Läste med stor behållning. Vi har en liten radhustomt på kanske 150 kvm, så vi gick ihop med grannen och köpte en klippare för några år sen. Efter förra säsongen är den nu såld. Den fastnade på än det ena än det andra stället och hur mycket jag än rättade till och fyllde på jord så hittade den snart en ny plats att köra fast på.

Jag är inte emot robotar, men bor man som vi i skogskanten kräver det en del markberedning. Att varje dag kom hemma till en oklippt gräsmatta för att den inte kunnat köra som den skulle är ju liksom inget bra. Nu klipper vi med vår gamla sladdklippare. Tar ca 20 minuter per vecka och ger dessutom gräsklipp till kolonilotten :) Och gräsmattan kan användas fritt med grejer kvar osv.
 
  • Gilla
Strip
  • Laddar…
Har i familjen en Husqvarna Automover modell större som rullat helt problemfrit i 15 år. Endast bytt batteri en enda gång, lätt att göra själv och batteriet fannas på nätet för mindre än hälften av vad återförsäljaren ville ha. Köpte även en Husqvarna automover 305 till vårt andra hus. Rullat problemfritt i tre år nu och inget går upp mot känslan av att INTE mötas av 15 cm gräsmatta när man kommer ut på helgen....
De kostar en slant men fungerar ju bra, å andra sidan köpte grannen en robot från någon kinatillverkare som också fungerar bra efter tre år till ett mkt lägre pris.
Länge leve uppfinnarna och ingenjörskonsten!
 
  • Gilla
TheGame
  • Laddar…
G Grejarn skrev:
Läste med stor behållning. Vi har en liten radhustomt på kanske 150 kvm, så vi gick ihop med grannen och köpte en klippare för några år sen. Efter förra säsongen är den nu såld. Den fastnade på än det ena än det andra stället och hur mycket jag än rättade till och fyllde på jord så hittade den snart en ny plats att köra fast på.

Jag är inte emot robotar, men bor man som vi i skogskanten kräver det en del markberedning. Att varje dag kom hemma till en oklippt gräsmatta för att den inte kunnat köra som den skulle är ju liksom inget bra. Nu klipper vi med vår gamla sladdklippare. Tar ca 20 minuter per vecka och ger dessutom gräsklipp till kolonilotten :) Och gräsmattan kan användas fritt med grejer kvar osv.
Vad hade ni för robot? Vår HQ 420 fastnar väldigt sällan och det tar några sekunder att hjälpa den loss.
 
Programmera så att roboten klipper på natten.
 
electroluxaren skrev:
Nä skriv mindre, mycket mindre, samt med substans i. Ordbajseri är väldigt tröttsamt, töntigt och utrymmeskrävande
Om det är något som är utrymmeskrävande på ett forum så är det en massa OT-inlägg i trådar.

Vårt robotägande började med en gratis dammsugarbot. Jag var helt övertygad om att det inte skulle fungera i vår stängda planlösning, men blev snabbt överbevisad vilket ledde till att vi investerade i en bot i det lite dyrare segmentet.

Med den positiva erfarenheten började vi kika på gräsklipparrobot och det är vi om möjligt ännu mer nöjda med.

Visst, båda botarna kräver lite av användaren men det är ju långt ifrån arbetsinsatsen som krävs om man ska göra deras jobb själv. Vi ser det också som en fördel att botarna "tvingar" oss att hålla ordning på ytorna de ska ta hand om. Vårt hus och trädgård har aldrig varit i sådan ordning som efter att vi skaffade botarna.

Känslan som infinner sig när man sitter på altanen i solen med ett glas rosé och ser gräsboten stillsamt surra runt på gräset, samt höra dammboten jobba inomhus, är "priceless"! :D
 
  • Gilla
TRJBerg
  • Laddar…
Storsockret
För nån som aldrig haft en, måste man alltså köra en robotklippare varje dag?
 
Strip Strip skrev:
2013 köpte vi vår första gräsklipparrobot. Installation var enkel och smidigt - spika ner begränsningslinan, sätt i kontakten och släpp ut det gröna lilla robotfåret. Inledningsvis var det en fantastisk upplevelse, men den bleknade sakta men säkert.

Vårt första barn föddes hösten innan, så hon spenderade större delen av sommaren i barnvagnen. Men när hon blev lite större och dessutom fick en bror, insåg vi att det behövs en robotfri zon på gräsmattan. Jag spikade ner ytterligare en begränsningslina via en brytare, så jag kunde koppla bort den del av gräsmattan där vi oftast vistas med barnen. Det funkade ganska bra, men det var ju det där med att komma ihåg att koppla om när man gick därifrån. Mer än en gång hände det att vi kom hem till knähögt gräs efter en tuff vecka på jobbet och jag var tvungen gå över mattan med traktorklipparen innan jag kunde sätta ut roboten igen.

Sen följde ett par säsonger med evigt flyttande av den förbannade begränslinan. Det skulle grävas ner den ena ledningen efter den andra, vatten, avlopp, fiber, och t o m grannens elledning skulle nödvändigtvis gå över min tomt. Sen rev vi en del av huset och byggde nytt = flytta linan. Sen hade vi hem stora tunga maskiner för att ta ner lite skog runt trädgården = flytta linan. Sen... öh, ja alla fattar kanske poängen här.

Allt efter barnen blev större insåg vi att de tog mer och mer av gräsmattan i anspråk för lek. Nu räckte det inte längre med en plätt närmast huset. Klipparen fick schemaläggas till nätter och mitt tv-tittande på kvällarna byttes ut mot trädgårdsstädning. Leksaker, stenar, fina pinnar, hinkar med lergegga, sandkakor osv... Trots allt måste ändå barnens lek få gå först, så pappa städade tålmodigt trädgården. Varje kväll. Framåt slutet av somrarna började frukterna på träden tappa taget om sina grenar och den stackars roboten fick halka omkring i drivor av äpplen och plommon. Mina träd har nog aldrig gett så mycket frukt som under åren med robot. Följaktligen behövde vi till kvällslistan även lägga "Kratta frukt" och ytterligare begränsa klippschemat. Våren var inte bättre den, tusentals döda kvistar och grenar som blåst ner under vintern behövde krattas upp innan jag kunde släppa ut robotarna på grönbete. Vi har mycket träd och tre- fyratusen kvadratmeter gräsmatta tar en god stund att plocka ren från pinnar.

Robot nummer två kom till familjen 2016, vi valde samma fabrikat som den gamla - fast en storlek större - men det visade sig att man lyckats försämra klipparen på precis alla punkter man petat på. Den nya krävde konstant sällskap och guidning för att fungera. Den klarade inte saftigt gräs, den körde fast precis överallt, den hittade inte alltid hem, ibland räckte inte batteriet hela vägen till laddstationen och ibland fick den för sig att utforska vad som finns i den stora världen. Alltså den riktiga världen , den utanför Sundbyberg begränsingslinan . Till eftermiddagsrutinerna lade vi nu "Leta reda på Kitty".

Med åren kom slitage och reparationer. Nåt batteri. En kontrollpanel. Inga stora saker, men det skulle ju skickas iväg till en serviceverkstad som var trött och överbelastad, så då fick jag vackert klippa manuellt med traktorklipparen nån vecka eller två.

2021 hade jag gett upp - plockade inte ens ut robotarna på våren, sålde dem via Blocket istället. Fick förvånansvärt bra betalt för dem båda, så det blev en slant som räckte halvvägs till en begagnad Stiga Park. Med klippaggregatet i fram, midjestyrning och hydrostatisk fyrhjulsdrift kapade jag närmare en timma på klipptiden jämfört med min gamla manuella Husqvarna LT151 traktorklippare. Dessutom reducerades trädgårdsstädandet - nu behöver jag bara plocka undan när det ska klippas - övrig tid kan vi faktiskt använda gräsmattan fritt!

Nu har det gått ungefär ett år och jag har verkligen inte saknat robotarna en enda gång. Så här i efterhand inser jag att jag faktiskt hade lite svårt att erkänna att robotklippare inte var så väldigt vilsamt. Det är klart att när man ser sin fina robotklippta gräsmatta, är det en härlig känsla som gärna beslöjar minnet av allt jobb runt om den helautomatiska klippningen. Min Stiga Park är ytterligare uppgraderad till en fabriksny dito - med servo :heart: Nu är det rent av nöjsamt att klippa gräset! Synd att gödsel blivit så dyrt. :cool:
det var ju tråkigt att det inte funkar för dig med robotgräsklippare. För oss funkar det perfekt. Vi städar bort saker och tar bort frukt som en del av det normala livet. Vi skaffade inte robot och trodde att den skulle sköta alla våra sysslor. Man sparar oerhört mycket tid per år, får finare gräsmatta och spar på miljön utan bensinklippare. Att åka bort är skönt när man slipper anlita släkt o vänner att klippa.
Kantklippning slipper vi då den går in under buskar osv.
Smaken är som baken. Vissa tycker det är avkoppling med gräsklippning och andra inte
 
  • Gilla
Sven Hallberg
  • Laddar…
Storsockret Storsockret skrev:
För nån som aldrig haft en, måste man alltså köra en robotklippare varje dag?
Om det är sällan klippning du vill uppnå så går att köpa navigering till vissa traktorer och hänga på en betesputs. Då räcker det nog med en gång per säsong.
 
  • Gilla
H-Thomasson
  • Laddar…
Storsockret Storsockret skrev:
För nån som aldrig haft en, måste man alltså köra en robotklippare varje dag?
nej jag har en bosch indego kör 1-2 gånger i veckan ca 5 timmar/gången
 
R
Storsockret Storsockret skrev:
För nån som aldrig haft en, måste man alltså köra en robotklippare varje dag?
hur långt är ett snöre?

Det beror ju helt på hur stor/liten tomt du har samt vilken klipparen.

Min går iallafall 5 dagar i veckan på dagtid när vi är på jobbet/skolan/förskolan.

Barnen vet att om det ligger något på gräsmattan så ”äter” roboten upp det.
De lägger sina spadar/hinkar etc i sandlådan eller leksaksboxen utan protester.
 
  • Gilla
stefancrs
  • Laddar…
Storsockret Storsockret skrev:
För nån som aldrig haft en, måste man alltså köra en robotklippare varje dag?
Som RalleB skriver beror det väldigt mycket på förutsättningar och önskat resultat. De två första säsongerna körde jag alla dagar mellan kl 10 och 18 men i år tänkte jag testa kl 9 till 21.

Boten kan ju liksom inte köra för mycket, om man säger så. Har gräset inte hunnit växa upp så åker den ju bara omkring med knivarna i luften. Det enda man förlorar på det är lite el och slitage på boten.

Kör man för sällan så blir det inte optimalt för gräset och ljudnivån ökar. Nu låter de ju verkligen inte mycket, men det blir som ett ganska kraftigt skrapande ljud när boten klipper partier med högt gräs medan när den bara snaggar topparna låter den mycket mindre.
 
  • Gilla
picklas
  • Laddar…
Q
Storsockret Storsockret skrev:
För nån som aldrig haft en, måste man alltså köra en robotklippare varje dag?
Har du en gräsmatta på 700kvm och köper en robot som klarar 800 kvm så kommer den att behöva klippa nästan hela tiden under månader då gräset växer mest. Köper du istället robot som klarar 2200kvm så behöver den kanske klippa 2-3 dagar i veckan under dessa perioder.
Dessutom bör en 2200kvm robot hålla längre eftersom den behöver inte klippa lika ofta.
 
  • Gilla
Strip
  • Laddar…
Vi har en ganska stor tomt, ca 2700 kvadrat, med ca 1800 kvadratmeter gräs. Vi funderade initialt på robot, men har ungefär samma hinder. Första hindret är att gräset är uppdelat i tre ytor, med singel emellan. Sen har vi barn och deras leksaker som sprids i trädgården, vattenslangar som inte riktigt ligger där de ska, grenar som blåser ner från stora träd och så rätt mycket fallfrukt.

Till slut köpte vi en större Klippo och jag är väldigt nöjd! Jag klipper av allt på ca 1-2 timmar och med en bra podcast i lurarna så är det en riktigt trevlig stund. Och har man klippt en massa gräs så är det ju lag på att man får en öl efteråt!
 
  • Gilla
Finnpucko och 4 till
  • Laddar…
Sen behöver jag gå ut och klippa då och för att kunna fly från familjen.
 
  • Gilla
richardtenggren
  • Laddar…
Just saying...

 
  • Gilla
multix
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.