UffePlåtis UffePlåtis skrev:
Det rör sig om 4-6 veckor om året alltså, det borde man uthärda!
Nja, som jag skrev är de nyblivna pensionärer så det lär inte hålla sig där, sedan februari har det pågått 4-5 dagar per vecka. Dessutom vill även vi som är fastboende kunna njuta av vår utemiljö på kvällar och helger (och kunna arbeta inne även på sommaren).
 
  • Gilla
Heij83
  • Laddar…
4 4321 skrev:
Nja, som jag skrev är de nyblivna pensionärer så det lär inte hålla sig där, sedan februari har det pågått 4-5 dagar per vecka. Dessutom vill även vi som är fastboende kunna njuta av vår utemiljö på kvällar och helger (och kunna arbeta inne även på sommaren).
Har du pratat med andra grannar om problemet? Kanske kan vara en idé att gå dit i samlad trupp och förklara problemet. Eller att ni är fler som anmäler missförhållandet.
 
  • Gilla
klaskarlsson
  • Laddar…
Pellegnillot71
M MagHam skrev:
Finns studsmattor som är nästan ljudlösa. Men man får pynta en del.
Det är inte ljudet av själva studsmattan jag inte gillar. Det är ljuden från dem som använder dem jag skulle vilja slippa. Jag har försökt att prova men jag skulle aldrig ens kunna åstakomma ett sådant skrik med min 60+iga röst som de lyckas få fram hela tiden iett iett....
 
  • Gilla
Paxman
  • Laddar…
Pellegnillot71 Pellegnillot71 skrev:
Det är inte ljudet av själva studsmattan jag inte gillar. Det är ljuden från dem som använder dem jag skulle vilja slippa.....
Det är barnaljud av glädje. I alla fall 100 ggr roligare att lyssna till än hundskall som är riktat mot en varenda gång man visar sig i trädgården.
 
M MagHam skrev:
Det är barnaljud av glädje. I alla fall 100 ggr roligare att lyssna till än hundskall som är riktat mot en varenda gång man visar sig i trädgården.
Som jag skrev tidigare: det finns olika typer av ljud från både barn och hundar. Lekljud och obstinatljud.

Lekljud är oftast helt OK i normala doser medan obstinatljud är extremt störande, och det sistnämnda har med bristande uppfostran att göra, både när det gäller barn och hundar.

Har du inte upplevt obstinatljud så har du haft tur i livet.
 
  • Gilla
Robert63
  • Laddar…
Jag funderar på de som har en hund som skäller jämt och ständigt, både dag, kvälls och nattetid,
sover dom aldrig själva? Eller är dom inte hemma när hunden skäller och stör som mest?
 
Här har det börjat regna. Var ute och stängde av vattenspridaren.
Blev som vanligt utskälld av grannens vakthundar (dom har ett halvdussin i en hundgård en meter från tomtgränsen).
Kan försäkra att det är ännu värre än frekvent okynneskällande, för att det är riktat mot mig.
Tänk om jag skulle stå och vråla mot folk som bor i närheten så fort jag får se dom.
 
Dan1891 Dan1891 skrev:
Jag funderar på de som har en hund som skäller jämt och ständigt, både dag, kvälls och nattetid,
sover dom aldrig själva? Eller är dom inte hemma när hunden skäller och stör som mest?
Jag tror att folk har olika filter för öronen...andras ungar, egna barn/andras byrackor egna vovvar. Det finns väl inga som är så skickliga på att filtrera bort oljud som vissa småbarnsföräldrar och vissa hundägare. Enligt mina erfarenheter är det oftast väldigt självupptagna typer.

M MagHam skrev:
Kan försäkra att det är ännu värre än frekvent okynneskällande, för att det är riktat mot mig.
Tänk om jag skulle stå och vråla mot folk som bor i närheten så fort jag får se dom.
Det är det jag menar med okynnesskällande. Din granne har inte uppfostrat sina hundar så de vet att världen utanför staketet är inte området de ska vakta. Det är inga problem att lära en hund att vara tyst ända fram till att någon sätter en halv fot över en gräns, verklig eller imaginär.

Din sista mening är i stil med tankar jag bollat lite om ifall jag ska säga när jag pratar med grannen, något i stil med: "Tänk dig in i Fluffegubbens hjärna. Han tycker att han ska skälla ut allt och alla...tänk om han var ett av dina barn istället, som står och skriker åt duvor, cyklister, bilar, humlor, grannar eller bara inbillade saker. Snacka om att bli mentalt utmattad". :cool:
 
Pellegnillot71
M MagHam skrev:
Det är barnaljud av glädje. I alla fall 100 ggr roligare att lyssna till än hundskall som är riktat mot en varenda gång man visar sig i trädgården.
Det finns barnglädje som är underbar att lyssna på, sen finns det ouppfostrade ungar vars föräldrar inte ens ids att säga till sina barn när de skriker rakt ut som mistlurar. Det är faktiskt inte decibeltalet som avgör om ett barn har roligt eller inte.
 
  • Gilla
Robert63 och 1 till
  • Laddar…
Dan1891 Dan1891 skrev:
Jag funderar på de som har en hund som skäller jämt och ständigt, både dag, kvälls och nattetid,
sover dom aldrig själva? Eller är dom inte hemma när hunden skäller och stör som mest?
Jag tror det är rätt vanligt att folk inte har koll på att deras hundar skäller så fort de lämnar huset.
 
Heij83
K Kjol skrev:
Antiskallhalsband är effektiva
:crysmile: Vår greyhound tyckte sprayen smaka gott och slicka glatt i sig den
 
  • Wow
Maria T
  • Laddar…
Heij83
P Pudweiler skrev:
Antiskall halsband brukar fungera bra. Dem jag har provat så var den som sprutade ut citron doftande vätska som var bäst. Då det är en jämte så är jag tveksam om dem med ljud och vibrationer fungerar. Hunden lär sig snabbt att vara tyst hemma för den vill inte ha vätskan under hakan. Finns risker med det och det är att den kopplar samman antiskall halsbandet och ev jakt pejl. Men då får man sätta pejlen i väst på hunden.
Vår hund gillade citronen
 
  • Gilla
Carsten Sjölin
  • Laddar…
4 4321 skrev:
Exakt så är det tyvärr.
Tar de inte väl hand om sin hund kan du ju kontakta länsstyrelsen och anmäla det som ett djurskyddsärende.
 
K Kjol skrev:
Antiskallhalsband är effektiva
Hundskall betyder att hunden pratar. Hur tror du att människor har en anti-prat halsband på sig?
 
M Yoshikawa skrev:
Hundskall betyder att hunden pratar. Hur tror du att människor har en anti-prat halsband på sig?
Anti-skriv-halsband skulle inte vara dumt ibland.

Att hundar pratar när de skäller är knappast skäl nog för att låta det fortsätta, tvärtom visar ju ihållande skäll att något inte är bra.
 
  • Gilla
Maria T och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.