Hej

Vi skall bygga hus!!! :)

Skall bli otroligt spännande och roligt.

Vore väldigt kul om alla ni som byggt och håller på att bygga kommer med era erfarenheter om vad ni tycker är viktigt att man tänker på från avtalsskrivning till man har nyckeln i handen.
 
Vi har bott i vårt hus 3 månader. Det är verkligen ett äventyr att bygga hus, både otroligt spännande och fruktansvärt jobbigt.
Hur mycket ska ni göra själva? Vi tyckte inte att vi skulle göra så mycket, bara spackla alla ytor (tak, väggar lister) och måla. Resa garaget själva och måla det. Lägga alla golv och sätta lister. Vi ångrar inget förutom att vi gjorde alla innertak själva. Spacklade och slipade och målade 200 kvm tak tar ut sin rätt. Vi höll på med det varenda dag i 2,5 månad (förutom att vi båda jobbade heltid, vilket var tur för då kunde vi vila där;)). Med facit i hand hade jag lejt bort det!
Räkna med att allt tar dubbelt så lång tid som du tror.
De flesta hantverkare är väldigt trevliga männsikor med VÄLDIGT taskig tidsuppfattning. Säger en hantverkare "imorgon" så menar han oftast om en vecka. Vi saknar inte den dagliga irritationen över uteblivna hantverkare. Lycka till!
 
Rosanna.Daniel skrev:
Vore väldigt kul om alla ni som byggt och håller på att bygga kommer med era erfarenheter om vad ni tycker är viktigt att man tänker på från avtalsskrivning till man har nyckeln i handen.
Välkomna till att läsa allt (eller iallafall det mesta) på detta forum.
Här kan ni få ta del av allas bra och dåliga erfarenheter.

Dock är mitt råd till alla som står i begrepp att skriva avtal med en husfirma eller entreprenör: kontakta en oberoende sakkunnig som går igenom kontrakten med er innan ni skriver på!!!
Det kanska kan vara samma person som ni senare anlitar till kvalitetsansvarig.
Mänger av missuppfattningar, besvikelser och kostnader kan förebyggas på detat sättet.
 
Hattifnatta skrev:
Vi tyckte inte att vi skulle göra så mycket, bara ................

Vi höll på med det varenda dag i 2,5 månad (förutom att vi båda jobbade heltid, vilket var tur för då kunde vi vila där;)). Med facit i hand hade jag lejt bort det!
Räkna med att allt tar dubbelt så lång tid som du tror.
Om du bara visste hur många gånger jag avrått familjer från att göra arbeten själva!
Hälften lyssnar, om än tvivlande på att jag har rätt.
Hälften lyssnar inte och får den hårda vägen erfara att jag hade rätt.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.