D
För några år sedan köpte jag lite ubiquiti prylar. Jag har kopplat in lite vartefter och nu känner jag att jag inte har styr på någonting och saknar dessutom kunskap till att få ihop det.


Jag har:

2 st switchar US-8-150w
2 st AP pro (ska fungera i mesh)
1 cloud key
1 Edge Router

Var börjar jag?

Ansluter jag till cloud key så är en switch adopterad, den andra står att den kontrolleras av annan konsol och AP:na hittas inte över huvud taget.
 
  • Skärmavbild av UniFi-enhetshantering som visar en switch adopterad och en annan hanterad av annan konsol.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Hej.
Unifi-ekosystemet är superbra då du har allting på ett och samma ställe. Du gör alla inställningar i en "controller" och denna skickar sedan ut eventuella ändringar du gör till alla dina devices som finns i nätverket. Kontrollern kan exempelvis installeras på en PC eller som i ditt fall finnas inbyggd i en device (Din cloudkey).

Det enklaste för dig skulle vara att göra en factory reset på alla dina devices. Sedan loggar du in i kontrollern (din cloudkey) och går igenom guiden. Du kommer få välja Land, skapa upp ett Wifi nät, sätta DHCP osv osv. När det är klart kommer du hitta alla dina Unifi devices och ha möjlighet att lägga till dem till din kontroller (adopt). Du borde hitta totalt 4st enheter. Två switchar och 2 AP.

Din Edgerouter tillhör tyvärr inte Unifi Systemet och kan inte adopteras in. Så den får du konfigurera separat med ett webgrändsnitt (brukar vara https://192.168.1.1)

Anledningen till att du har enheter som hanteras av något annat är att din kontroller tror att just denna device har adopterats av en annan kontroller. Gissningvis har du satt upp det i flera omgångar och inte gjort en reset på dina devices när det gjordes.
 
  • Gilla
[SKPG]Zamora
  • Laddar…
D
Du är en klippa!!

Tusen tack. Hela konkarongen finns på landet, ska testa när jag ska ut nästa gång. Jag tror precis som du att jag ska reseta allt.
 
Ja det är nog enklast.
Gör så här: Gör en factory reset på alla Unifi devices (CloudKey, Båda APs och Båda switchar). De brukar ha en LED som lyser vitt eller gult. Det görs enklast genom att ta ett gem eller annat smalt föremål och sedan hålla inne den lilla reset-knappen tills att LEDen börjar blinka.

När alla är resettade så kopplar du in allting:
Edgerouter -> Switch -> Switch -> AP1, AP2, CloudKey och en dator (med kabel).

Cloudkey brukar få ström över POE så se till att sätta den i en POE port på någon av Switcharna (tror dina switchar har PEO på alla portar).

Använd datorn för att logga in i din cloudkey. Du får reda på vilken IP adress din cloudkey har genom att kolla DHCP-listan i din edgerouter. Den borde få 192.168.1.x
Nyare cloudkeys tror jag har en liten display som vidare vilket IP den får.
Följ guiden och sätt upp allt.

Du kan även kolla denna quick guide för hur en gloudkey ska sättas upp (Gen1 Cloudkey)
https://dl.ubnt.com/guides/UniFi/UniFi_Cloud_Key_UC-CK_QSG.pdf

Fasnar du nånstans får du säga till så kan vi kolla närmare.
 
D
Tusen tack, verkligen snällt.

kan jag inte göra setupen av cloud key via telefonen (iOS) eller blir det enklare med dator. Jag kör idag den här appen:
 
  • Appikon för UniFi Network på en smartphone-skärm.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Jag har aldrig gjort det via appen men det borde gå bra det också. Jag är dock osäker på hur du ska kommunicera med din cloudkey från telefonen, eftersom du sätter upp ett wifi-nät när du konfigurerar din kontroller.
Men det går säkert
 
  • Gilla
Derbyboy
  • Laddar…
D
Så sant….

Egentligen vore det ju bäst om Jag även hade en Unifi-router så jag kan tilldela ip osv från appen som jag använder till det andra (ap, cloud key, switch mm)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.