Det här är en bild från vårt badrum i källaren. Efter ett rörjobb har vi ett jättestort hål i väggen. Betong. Detta vill vi täppa till. Hur gör vi det lämpligast? Nån slags skivor från tak ner till strax nedanför hålet? Gör inget om det syns att skivorna kommer liksom utanpå. Vilken sorts material på skivorna i så fall? Eller borde vi göra på något annat sätt?
Mura är jag inte sugen på, känns inte intressant mura in rören. Som alltid tacksam för svar på detta eminenta forum!
 
  • Stort hål i badrumsvägg med synliga rör och kablar efter rörarbete, ovanför toalettstol.
Bygg en trumma av gips som du spacklar och målar
 
Matti_75 Matti_75 skrev:
Bygg en trumma av gips som du spacklar och målar
Så gips funkar i badrum? Ursäkta okunnig fråga, men hur skulle trumman se ut?
 
B
Jag hade kört dessa
https://www.bauhaus.se/lattbetong-plattor-50x400x600mm

Lätt att såga av, eller karva lite i med t.ex. en slö kniv för att få bra passform. Kan enkelt slipas (även om det dammar), så man får bra passform. Jag har limmat ihop sådana med konstruktionslim på tub, men det finns specialbruk med.

De tål fukt bra, och rör sig inte, så det passar bra i miljöer som riskerar att bli fuktiga.
 
  • Gilla
SteelyDan
  • Laddar…
Våtrumssskiva finns ju som både plana skivor och färdiga hörn och bör gå snabbast att få upp. Vill du ha en murad känsla så lättbetongblock som tidigare föreslagits
 
  • Gilla
SteelyDan
  • Laddar…
S SteelyDan skrev:
Så gips funkar i badrum? Ursäkta okunnig fråga, men hur skulle trumman se ut?
Du skruvar en regel i väggen på båda sidor av hålet så att gipsen livar med befintlig trumma. Sedan sätter du den ena gipsskivan lika bred som trummar och skruvar en tredje regel i ytterkant på den uppsatta gipsskivan. Sist så skruvar du dit den andra gipsskivan lika bred som trumman. Klart för ytskikt
 
  • Gilla
SteelyDan
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.