Näst efter bergvärmepump är robotgräsklippare bästa uppfinningen för villaägaren.
 
  • Gilla
Joakim_Lind och 2 till
  • Laddar…
stefancrs stefancrs skrev:
Jag har lagt om slingan en gång, blev för många skarvar osv. Gick assnabbt, tog typ lika lång tid som att klippa gräset men gav mig flera säsonger av robotklippning utan strul.
Har också funderat på att göra det. Men ska eventuellt ändra om lite på tomten, så väntar på det. Ska lägga den i rör när jag väl kommer till skott tror jag.
 
Nissens
engs engs skrev:
Min begränsningslina har haft många avbrott senaste tiden men även det inräknat lägger jag betydligt mindre tid totalt på det hela. Dvs underhåll av robot och slinga vs klippa manuellt.

Plocka undan leksaker och kratta fallfrukt ska ju göras alldeles oavsett. Men vad gäller frukten så har det aldrig varit ett bekymmer för roboten så den fastnat eller så.
Låter som att du gjort något fel med kabeln då… det skall inte bli avbrott på den om man inte hackat av den på något sätt..
 
[SKPG]Zamora [SKPG]Zamora skrev:
Vägrade köpa robotklippare länge, för jag behövde motionen. Nu när jag springer 3-6 mil i veckan behöver jag roboten för att hinna med trailspringandet :rofl:.
Oerhört nöjd med min 'lågbudget'-klippare Landscape LX812i.
Bara tuggar och går, och barnen har lärt sig att rensa gräsmattan (y)
Förvånansvärt problemlös liten klippare, Landxcape. Köpte en sådan förra året till att hålla efter en separat yta på 400 kvadrat, gör sitt jobb perfekt men det ska sägas att det är en yta helt utan några utmaningar. Den klarar säker mer. Det var att vi gick förbi en pall med dylika på Clasohlson och så bara impulsköpte vi, föll ut bra. Man får se det som att man köper en tjänst, i detta fall slippa köra med handgräsklippare på den ytan.

Huvudytan är betydligt mer komplex på ca 1300 kvadrat idag, sköts av en HQ Automower 315 på utmärkt sätt. En av många bra saker med den är att den klipper ut i kanten på mycket fint sätt, mycket snyggare än den Worx WG796E som den ersatte efter ett antal säsonger av förtjänstfullt arbete. Guideslingorna är en del av hemligheten till att dessa robotar nästan alltid hittar hem oavsett, och att det inte blir spår och tråkigheter. Visst, kostar en slant men kompenseras av minimerat mänskligt ingripande.
 
Nissens
M Mortsken skrev:
Har också funderat på att göra det. Men ska eventuellt ändra om lite på tomten, så väntar på det. Ska lägga den i rör när jag väl kommer till skott tror jag.
I rör???
 
Tiden jag la ner på att manuellt klippa förut , kan jag idag spendera med mina barn. Vilket för mig är värt bra mycket mer än att ständigt jaga en nyklippt gräsmatta.

Men en bild jag har av alla som skaffar robot är att dom tror det ska fungera optimalt direkt , räkna med 2 säsonger där du behöver korrigera slingan , eller fylla på jord för att den fastnar etc. Och ja , tomten behöver fortfarande kärlek för att må bra , även om du med tiden kommer njuta av en nyklippt gräsmatta varje dag.
 
  • Gilla
Nissens och 1 till
  • Laddar…
Väääldigt långt inlägg….

Tacka vet jag manuell klippning, utan robot, bensin eller diesel.

Det finns bra batteridrivna gräsklippare.
Kan man dessutom ladda med egna solceller så blir det ännu bättre.
 
  • Gilla
Anna Fr
  • Laddar…
M Mortsken skrev:
Har också funderat på att göra det. Men ska eventuellt ändra om lite på tomten, så väntar på det. Ska lägga den i rör när jag väl kommer till skott tror jag.
Jobbigare att flytta på rör?
 
Nissens Nissens skrev:
I rör???
Ja, i en tunn slang.
Menade slang inte rör.
 
Strip Strip skrev:
2013 köpte vi vår första gräsklipparrobot. Installation var enkel och smidigt - spika ner begränsningslinan, sätt i kontakten och släpp ut det gröna lilla robotfåret. Inledningsvis var det en fantastisk upplevelse, men den bleknade sakta men säkert.

Vårt första barn föddes hösten innan, så hon spenderade större delen av sommaren i barnvagnen. Men när hon blev lite större och dessutom fick en bror, insåg vi att det behövs en robotfri zon på gräsmattan. Jag spikade ner ytterligare en begränsningslina via en brytare, så jag kunde koppla bort den del av gräsmattan där vi oftast vistas med barnen. Det funkade ganska bra, men det var ju det där med att komma ihåg att koppla om när man gick därifrån. Mer än en gång hände det att vi kom hem till knähögt gräs efter en tuff vecka på jobbet och jag var tvungen gå över mattan med traktorklipparen innan jag kunde sätta ut roboten igen.

Sen följde ett par säsonger med evigt flyttande av den förbannade begränslinan. Det skulle grävas ner den ena ledningen efter den andra, vatten, avlopp, fiber, och t o m grannens elledning skulle nödvändigtvis gå över min tomt. Sen rev vi en del av huset och byggde nytt = flytta linan. Sen hade vi hem stora tunga maskiner för att ta ner lite skog runt trädgården = flytta linan. Sen... öh, ja alla fattar kanske poängen här.

Allt efter barnen blev större insåg vi att de tog mer och mer av gräsmattan i anspråk för lek. Nu räckte det inte längre med en plätt närmast huset. Klipparen fick schemaläggas till nätter och mitt tv-tittande på kvällarna byttes ut mot trädgårdsstädning. Leksaker, stenar, fina pinnar, hinkar med lergegga, sandkakor osv... Trots allt måste ändå barnens lek få gå först, så pappa städade tålmodigt trädgården. Varje kväll. Framåt slutet av somrarna började frukterna på träden tappa taget om sina grenar och den stackars roboten fick halka omkring i drivor av äpplen och plommon. Mina träd har nog aldrig gett så mycket frukt som under åren med robot. Följaktligen behövde vi till kvällslistan även lägga "Kratta frukt" och ytterligare begränsa klippschemat. Våren var inte bättre den, tusentals döda kvistar och grenar som blåst ner under vintern behövde krattas upp innan jag kunde släppa ut robotarna på grönbete. Vi har mycket träd och tre- fyratusen kvadratmeter gräsmatta tar en god stund att plocka ren från pinnar.

Robot nummer två kom till familjen 2016, vi valde samma fabrikat som den gamla - fast en storlek större - men det visade sig att man lyckats försämra klipparen på precis alla punkter man petat på. Den nya krävde konstant sällskap och guidning för att fungera. Den klarade inte saftigt gräs, den körde fast precis överallt, den hittade inte alltid hem, ibland räckte inte batteriet hela vägen till laddstationen och ibland fick den för sig att utforska vad som finns i den stora världen. Alltså den riktiga världen , den utanför Sundbyberg begränsingslinan . Till eftermiddagsrutinerna lade vi nu "Leta reda på Kitty".

Med åren kom slitage och reparationer. Nåt batteri. En kontrollpanel. Inga stora saker, men det skulle ju skickas iväg till en serviceverkstad som var trött och överbelastad, så då fick jag vackert klippa manuellt med traktorklipparen nån vecka eller två.

2021 hade jag gett upp - plockade inte ens ut robotarna på våren, sålde dem via Blocket istället. Fick förvånansvärt bra betalt för dem båda, så det blev en slant som räckte halvvägs till en begagnad Stiga Park. Med klippaggregatet i fram, midjestyrning och hydrostatisk fyrhjulsdrift kapade jag närmare en timma på klipptiden jämfört med min gamla manuella Husqvarna LT151 traktorklippare. Dessutom reducerades trädgårdsstädandet - nu behöver jag bara plocka undan när det ska klippas - övrig tid kan vi faktiskt använda gräsmattan fritt!

Nu har det gått ungefär ett år och jag har verkligen inte saknat robotarna en enda gång. Så här i efterhand inser jag att jag faktiskt hade lite svårt att erkänna att robotklippare inte var så väldigt vilsamt. Det är klart att när man ser sin fina robotklippta gräsmatta, är det en härlig känsla som gärna beslöjar minnet av allt jobb runt om den helautomatiska klippningen. Min Stiga Park är ytterligare uppgraderad till en fabriksny dito - med servo :heart: Nu är det rent av nöjsamt att klippa gräset! Synd att gödsel blivit så dyrt. :cool:
Med ett knivbyte/år har min Husqvarna gått sex säsonger utan problem! Inget bekymmer alls. "Gräva ner slingan"? Varför det? Behövs ju inte alls. Lägg den i gräset direkt bara. Den gräver ner sig själv så småningom.
 
  • Gilla
Nötegårdsgubben
  • Laddar…
Jag har lånat några får istället. Fint blir det
 
Nissens
M Mortsken skrev:
Ja, i en tunn slang.
Menade slang inte rör.
Ok, vad är syftet med det?
 
Nissens
O Onnie skrev:
Jag har lånat några får istället. Fint blir det
Då får du gödsel också. Eller du kanske får plocka upp det? :)
 
Nissens
J _Jonas skrev:
Näst efter bergvärmepump är robotgräsklippare bästa uppfinningen för villaägaren.
Tvätt o diskmaskin ligger bra till oxå. ;)
 
  • Gilla
_Jonas
  • Laddar…
Nissens Nissens skrev:
Ok, vad är syftet med det?
Slippa att kaniner och andra gräver av kabeln.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.