Hej!
Efter att ha bott drygt 40 år i lägenheten är det dags för byte av:
Köksblandare
Tvättställ
Tvättställsblandare
Toalettstol
Badkarsblandare
Har tittat runt på nätet, allt finns att beställa, men när jag kontaktat VVS företag för installation är de inte intresserade av jobbet.
Dom vill göra en helrenovering av badrummet.
Finns ingen orsak till det av varken mig eller brf styrelsen.
Visst lite ålderdomliga kakel - 70 talet, men ingen tillstymmelse till mögel.
Så lite trist att det inte finns auktoriserade hantverkare som tycker att det inte är lönt att göra ett mindre jobb på 1-2 dagar.
 
Misstänker att du inte är sugen på att göra det själv men de saker du nämner är oftast inga konstigheter alls för en lekman att byta. Lite läsning av instruktioner och goda tips här så reder du det själv! Några få viktiga saker att vara noga med, i övrigt enkelt.

Men som du säger är det inte helt lätt att få hjälp med sånt. Dock kan man möjligen få dessa tjänster från byggladorna. De har ofta fast-priser på såna enkla jobb. Möjligen kan man diskutera med dessa om man vill ha ett flertal gjorda samtidigt?
 
  • Gilla
Screew
  • Laddar…
Ja vet att det inte är så svårt att göra själv. Vill dock ha klara papper av godkänd VVS hantverkare då jag skall sälja och flytta till ett äldreboende. För egen del sinnesro och att köparen skall känna sig trygg att jobbet är gjort av proffs.
 
Om du själv tänker att beställa prylarna på nätet kan det hända att VVS-firman inte är så intresserad av jobbet. Låt firman sälja prylarna, välj märkesprodukter. Inhämta dock först prisuppgifter från firman på produkterna.
 
Varför göra det jobbet om du ändå ska sälja och kakel (hela badrummet?) är 70-tal? En köpare kommer ju ändå riva ut hela rasket.
 
  • Gilla
Dilato och 1 till
  • Laddar…
Ja låter bra att dom kommer med nya grejerna och tar med dom gamla.
Har Gustavsberg nu handfat och toalettstol
Hittar inget namn på blandarna men är kanske bäst att också dom är Gustavsberg
 
D Dublin skrev:
Varför göra det jobbet om du ändå ska sälja och kakel (hela badrummet?) är 70-tal? En köpare kommer ju ändå riva ut hela rasket.
 
Skall inte kakla badrummet
Bara byta blandare, handfat och toalettstol
Ja sett grannar som helrenoverar lägenheten innan försäljning och när dom nya
flyttar så börjar dom renovera
 
MrJay
Kontakta de mindre VVS firmorna (1-3 anställda) på din ort, de är oftast mycket mer positivt inställda till mindre uppdrag
 
Tack, låter vettigt
 
BirgitS
H Henry54 skrev:
Ja vet att det inte är så svårt att göra själv. Vill dock ha klara papper av godkänd VVS hantverkare då jag skall sälja och flytta till ett äldreboende. För egen del sinnesro och att köparen skall känna sig trygg att jobbet är gjort av proffs.
Ingen bryr sig om det är en rörmokare som har bytt blandare etc. när det gäller ett badrum som är från 70-talet, dvs. ett tätskikt som passerade bäst före datum för väldigt länge sen.
 
  • Gilla
Dilato
  • Laddar…
BirgitS BirgitS skrev:
Ingen bryr sig om det är en rörmokare som har bytt blandare etc. när det gäller ett badrum som är från 70-talet, dvs. ett tätskikt som passerade bäst före datum för väldigt länge sen.
Du har säkert rätt. Vill dock med gott samvete kunna säga att arbetet är utfört av auktoriserad montör.
 
Det finns ingen auktorisation av VVS-montörer, så du kommer inte att hitta någon sådan.

Det blir inte mindre rätt om du, eller någon händig person du känner, gör jobbet på ett korrekt sätt.
 
  • Gilla
Henry54
  • Laddar…
Börja med att prata med en mäklare och lyssna på vad de tycker är vettigt att göra innan försäljning.
 
  • Gilla
BirgitS och 1 till
  • Laddar…
Jag håller med. Ett badrum som ändå kommer att rivas ut känns det onödigt att sminka.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.