Så kom då erbjudandet att framtidssäkra min ”friköpta larmlösning”.
Garda Larm erbjuder några alternativ
1) Uppgradering/byte av centralenhet till ”Garda Home” 11’995kr , om den gamla skickas tillbaka.
2) Ny kommunikationsmodul 4’995kr inkl byte och utkörning.

Någon som vet var man kan köpa 4G modul till Visonic Power Master?
Det kan ju inte vara svårt att byta modulen själv, men priset kanske blir högt om det inte är en standardmodul.

Larmet är över 3 år och då rekommenderar Garda byte av centralenhet. Den har iofs fler moderna finesser, tex IP, bluetooth, smartalåsstöd.
 
Jag sitter i samma sits. Har också Garda. Löste det sig. Är tekniskt och tänker precis som du att det där måste jag väl kunna byta själva.
 
Vad får dig att tro att det kommer att bli billigare? Men du har iof en bra tanke... är ju först 2025 som detta sker. Håller gärna kontakten här om du hittar någon bra plan.
 
Inte alla firmor som säljer larm och tillbehör verkar ha fattat att GSM kommer att försvinna.
Protexus verkar fortfarande sälja 2G modul och har inte någon 4G modul insortimentet än.
https://protexus.se/product/gsm-350-gsm-modul-for-powermax-complete-pro/

Det måste bli många som behöver uppgradera sina larm med 4G moduler och med stora volymer borde priset bli lägre och fler firmor som säljer modulerna :D Eller så blir det brist och priserna stiger. :surprised: Hmm, elektronikindustrin har ju redan komponentbrist… :oops:

Ska väl fixa uppgraderingen nån gång med det är inte prioriterat just nu,
 
Hej Erik
Kanon, nu har vi ju något på gång. Ganska dyr modul, så då är ju inte Garda så dyra iaf om man räknar med jobbet osv. Men som du säger, blir ju ändå billigare å göra själv.

Byter man bara modul och flyttar simkort, eller hur funkar själva bytet. Hittade du någon guide på nätet du kan länka till?

Tack snälla för att du tipsar och hjälper, uppskattas massor.
 
R rbn skrev:
Hej Erik
Kanon, nu har vi ju något på gång. Ganska dyr modul, så då är ju inte Garda så dyra iaf om man räknar med jobbet osv. Men som du säger, blir ju ändå billigare å göra själv.

Byter man bara modul och flyttar simkort, eller hur funkar själva bytet. Hittade du någon guide på nätet du kan länka till?

Tack snälla för att du tipsar och hjälper, uppskattas massor.
Hej rbn

Precis riktigt fint men jobbet var såpass enkelt också så tyckte helt klart de var värt det.

Japp det är bara att byta modulen och flytta simkortet mer eller mindre, garda har en guide på nätet som jag följde (finns video också) länk till guide: https://www.gardaalarm.se/kundtjanst-4g-pm10.html

Så bara köpte modulen där jag länkade och bytte sen:) Ingen fara och lycka till.
 
  • Gilla
blackarrow
  • Laddar…
E Erik.jo skrev:
Hej rbn

Precis riktigt fint men jobbet var såpass enkelt också så tyckte helt klart de var värt det.

Japp det är bara att byta modulen och flytta simkortet mer eller mindre, garda har en guide på nätet som jag följde (finns video också) länk till guide: [länk]

Så bara köpte modulen där jag länkade och bytte sen:) Ingen fara och lycka till.

Jag har också bytt själv, men jag är lite osäker på om den kommunicerar via LTE eller om den fortfarande använder GSM. Har du kunnat bekräfta att din faktiskt använder LTE?
 
F
Har ni lyckats uppgradera? Min enhet har börjat rapportera "gsm" fel.
 
H Heimrich skrev:
Jag har också bytt själv, men jag är lite osäker på om den kommunicerar via LTE eller om den fortfarande använder GSM. Har du kunnat bekräfta att din faktiskt använder LTE?
Om du trycker på "OK"-knappen på centralen ett par gånger kommer du dels att se signalstyrka, exvis "CELL RSSI STARK" och dels typ av förbindelse, exvis "-LTE-Telia"
 
Behöver det vara en viss SW på huvudenhet (från v.18.040 säger min lev)?
Jag har ett friköpt larm och det verkar vara billigare att köpa modulen själv mot att köpa den från larmleverantören... Å andra sidan ingår inte ev sw uppdatering och det verkar man inte kunna göra själv. Inte heller tror jag att jag når alla inställningar... Måste man in och ändra något?

Någon som hittat den väldigt billigt?

https://spycam-shop.dk/visonic-aia-...-til-kontrolpanel-lte-868-cat4-pm-103033.html

Edit: Hittade nedan på en annan sida;
Öppna INST- LÄGE, ange installatörskod

välj 10: SERIENUMMER, tryck på – tangenten.

De sista siffrorna på displayen visar versionen på din programvara. Visar den t.ex I20.214 – så är det version 20.21
Om det visar över 18, är det bara att trycka i modulen, flytta simkort och allt klart?
 
Redigerat:
J JohanLun skrev:
Behöver det vara en viss SW på huvudenhet (från v.18.040 säger min lev)?
Har fått samma uppgifter från flera olika håll så det stämmer nog
J JohanLun skrev:
Jag har ett friköpt larm och det verkar vara billigare att köpa modulen själv mot att köpa den från larmleverantören... Å andra sidan ingår inte ev sw uppdatering och det verkar man inte kunna göra själv. Inte heller tror jag att jag når alla inställningar... Måste man in och ändra något?
Inte om du bara ska byta SIM-modul
J JohanLun skrev:
Någon som hittat den väldigt billigt?

[länk]

Edit: Hittade nedan på en annan sida;


Om det visar över 18, är det bara att trycka i modulen, flytta simkort och allt klart?
Så gjorde jag och det funkade direkt
 
  • Gilla
JohanLun
  • Laddar…
F
J JohanLun skrev:
Behöver det vara en viss SW på huvudenhet (från v.18.040 säger min lev)?
Jag har ett friköpt larm och det verkar vara billigare att köpa modulen själv mot att köpa den från larmleverantören... Å andra sidan ingår inte ev sw uppdatering och det verkar man inte kunna göra själv. Inte heller tror jag att jag når alla inställningar... Måste man in och ändra något?

Någon som hittat den väldigt billigt?

[länk]

Edit: Hittade nedan på en annan sida;


Om det visar över 18, är det bara att trycka i modulen, flytta simkort och allt klart?
Är det i danska kr? Gick till kassan men går ju bara att välja Danmark?
 
Redigerat:
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.