Hej!
Vilken rolig sajt. Det finns då allt på webben som tur är.Jag är ny i det här forumet och skulle gärna få råd om hur man bygger kallgarage utan platta. kan nån tipsa om bra ritning och vad mab ska tänka på om man ska bygga på gjutna plintar? Mitt bygge ska bli 8x6 m och innehålla bilplats, vedbod och bastu.
Hör av er ni som vet hur man gör
lisa
 
kocklisa skrev:
skulle gärna få råd om hur man bygger kallgarage utan platta.
:surprised: Ingen platta ??? Varför då ????
 
Hej!
Jag tänker bygga ett oisolerat hus av typen garage/carport med grusgolv stående på plintar. Därför behöver jag råd om hur man går tillväga med markarbetet och om jag kan göra det i höst och låta det stå över vintern. Jag har egen skog och måste hugga och såga den innan jag kan börja med resningen osv. jag är helt novis i allt det här men har gett mig den på att klara det.
:-/
lisa
 
OK, men i bastun bör du väl ha en platta eller åtminstone ett träbjälklag ???? :surprised: Jag menar, så du inte får in alla skogens djur när du bastar. ::)
 
Köpte min gård av svärfar och han small upp ett garage på 90 kvm. Kanoon tycker man men det står på plint!!!
Helt vansinnigt anser jag. Han byggde dessutom i lösvirke så det vart billigt. Det är ju bra...men varför inte då gjuta en platta??!! Hna klämde ner typ 100 ton kross och bärlager så det skulle stå bra.
Herregud, då skanas i princip bara lite dränage och en schysst gjutform sen är det bara att beställa betong.

Visst kan du göra så men ha ngt under bastun.

 
Hej ..
gjut en sylring/kantbalk i betong
å bygg på sylringen/kantbalken
vill du sen göra en riktig platta så släng in isolering +
å armering i sylringen å fyll in cement så har du en klar platta omg
knappt nått dyrare än plintar + att det e 100x lättare å göra en rilrtig platta sen å du använder kantbalken som form
 
allas vår martin timell byggde just en sådan carport i äntligen hemma. Kolla på TV4's sida. ska finnas lite ritningar och ev. filmer.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.