Hej!

Jag är helt novis på el och har köpt ett hus där jag funderar på eldragningen till en lampa på badrumsskåpet.

Se bilderna nedan, förutom det estetiska, är detta en OK koppling på ett badrum? Eller bör koppling slutas in i en dosa eller liknande?

Öppen elektrisk koppling med kabelklämma på vit badrumshylla, intill grå vägg.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Elektriska kablar och kopplingsklämma ovanpå badrumsskåp utan dosa.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Skåpet är inte nära dusch eller bad.
 
Det är är fel, så får det inte se ut. Kopplingen ska gömmas i en dosa.

Du har troligen ett rörutlopp som hamnat bakom skåpet så det är där inne man får försöka montera en kopplingsdosa.
 
  • Gilla
Dilato
  • Laddar…
Armaturen ser ut att vara av metall men ojordad. Är man säker på att den är dubbelisolerad?
 
En dosa skulle både varit snyggare, säkrare och fackmannamässigt.
 
Jag kan se framför mig när man våt-torkar ovansidan av skåpet lite vårdslöst/snabbt..:rolleyes:
 
Det där bör åtgärdast så fort som möjligt. Dessutom, ser det ut så där på ett ställe i huset finns det anledning att se över resten av installationen.
 
Troligen fd husägaren själv som försökt sig på att koppla in lampan. Tack för svaren ska få hem en elektriker som får lösa det där på ett bättre sätt!
 
Finns det någon etikett som visar typ, effekt och om den är dubbelisolerad?
För att slippa jordledaren skall den vara märkt med en dubbel fyrkant.
 
Ingen etikett synlig i alla fall…
 
Det är osannolikt att hela skåpet är den del av armaturen, så eventuella metallramar ska inte skyddsjordas. Armaturen består kanske av den där "kranen" som syns överskåpet, och den ser visserligen ut att ha ett metallhölje, men det är inte det som styr ifall den ska skyddsjordas eller inte. Man ser ju en mantlad lampsladd som går in i armaturen som ev inte går att byta.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.