Hej,


Jag har tankar att byta den halvtrasiga luftvärmepumpen som jag har med en ny, idag har placeringen i tappen men jag börjar tveka om det är rätt placering, vi ska använda värmepumpen mest för kyla och inte mycket för värme.

Vad tycker ni som har redan en luftvärmepump i trappen? Fungerar den bra för er att kyla ner båda upp och ner.


Se bild.


Tack på förhand!
 
  • Luftvärmepump installerad högt på väggen ovanför en trappa i ett hem med vita väggar och svart trappräcke.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Modern trappa i ett hus med en luftvärmepump monterad högt på väggen.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Nej. Kyla sjunker, värme stiger.
Vill du kyla övervången behöver du ha en högt upp på övervåningen.
 
Fairlane
Det kan fungera för.kyla till övervåningen om den kan riktas uppåt och fläkten är på max, men bra blir det är inte.
 
Har flera monterade i trappen med rätt låg placering så den blåser kyla straxt ovanför bjälklaget och med deras planlösning har det fungerat väldigt bra.
 
C Comfort Thomas skrev:
Har flera monterade i trappen med rätt låg placering så den blåser kyla straxt ovanför bjälklaget och med deras planlösning har det fungerat väldigt bra.
Ok, tror du en Mitsubishi Hero LN35 skulle hjälpa att kyla ner de öppna utrymmen båda ner o upp?
 
G Gabrael skrev:
Ok, tror du en Mitsubishi Hero LN35 skulle hjälpa att kyla ner de öppna utrymmen båda ner o upp?
Jag vet inga förutsättningar för ytor som ska kylas eller tex hur mycket fönster som släpper in sol så kan ej svara på det.
Kyleffekt beror även på luftflödet och vad ni står ut med ljud och blåsmässigt.
Ni sitter lite på facit då ni idag har en och då är frågan vilken effekt den är på, vilken fläkthastighet står ni ut med och hur bra/dåligt har den fungerat med nuvarande placering.
Bäst är att ta hem den återförsäljare ni tänkt använda er av så dom ser alla förutsättningar.
 
  • Gilla
Fairlane
  • Laddar…
C Comfort Thomas skrev:
Jag vet inga förutsättningar för ytor som ska kylas eller tex hur mycket fönster som släpper in sol så kan ej svara på det.
Kyleffekt beror även på luftflödet och vad ni står ut med ljud och blåsmässigt.
Ni sitter lite på facit då ni idag har en och då är frågan vilken effekt den är på, vilken fläkthastighet står ni ut med och hur bra/dåligt har den fungerat med nuvarande placering.
Bäst är att ta hem den återförsäljare ni tänkt använda er av så dom ser alla förutsättningar.
En Hero LN35 kostar typ 25 inkl install, ibland tänker jag att det är kanske bättre att köpa två billiga en uppe och en nere som kanske är bäst, men jag kanske tänker fel?

Typ den här:
https://www.elgiganten.se/product/h...3msQAvD_BwE&gclsrc=aw.ds&service=HEATPUMPINSB
 
G Gabrael skrev:
En Hero LN35 kostar typ 25 inkl install, ibland tänker jag att det är kanske bättre att köpa två billiga en uppe och en nere som kanske är bäst, men jag kanske tänker fel?

Typ den här:
[länk]
Runt 22000:- efter rotavdrag inkl ”standardinstallation” eller kanske lite billigare kan du nog hamna på hos någon någorlunda lokal handlare och lite billigare på postorder.

flera kyl/värmekällor är alltid bäst för spridning och man behöver inte köra på så hög fläkthastighet.
Om sen en kinesisk Electrolux inhandlad från Elgiganten är rätt val får du nog avgöra själv ;)
 
  • Gilla
Fairlane och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.