M MetteKson skrev:
Du vet skillnaden mellan färg och kulör, men har du koll på Plan- och bygglagen? Handläggarna använder samma terminologi som återfinns i PBL och det kan jag inte se som lekmannamässigt.

[bild]
Lite olyckligt eftersom det blir öppet för tolkning. Man kan byta färg utan att byta kulör och vice versa. Alltså teknisk-fysikalisk-kemiska egenskaper kontra utseende.
TS skulle kunna måla svart och hävda att det är samma målningsfärg.
Men jag fattar andemeningen.
Lagen är som den är och så får det vara :)
 
S Sir Duke skrev:
Lite olyckligt eftersom det blir öppet för tolkning. Man kan byta färg utan att byta kulör och vice versa. Alltså teknisk-fysikalisk-kemiska egenskaper kontra utseende.
TS skulle kunna måla svart och hävda att det är samma målningsfärg.
Men jag fattar andemeningen.
Lagen är som den är och så får det vara :)
Hahaha, perfekt om man först målar med tex Beckers färg och byter kulör men samma tillverkare så krävs det inte bygglov!
 
  • Gilla
SonnyListon och 1 till
  • Laddar…
engs engs skrev:
Järnvitriol / järnsulfat kanske? Jag gillar det men osäker hur det påverkar fasadens livslängd.
Huset kommer grundmålat, därav går det ej med järn/tjärvitriol el dyl, detta var vårt första val. När detta ej var möjligt så vill vi alltså ist ha en mattsvart färg.
 
S Sir Duke skrev:
Lite olyckligt eftersom det blir öppet för tolkning. Man kan byta färg utan att byta kulör och vice versa. Alltså teknisk-fysikalisk-kemiska egenskaper kontra utseende.
TS skulle kunna måla svart och hävda att det är samma målningsfärg.
Men jag fattar andemeningen.
Lagen är som den är och så får det vara :)
Ordet färg har flera betydelser enligt Svenska Akademien: 1.grundläggande typ av synförnimmelse vars kvalitet bestäms av det (på näthinnan) infallande ljusets våglängd el. vanligen kombination av våglängder 2. material att måla med som innehåller pigment i viss kulör.

Av sammanhanget det används finns ingen risk för missförstånd när man talar om bygglov. Det är tydligt i förarbeten och praxis att det man syftar på är visuella intrycket och inte bestrykningens material.
 
  • Gilla
Bertuzzi och 2 till
  • Laddar…
R Räknenisse skrev:
Ordet färg har flera betydelser enligt Svenska Akademien: 1.grundläggande typ av synförnimmelse vars kvalitet bestäms av det (på näthinnan) infallande ljusets våglängd el. vanligen kombination av våglängder 2. material att måla med som innehåller pigment i viss kulör.

Av sammanhanget det används finns ingen risk för missförstånd när man talar om bygglov. Det är tydligt i förarbeten och praxis att det man syftar på är visuella intrycket och inte bestrykningens material.
Vanskligt att utfästa att det inte finns någon risk för missförstånd... Det finns det alltid när flera människor är inblandade :)

Tänk på att SAOL numera är mer deskriptiv än normativ. I början av 1900-talet var det en lagbok men språkbruket lät sig inte styras så nu beskriver den snarare hur vi pratar.

Branschen skiljer på färg (det som finns i burken) kontra hur det ser ut när det sitter på plats (synintrycket).

I en teknisk beskrivning/specifikation skulle jag inte våga skriva färg om jag menar kulör (och därmed missa att speca vilken teknisk produkt som passar ihop med underlaget och omgivningen, firman blaskar på billig Rusta-färg i korrekt kulör men med fel egenskaper).

Men jag inser att i bygglovsansökan verkar det inte spela någon roll, där duger det med vardagligt prat. Med en inbyggd risk, menar jag :)
 
  • Gilla
Bertuzzi
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.