Om jag vill ta ut 3 kW per timme varje dag, och har en strömkälla exempelvis solpaneler som genererar 500W, hur många Ah batterier behöver jag då för att kunna hålla igång detta system?

Och hur mycket tid tar det att ladda upp batterierna fullt med 500W?
 
B
72kWh batteribank. En sisådär halv miljon kr, om man inte bygger själv skulle jag gissa. Löjligt dyrt i alla fall.

Om du ska ladda med 500W och inte har nån förbrukning så blir det 144h. Men säg att solen är uppe 8h tid per dag (nån h peak effekt 500W och en massa h med under 500W) så blir det 18 dygns laddning. Med 0 förbrukning. Batteriet verkar orimligt stort i förhållande till solpanelen.

För att avgöra Ah måste du bestämma systemspänning.
 
  • Gilla
martin.sveg och 1 till
  • Laddar…
B BSOD skrev:
72kWh batteribank. En sisådär halv miljon kr, om man inte bygger själv skulle jag gissa. Löjligt dyrt i alla fall.

Om du ska ladda med 500W och inte har nån förbrukning så blir det 144h. Men säg att solen är uppe 8h tid per dag (nån h peak effekt 500W och en massa h med under 500W) så blir det 18 dygns laddning. Med 0 förbrukning. Batteriet verkar orimligt stort i förhållande till solpanelen.

För att avgöra Ah måste du bestämma systemspänning.
Okej, behöver 230V, men sett att många kör med 24 V, transformator till 230V bara eller?

Okej så stor batteribank är för dyrt. Behöver helt enkelt dra upp på elproduktionen för att få det att gå ihop?
 
B
B BengtSpikar skrev:
Okej, behöver 230V, men sett att många kör med 24 V, transformator till 230V bara eller?

Okej så stor batteribank är för dyrt. Behöver helt enkelt dra upp på elproduktionen för att få det att gå ihop?
Det normala är att man har en omvandlare mellan batterispänning och 230v. Går inte med en trafikolycka, eftersom man måste gå från dc till ac.

Ja det verkar orimligt att ha solpaneler för 3000kr kopplade till ett halvmiljonersbatteri.

Det är runt 3000Ah vid 24v. lifepo4 är det väl som gäller, och dessa har ca 3.2v spänning. Ca 8 i serie för att hamna runt 24v.

24v dc verkar lågt i förhållande till 3kW behov. Blir ju kablar för 125A, vilket är ganska dyrt. Jag tror det är lämpligare att designa runt 48v istället.
 
  • Gilla
BengtSpikar
  • Laddar…
Om jag förstår dig rätt så kommer du alltså förbruka 3 kW 24h om dygnet och ladda 0,5 kW de timmar solen lyser? Då spelar det ju ingen roll hur mycket batterier du har, du kan ju inte förbruka mer än du laddar.
Du kommer förbruka 72 kWh per dygn, men bara ladda typ 4-6 kWh.
 
  • Gilla
martin.sveg och 9 till
  • Laddar…
B BengtSpikar skrev:
Om jag vill ta ut 3 kW per timme varje dag, och har en strömkälla exempelvis solpaneler som genererar 500W, hur många Ah batterier behöver jag då för att kunna hålla igång detta system?

Och hur mycket tid tar det att ladda upp batterierna fullt med 500W?
Om du lyckas lösa den ekvationen med ett batteri så kommer du garanterat få nobelpris.
 
  • Gilla
udihow och 5 till
  • Laddar…
Frågan är tyvärr inte formulerad på ett vettigt sätt. Vi får nog be TS ta ett "nytt tag" och tala om vad han vill uppnå.
 
  • Gilla
tommib
  • Laddar…
tommib
Just så. Vad är målet här? Backup eller offgridlösning? Annat? Varför just 3 kW (vilket är väldigt mycket för en offgridlösning som inte drivs av en (diesel)generator.
 
  • Gilla
MagHam
  • Laddar…
Gräva bitcoin?
 
  • Gilla
BengtSpikar
  • Laddar…
snaggletooth snaggletooth skrev:
Gräva bitcoin?
Jo, tänkte konvertera el till pengar som passiv inkomst. Behöver en damm, solpaneler och vindkraftverk bara, haha! xD
 
Du måste tillföra lika mycket energi till ditt bygge som du förbrukar för annars så tar energin i batterierna slut till sist. Det enda som batterierna hjälper till med är att du kan ladda batterierna på dagen när solen lyser och ta ut energin på natten när det är mörkt.

Då har jag inte tagit hänsyn till små världsliga problem som verkningsgrad, effektförluster och att solen inte lyser lika starkt alla dagar. I själva verket så måste du tillföra mer energi än det du kan ta ut ur systemet.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.