det stabilt.

Ytan kommer vara ca 3x3 meter med 4 st plintar och 2 m hög.

Kommer köra 70x70 reglar för jag är snål , så hoppas det blir stabilt nog. Det är i Skåne så ingen snölast.

hemskt med alla dyra priser.
 
  • Digital skiss av en enkel vedbod i impregnerat trä med plåttak och öppen konstruktion.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Tomture61
Skulle gräva ut ngn dm , markduk , makadam , lastpallar .
Lastpallar går att köpa beg , kolla ditt närområde , finns säkert ngn firma som köper / säljer lastpallar .
https://www.pallcentralen.se/eur-pall/
 
Tomture61 Tomture61 skrev:
Skulle gräva ut ngn dm , markduk , makadam , lastpallar .
Lastpallar går att köpa beg , kolla ditt närområde , finns säkert ngn firma som köper / säljer lastpallar .
[länk]
Kan man lägga icke tryckt virke i botten? Borde inte stå mycket i blött ?
 
B
Lastpall är enklast, brukar finnas lite överallt men nu verkar det vara lite brist.

Som alternativ till det så skulle jag grävt ut nån dm, lagt makadam, sedan lagt ett par rader med 9cm lecablock (på fel ledd, så det blir 9cm hög, 19 cm bred) och lagt golv glest uppepå det. Då får man en luftficka under som hjälper till att torka veden en aning, samtidigt som man inte utsätter den för markfukt.

Svärfar kastar alltid bara veden direkt på makadam på marken. Är det tillräckligt med djup i gruset så tror jag den lösningen också är ok.
 
Tomture61
Lastpallar / vanligt virke = samma sak .
Blir lite enklare med lastpallar dock .
 
B
Insidan av en vedbod är ju torr. Om man undviker direktkontakt med mark så borde knte tryckt virke behövas.
 
Lastpallar borde du kunna hitta genom att fara runt till lite olika företag som har pallar stående på gården och sedan gå in och fråga om du kan få köpa några stycken. Engångspall brukar man kunna få gratis.

Många företag får överlopps engångspall.
 
Med tak över behövs inget tryckvirke
 
Har du ingen lokal facebookgrupp? Fråga där, brukar alltid vara någon som har lite pall över.
 
Pallen har gått upp i pris precis,som allt annat gjort i trä så t o m engångspallen är värd att sälja. Engångspall i i botten på en 2 m hög vedhög visar också varför det kallas engångspall.
Jag skulle bara leta upp några slanor eller mindre stammar och stapla veden på dessa. Annars en rad med vedträn.
Gör två fack så att det alltid går att fylla på ny mindre torr ved utan att stuva om.
 
Blodsoppen
Har haft liknande i många år. Dock hade jag då kontakter så jag fick pallar gratis. Byggde stolpar 95*95 men med typ 28* 35 läkt som ribbor. Sen plåttak på det. Hur många pallar behöver du? Jag har en del över till billig peng utanför Landskrona.
 
Begagnade trädgårdsplattor brukar kunna hämtas gratis hos dem som ska byta eller just har bytt ut sina mossiga sjöstensplattor, det är ett lämpligt underlag i en vedbod
 
Markduk. Makadam o sen lastpallar till veden. Så gjorde vi iaf. Själva stommen står på nergrävda vanliga plintar hos oss.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.